SESTAVA AUDIA FLIGHT Z INTEGROVANÉHO ZESILOVAČE FL THREE, CD PŘEHRÁVAČE FL CD THREE A REPROSOUSTAV WILSON BENESCH ARC 54 990 Kč (zesilovač), 49 990 Kč (přehrávač), 89 990 Kč (soustavy)
Mezi značky, které dnes v Highendu skloňujeme ve všech pádech, patří jak italská Audia Flight, tak britská Wilson Benesch. Z jejích katalogu lze poskládat sestavu v ceně limuzíny střední třídy. Jak to hraje trojici, místo které si jinak můžete koupit malý automobil?
Výrobní programy každé značky někde začínají, ale i tak jde občas o sféry, na které u konkurence profilované na spotřební elektroniku nedosáhnou. S relativně nižšími cenami se stává Highend dostupnějším a firemní technologie a finesy demokraticky získávají i levnější následovníci top modelů. Výjimkou v tomto ohledu nejsou ani komponenty Audia Flight z „trojkové“ řady a reproduktorové soustavy Wilson Benesch, jimiž zahajuje série Odyssey.
Výrobce ze středoitalské Civitavecchie měl v rubrice premiéru už ve S&V 3/10, ale pro tandem základních modelů se tehdy ještě čekalo na CD přehrávač FL CD Three. Ten tvoří s integrovaným zesilovačem FL Three bezmála designové dvojče. Čela obou komponentů tvoří masivní, jemně broušený hliník o tloušťce 15 mm a vybírat lze ze dvou provedení: buď v barvě kovu (se skříní ve stříbřitém laku), nebo v černém eloxování (a šasi v tmavě šedém laku). Další společné prvky představují blankytně modré fluorescenční displeje s velkými, dobře čitelnými znaky, i kontrolky napájení ve stejné barvě, jež podsvěcují výřezy ve tvaru okřídleného firemního loga. Vše lícuje včetně miniaturních tlačítek, stylových, ale z hlediska uživatele nepraktických: jejich vítanou alternativu proto tvoří kovové dálkové ovladače, jež najdete ve výbavě zesilovače i CD přehrávače. Pevné skříně z ocelového plechu nesou tři odpružené patky, které na rovné ploše výtečně sedí.
Integrovaný zesilovač FL Three představuje dva symetricky rozložené monobloky v jediné skříni. Unikátní je proudová zpětná vazba namísto obvyklé napěťové, takže výsledný zvuk získává muzikální vitalitu. Tvrdé napájecí napětí zajišťuje robustní toroidní transformátor (400 VA), které po usměrnění filtruje „baterie“ čtyř kondenzátorů o kapacitě 72 000 μF. Vlastní zesilovače jsou osazeny diskrétními součástkami a v každém koncovém stupni najdete komplementární dvojici výkonových tranzistorů Motorola MJL 3281A a MJL 1302A (s kolektorovým produem 15 A), s nimiž dosahuje FL Three při osmiohmových soustavách trvalý výstupní výkon 2x 75 W. V dalších obvodech narazíme i na číslicových „integráčů“ včetně řídícího mikroprocesoru, který však napájí samostatný zdroj, opět s toroidním transformátorem. V puristickém předzesilovači nenarazíme na tónové korekce a hlasitost ovládá motoricky ovládaný potenciometr Alps s nekompromisním souběhem drah, takže nad absencí vyvážení kanálů nikdo nepřemýšlí. Velké plus ovšem představuje symetrický výstup. Příznivci vinylů zaregistrují, že vstup pro gramofon zde chybí, ale desku s předzesilovačem pro oba typy přenosek lze doobjednat. Sluchátkový výstup je nebývale kvalitní (řada highendových výrobců nad ním ohrnuje nos a bere ho tak trochu „do počtu“), ale při polechu na sluchátka nesmíte zapomenout manuálně vypnout signál do reproduktorových soustav (tlačítkem Speakers Off na čelním panelu, které na „dálce“ není zcela výjimečně zdvojené). Přepínání pěti vstupů včetně zmíněného symetrického ovládají miniaturní relé s pozlacenými kontakty ve vakuových komorách. Vzadu najdete pozlacené konektory cinch, které kvalitativně náleží do vyšší třídy, a stejnou povrchovou úpravu dostaly i piny konektorů XLR. Dva atypické konektory (navenek připomínají ethernetové“ RJ-45) patří systémové sběrnici, po jejímž propojení máte oba komponenty „na povel“ z jednoho dálkového ovladače. Výčet doplňuje kolébkový síťový vypínač (vlevo vzadu).
CD přehrávač FL CD Three vychází z vyššího modelu FL CD Three, postrádá hlavně “superrigidní“ šasi, což neznamená, že v tuhé skříni při celkové hmotnosti 8 kilogramů nemá vpravo umístěná CD mechanika klid na čtení dat. Podavač patří mezi ty subtilnější, ale nijak se neprohýbá a vyjíždí naplno, takže manipulace s disky je bezproblémová. Blíže nespecifikovaný D/A převodník pracuje se vzorkovací frekvencí 192 kHz a rozlišením 24 bitů, kvalitní „hodiny“ omezují zkreslení typu jitter. Oproti vyššímu modelu se všechny obvody dělí o jediný napájecí zdroj s malým toroidním transformátorem. Důležitější je zjištění, že je na svém místě symetrický výstup, který pracuje ve třídě A. Na zadním konektorovém poli najdete stejné typy konektorů cinch jako u zesilovače: patří výstupům, nesymetrickému a digitálnímu koaxiálnímu. Oproti vyšším firemním modelům zmizel pouze optovýstup s konektorem Toslink, což však bude vzhledem k nižší ceně CD přehrávače málokomu vadit. Stejně jako u FL Three zde dále nechybí ani kolébkový síťový vypínač a konektory systémové sběrnice.
Anglické reprosoustavy Wilson Benesch prosluly řadou netradičních konstrukcí a platí to i pro základní model Arc z řady Odyssey (z té jsme si už ve S&V 4/10 představili dvouapůlpásmovky Discovery). Tyhle „regálovky“, kterým v základně míří dva bassreflexové výfuky směrem k zemi, byste neusadili nejenom na nábytek, ale ani na konkurenční stojan. Ty firemní opět staví na silnostěném duralovém profilu, ale nejsou do konstrukce kabinetů přímo integrovány, ale jsou s nimi ve třech bodech pevně spojeny. Stěny tuhé ozvučnice mají sendvičovou konstrukci, využívající finesu A.C.T. (Advanced Composite Technology), kdy tvarované desky z uhlíkových vláken odděluje vrstva z umělého kamene. Půdorys soustav má kapkovitý tvar, rovnoběžné jsou jen základny a horní stěny. S pravými úhly ubylo i nebezpečí vzniku stojatého vlnění uvnitř ozvučnice. Soustavy Discovery se nabízejí v jedenácti provedeních, buď s černým, případně stříbřitým povrchem kompozit, či v devíti druzích dýhování (v lesklém laku jde o ořech přírodní, hrubý či mořený do tulipánově červené a ebenově černé, třešeň, očkový javor přírodní i červeně mořený, v „saténovém“ polomatu pak o javor a dub); stojan s nosným duralovým profilem dostal povrchovou úpravu černým eloxováním.
Soustavy Arc jsou osazeny tweeterem s měkkou, ručně impregnovanou kalotou o průměru 25 mm a trojdílným magnetickým obvodem, který na zakázku vyrábí americká firma Scan Speak. S lehkým přeložením kvůli co nejmenší vzdálenosti os obou reproduktorů najdete firemní středobasový měnič Tactic o průměru 170 mm, který používá kónickou membránu z uhlíkových vláken, zpevněnou vydutou středovou kopulkou. Zavěšení membrány ke koši se štíhlými žebry realizuje obvyklá pryžová vlnka. Vzhledem k tomu, že oba mají velice vyrovnanou kmitočtovou charakteristiku, používá pasivní výhybka zapojení 1. řádu (se strmostí -6 dB/oktávu), se zapojením 2. řádu (se strmostí -12 dB/oktávu) na straně výškáče. Kondenzátory jsou svitkové a cívky vzduchové, v obou případech v super kvalitě, takže ve fázi signálu nevznikají nepatřičné odchylky. Kousek nad základnou stojanu se třemi odhmotňovacími hroty (zadní jsou výškové polohovatelné, což umožňuje horizontálně doladit vyzařování soustavy) najdete na úzkém subšasi dva páry pozlacených terminálů, jež si nejlépe rozumějí s banánky.
Pavel Víšek
Netopýří ucho:
Zvukový projev sestavy je neutrální, ale velmi muzikální a živý. Celé přenášené akustické pásmo se těší plné kontrole, ohromující je samozřejmost, s níž je z nahrávky reprodukován sebemenší detail. Zcela mimořádné je zobrazení prostoru nahrávky i oddělení nástrojů. Když zavřete oči, reprosoustavy mizí i uším a zůstává jen hudba, která má charakter jakéhosi zvukového hologramu. Limitou je samozřejmě absence nejhlubších oktáv, protože fyzikální zákony obelstít nelze. Tenhle hendikep však špičkově buzené (a taky navržené) dvoupásmovky kompenzují jinde. -pv-
Na čem se testovalo?
Komponenty Audia Flight, propojené symetrickými kabely Furutech Alpha FA-220, k reprosoustavám Wilson Benesch vedly kabely Xsymphony Omega Hybrid. Sluchátkový výstup prověřila sluchátka B&W P5. Z testovacích disků vyjímám CD Beethoven: Piano Concerto No. 5 / Violin Concerto (Sony Classical, 1998), Charlie Haden: The Private Collection (Naim/KAS Audio, 2007) a Daniel Lanois: Shine (Anti/Panther, 2003).
Proč si ji koupit?
Ideální i stylová sestava do menší poslechové místnosti pro nejnáročnější audiofily.
AUDIA FLIGHT FL THREE
AUDIA FLIGHT FL CD THREE
WILSON-BENESCH ARC
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.
29.11.2023
Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.