Avantgarde Acoustic Uno Fino XD

30.08.2019

Horny do každé poslechovky

REPRODUKTOROVÉ SOUSTAVY AVANTGARDE ACOUSTIC UNO FINO XD      439 990,- Kč

Německá značka Avantgarde Acoustic stále častěji pamatuje také na audiofily, které neúprosně limituje omezená výměra poslechové místnosti. Klasickou konstrukci dokázala komprimovat do dvoupásmových hornových reprosoustav s integrovaným aktivním subwooferem Uno Fino XD.

Novinka společnosti z hesenského Lautertalu, která budila živý zájem už na letošním ročníku výstavy Audio Video Show Praha, pokračuje v dalším zmenšování donedávna základního modelu Uno XD. Po zapuštění nepřehlédnutelných sférických zvukovodů do ozvučnice subwooferu došlo nyní na redukci jeho osazení, když dva čtvrtmetrové woofery v uzavřeném kabinetu nahradil jediný v bassreflexové ozvučnici. V důsledku opakované „redukční diety“ už výrobce soustavy doporučuje do poslechových místností od 12 m², což je podmínka snadno splnitelná. Oproti modelu Uno XD však možná ještě více potěší snížení ceny o 160 000 Kč. Jedenáct volitelných odstínů zvukovodů (včetně metalických) nabízí s ozvučnicemi ve čtyřech provedeních (polomatný lak černý a bílý, dýha z tmavého „tygřího“ palisnadru nebo světlého dřeva zabrano) celkem 44 kombinací prakticky pro každý interiér (čela kabinetů jsou vždycky černá).

Omega není jen margarín

Ozvučnice subooferu ze silných MDF desek o tloušťce 30 mm současně supluje nosnou konstrukci větších firemních modelů, což jen potvrzuje robustní základna z litého kovu, která v rozích přesahuje půdorys kabinetů lůžky pro masivní, výškově polohovatelné odhmotňovací kužely. Nad horizont kabinetů vyčnívají sférické horny středotónových měničů (ø 500 mm), jež tvoří přesné odlitky z kopolymeru ABS vstřikovaného pod vysokým tlakem do ocelové formy; vlastní středotónové měniče (ø 127 mm) mají nové membrány Soft Mesh z měkké síťoviny impregnované tenkou vrstvou elastomeru, eliminující jejich vlastní rezonance, které pohánějí účinné dvojité feritové magnety. Vysokotónový měnič H3 Omega, jenž využívají i firemní vlajkové lodi Trio, pracuje s mylarovou kalotou (ø 25 mm), vyzařující do sférického zvukovodu z kopolymeru ABS (ø 130 mm), kterou však „krotí“ mimořádně silný feritový magnet o hmotnosti 3 kg. Oba měniče využívají u lehkých kmitacích cívek vinutých na kaptonových foremerech firemní technologii Omega, zajišťující jejich minimální odpor a přispívající při spojení se zesilovačem k vysokému činiteli tlumení. Osazení soustav, jež vychází výlučně z firemních měničů, uzavírá woofer (ø 250 mm) s kónickou papírovou membránou a opět feritovým magnetem, který budí zesilovač třídy D o trvalém výkonu až 500 W. Trubice bassreflexového rezonátoru směřuje kolmo k zemi, potřebný odstup zajišťuje zmíněná základna s odhmotňovacími kužely.

Nač elektrické výhybky?!

Soustavy Uno Fino XD se už tradičně obejdou bez elektrických výhybek, protože oba hornové měniče odpovídají firemní „finese“ CDC (Controlled Dispersion Characteristic), kdy kompetence mezi oba reproduktory na dělicím kmitočtu 3000 Hz rozděluje jejich přirozený útlum, odpovídající při optimálním návrhu tlakových komor strmosti -12 dB/oktávu (jako u pasivních elektrických výhybek v zapojení 2. řádu), ale takto naše uši zůstávají ušetřeny sebemenších fázových posunů signálu, což jinak nabízejí pouze velké širokopásmové soustavy. Zatímco středotónový měnič není v celém svém kmitočtovém rozsahu nijak limitován, vysokotónový reproduktor se neobejde bez pasivního filtru s kondenzátorem coby ochranou proti svému přehřátí. Konstrukční omezení kondenzátoru obchází patentovaný polarizační obvod CPC (Capacitor Polarisation Circuit), u něhož polarizace stejnosměrným napětím 100 V na elektrodách kondenzátoru eliminuje tzv. „paměťový efekt dielektrika“, způsobující zkreslení, jenž dosahuje maximální hodnoty v okamžiku, kdy elektrické pole mění polaritu. Kromě výkonového zesilovače každá soustava disponuje digitálním signálovým procesorem, který plní funkci aktivní výhybky s dělicím kmitočtem 290 Hz a mimo to ji za pomoci profesionálního softwaru s desetipásmovým grafickým ekvalizérem (s krokem 0,5 dB) dokáže v basech optimálně přizpůsobit akustickým podmínkám dané poslechové místnosti. K připojení zesilovače slouží pár šroubovacích terminálů další německé značky WBT na subpanelu chladiče středotónové horny, které je současně třeba propojit dvoulinkou z příslušenství s párem stejných terminálů na vysokoimpedančním vstupu aktivního subwooferu, na který lze připojit i zesílený signál. Akceschopnost soustav indikuje bílá LED dioda od reliéfním logem na čelní stěně dole. Soustavy Uno Fino XD mají vyšší jmenovitou impedanci 18 ohmů, kterou však kompenzuje nadprůměrná citlivost 107 dB/W, takže minimální doporučený výkon zesilovače 10 wattů v každém kanále není žádnou utopií.
Pavel Víšek

Na čem se testovalo

Test proběhl v poslechové místnosti společnosti Tykon v Ostravě, kde soustavy doplnily integrovaný zesilovač Copland CTA408 a dělený SACD/CD přehrávač emm Labs TX2/DA2. Kabelaž byla značky Acrolink. Jako testovací jsem vybral skladby z SACD Chick Corea: Randezvous In New York (Stretch, 2003), Deep Purple: Machine Head (EMI, reed. 2003), Emerson, Lake & Palmer: Brian Salad Surgery (Sanctuary, reed. 2008), Yes: Close To The Edge (Audio Fidelity-Atlantic, reed. 2012), CD Jiří Bárta: Bach / The Six Cello Suites (Animal Music, 2018) a Gyorgy Ligeti: The Ligeti Project II (Teldec, 2002).

Netopýří ucho

Soustavy Avantgarde Acoustic Uno Fino XD nám libovolnou nahrávku „naservírují“ doslova jako na dlani, protože podíl přímých zvukových vln ve zvuku jednoznačně převažuje, což je jinak těžko zpochybnitelná výhoda pro každou akusticky problematickou poslechovou místnost. To sice představuje výsadní doménu obou hornových měničů, ale díky softwaru s desetipásmovým grafickým ekvalizérem lze snadno umravnit i „vyčuhující“ basy. Vypíchnout je třeba také fenomenální dynamiku, i když výkonová rezerva byla u testovaných soustav s integrovanými aktivními subwoofery opravdu bohatá. Zmínku si zaslouží i nevelký odstup od zadní stěny, protože větší tyhle reprosoustavy opravdu nepotřebují. Opravdové terno i pro malou poslechovou místnost! 

HODNOCENÍ

PRO: vynikající směrovost a citlivost; minimální nároky na akustiku i výměru poslechové místnosti
PROTI: nic podstatného

VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)

PARAMETRY

  • Typ: 2pásmová soustava s aktivním subwooferem
  • Kmitočtový rozsah: 290 – 20 000 Hz (horny), 30 – 500 Hz (subwoofer)
  • Jmen. impedance:  18 Ω
  • Char. citlivost >107 dB (1W / 1m)
  • Dělicí kmitočty: 290 Hz, 3000 Hz
  • Výstupní výkon subwooferů: 2 x 500 W
  • Dop.výkon zesilovače: min. 2 x 10 W
  • Rozměry (š x v x h): 50 x 125,5 x 59 cm
  • Hmotnost: 74 kg/ks

www.avantgarde-acoustic.de/en/products/uno-series/uno-fino-edition.html

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek
  • Nádhera

    Nádherný repráky s parádním zvukem.
    Navíc na poměry Avantgarde Acoustic za příjemný peníze.
    K tomu Copland a je vymalováno.

    Míla

    Reagovat 18.10.2020 12:50 od Milan Vaněk

Novinky

16.12.2024

Sloupovky MoFi Sourcepoint 888

Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.

... více

24.04.2024

Cambridge EVO 150 DeLorean

Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.

... více

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga