13.02.2012
Italská firma Audia byla založena jako výrobce high-endových produktů v roce 1996 a zaregistrována dvěma techniky firmy - Massimilianem Marzim a Andreem Nardinim. Již před tím se ovšem oba pánové pokoušeli vyvíjet audio obvody s proudovou zpětnou vazbou a velkou šířkou přenášeného pásma při zachování vysoké stability, a to i při připojení zátěží s reaktivním charakterem. Tyto zkušenosti v plném rozsahu uplatnili roku 1997 v prvním dual mono zesilovači Audia Flight 100, pracujícím v čistém áčku a vyráběném dosud ve verzi Mk IV.
Do testu na poslední chvíli dorazila skoro čerstvá novinka, výkonový zesilovač Strumento N° 4. Protože se nejsnáze „zapíná“ komunikací s firemním předzesilovačem Strumento N° 1, byl k testu současně dodán i předzesilovač.
Výkonový zesilovač je „dvoumužný“ přístroj, vzhledem k hmotnosti 90 kilogramů s ním jeden člověk téměř nepohne. Když ho doplníte předzesilovačem, vznikne velmi elegantní 120kilová „věž“. Oba přístroje mají skříně z legovaného hliníku s povrchovou úpravou tryskáním ocelovými nebo skleněnými kuličkami. Zkrátka - povrch není ani kartáčovaný, ani broušený jako u klasického eloxování, ale má jemně zrnitý povrch s poměrně vysokou odolností a stabilní vnější vrstvou. Exteriér obou přístrojů je konstruován spíš jako grafické dílo nebo socha než jako technický produkt. Jednoduchá vlnka na předzesilovači logicky navazuje na stejně graficky pojednané chladící otvory výkonového zesilovače. Vzhledem k hmotnosti jsou všechny konstrukční prvky včetně krytu z hliníkových desek s minimální tloušťkou 10 mm.
Samotný výkonový zesilovač je obvodově téměř bez kompromisů. Základem každého dobrého výkonového zesilovače je dostatečně dimenzovaný napájecí zdroj. U Strumento N°4 je napájení napěťové části koncových stupňů ze dvou toroidních transformátorů, které by stačily již samy o sobě na celý zesilovač s podobnými výkony. Principiálně zůstává zachována klasická konstrukce dual mono. Výkonové stupně jsou napájeny ze třetího 3kW transformátoru s UI jádrem, který je vestavěn v dvouplášťovém stínícím krytu. Na všechny tři transformátory navazují rychlé usměrňovače a baterie filtračních kondenzátorů s celkovou kapacitou 320.000 μF! Zesilovače jsou obvodově naprosto symetrické, s omezenou proudovou zpětnou vazbou. Napěťová část zesilovačů má jako základ v každém kanále dva zakapotované firemní moduly. Vlastní výkonové stupně jsou v každém kanále osazeny 12 komplementárními páry výkonových tranzistorů Motorola (celkem 96 výkonových tranzistorů kromě budících a napájecích) se ztrátovým výkonem 200 wattů a proudem 15 A. Pozor, každý tranzistor! Jak je z jednoduchého výpočtu zřejmé, zesilovač je schopen na výstupu dodat téměř 180 A, přičemž při maximálním výkonu a minimální zátěži je „nezbytných“ jen 30 A. Všechno je dostatečně předimenzované! Proto se zesilovač obejde bez ochranných výstupních obvodů a bezproblémově pracuje i do zátěže nižší než 2Ω.
Zesilovač má symetrický XLR a nesymetrický cinch vstup, které jsou přepínatelné páčkovým přepínačem na zadním panelu. Dalším přepínačem se volí, zda je řízení dalších přístrojů odvozeno od N°4, nebo naopak, zda je zesilovač řízen ostatními přístroji (Master/Slave). Zesilovač má pouze hlavní síťový vypínač na zadním panelu a jeho skutečná aktivita se inicializuje buď vnějším spínacím napětím, nebo firemní sběrnicí. Jediným provozním indikátorem je modrá LEDka, která ve Standby režimu slabě svítí a v běžném režimu se rozsvítí naplno.
Výkonový zesilovač byl zkompletován s předzesilovačem Strumento N° 1. Ten není předmětem tohoto popisu, ale vzhledem k vlastnostem není pominutelný. Má pouze 5 symetrických vstupů XLR, z nichž první dva jsou doplněny o asymetrickou variantu-cinch. Výstupy jsou dva symetrické a dva nesymetrické. K ovládání stačí pět tlačítek a jeden obrovský knoflík s nekonečným chodem, nebo kovový dálkový ovladač. Pochopitelně všechny funkce se přepínají prostřednictvím miniaturních relé, včetně regulace hlasitosti. Elegantní je funkce Mute, po jejímž zařazení začne na displeji „odpočítávání“ snížení hlasitosti a z předzesilovače se ozývá rytmické cvakání relátek. Při vyřazení Mute je proces opačný, hlasitost pomalu nabíhá na poslechovou úroveň. Při propojení systémovou sběrnicí s N° 4. se oba přístroje chovají jako jeden.
Na druhou stranu i nejbizarnější impedanční charakteristika soustav (a to je i u dražších soustav téměř pravidlem) je zesilovači naprosto lhostejná! Symfonická hudba je prostorově detailní, s přesvědčivou lokalizací jednotlivých nástrojů, chrámové varhany prostorové s pevným a hlubokým pedálem. U rockové hudby nic nesplývá a zůstává zachována srozumitelnost jednotlivých nástroj a vokálů. Navíc téměř jednoznačně odlišíte jednotlivé stopy při záznamu, na rozdíl od akusticky sejmutých stop. SACD záznamy tyto vlastnosti jen potvrdí a na výškách se dokonce zvuk uklidní a stane se nenápadným.
Zkrátka, zesilovač Audia Flight Strumento N°4 patří mezi ty nejlepší přístroje, které jsem měl možnost slyšet.
Miroslav Láb
SPECIFIKACE AUDIA FLIGHT STRUMENTO No.4
VERDIKT
+ Skvělý analogový zvuk, mimořádně povedený design.
- Ta hmotnost, kam s ním? Bezpečné umístění je jen na podlaze!
Zvuk stereo: 100%
Vyváženost: 100%
Prostorovost: 100%
Provedení: 100%
Ovládání: 100%
KATEGORIE
nad 250.000 Kč: 100%
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.