03.12.2011
INTEGROVANÉ ZESILOVAČE CAMBRIDGE AUDIO AZUR 650A A MARANTZ PM7004
Ve stereofonní aparatuře hraje roli druhého nejdůležitějšího komponentu hned po reproduktorových soustavách zesilovač, vesměs integrovaný. V testu se nám sešli dva zástupci nižší střední třídy, kteří reprezentují pojetí zvukově odlišných národních „škol“, v abecedním pořadí jde o britský Cambridge Audio Azur 650A a japonský Marantz PM7004.
Integrované zesilovače z duelu představují v katalozích svých značek třetí model zdola, kdy už výrobní kompromisy většinou neplatíme ošizeným napájecím zdrojem a následně nižším výstupním výkonem (opakování pro méně fundované čtenáře: přívlastek integrovaný neznamená, že koncový stupeň používá monolitické integrované obvody, ale že jediné šasi integruje řídící i výkonový zesilovač). Oba komponenty lze vybírat v barvě bílého kovu i v černé. Rovné čelní panely tvoří jemně broušený hliníkový masiv, kovové jsou i veškeré ovládací knoflíky; plastovou výjimku představují tvarované bočnice u Marantze, které lze frézované z hliníkového bloku očekávat až u nákladnějších highendových modelů. Čistý, až minimalistický design zesilovače Cambridge Audio nezapře, že londýnská firma už před lety v týmu soustředila konstruktéry malých audiofilských značek, kde jde o zvuk až v první řadě. Naproti tomu Marantz představuje tradičního japonského zástupce s propracovanými detaily a mnoha ovládacími prvky.
Vedle použitých výkonových tranzistorů obecně ovlivňuje výstupní výkon i jeho rezervu napájecí zdroj, pokud možno „tvrdý“, tedy takový, který dokáže bez poklesu napětí v krátkém čase dodat velké množství energie. To ovlivňují dílem výkonný síťový transformátor, dílem kapacita filtračních kondenzátorů.
Na první potěžkání působí o málo důvěryhodněji Marantz, ale při bližším průzkumu zjistíte, že dva kilogramy jdou k dobru robustnější přístrojové skříně. Cambridge Audio má vizuálně mohutnější transformátor britské značky Noratel, nadto toroidní, s nižšími magnetickými ztrátami i hlučností. Trafo v provedení EI, kterým kontruje Marantz, však nemusí být krokem zpět, protože klasická konstrukce má sice při stejném výkonu větší rozměry a hmotnost, ale i nižší náběhový proud (nehrozí tak vypnutí jističe) a není tak náchylná na pronikání vysokofrekvenčního rušení z elektrické sítě, samozřejmě pokud jádro tvoří kvalitní trafoplechy. Vzhledem k tomu, že se pohybujeme v nižší střední třídě, dražší (a výkonnější) transformátor u zesilovače Cambridge Audio kompenzuje výrobce skromnější „baterií“ filtračních kondenzátorů, těch zde napočítáte osm, ale s celkovou kapacitou 17 600 µF. Marantz naproti tomu používá dva velké válcové kondenzátory, vyráběné na zakázku u firmy Nichicon, které mají dohromady kapacitu 30 000 µF. To ovšem pouze nezbytně kompenzuje nižší výkon transformátoru.
Cambridge Audio a Marantz pracují v nejrozšířenější třídě AB a o slovo se hlásí jejich koncové stupně. Chladicí profily obou zesilovačů tvoří podobnou „váhovou kategorii“, na každém čtyři výkonová pouzdra tranzistorů, shodou okolností vždy značky SanKen, ale u nich si neuškodí spočítat všechny přívody. Zatímco Marantz má výkonový zesilovač osazený dvěma komplementárními páry A1186 a C2837 (každý má kolektorový proud 10 A a ztrátový výkon 100 W), Cambridge Audio sází na dvě dvojice STD03N a STD03P, u nichž každé pouzdro obsahuje dva tranzistory v Darlingtonově zapojení. Mají tak nejen „o nožičku víc“, ale také vyšší kolektorový proud (15 A) a ztrátový výkon (160 W). Každopádně v dynamických špičkách hudebních nahrávek snesou při vysokých poslechových hladinách podstatně víc. Marantz je třeba pochválit ještě za minimální vzdálenost zdroje od koncového stupně, jeho deska s tištěnými spoji je totiž přichycena sloupky přímo ke chladiči. Rozdíl v trvalém výstupním výkonu není u zesilovačů fatální, „hudebním“ se mnohdy jen vylepšují technická data, a tak i platí, že kritériem pravdivosti je praktický poslech.
Počet šesti vstupů je u obou zesilovačů stejný, ale Marantz vedle pěti linkových disponuje ještě gramofonovým, který umožňuje připojit šasi s magnetodynamickou přenoskou (typu MM). Cambridge Audio naopak používá externí předzesilovače pro MM/MC přenosky i u nejvyšších modelů integrovaných zesilovačů. Pro majitele vinylové diskotéky třítisícový bonus pro azur 650A mizí: za levnější ze dvou typů phono předzesilovačů azur 540P si připlatíte 2 590 Kč a kvalitní signálové kabely také nejsou právě zadarmo. Škoda, že zde konstruktéři nevsadili na modulární koncept (jako třeba NAD), kdy korekční předzesilovač napájí zdroj zesilovače, který mu navíc ve svém šasi poskytne „azyl“. Na druhou stranu majitelé gramofonů dnes mezi audiofily tvoří omezenou skupinu a „digitální“ většina proto ráda pár tisícovek ušetří.
Obligátní tónové korekce najdete u obou modelů, u Marantze lze kromě basů a výšek regulovat také střední pásmo, což je pro skalní audiofily poněkud kontraproduktivní, protože ti spíše uvítají možnost tónové korekce lze přemostit (a proudové dráhy dále zkrátit) zařazením funkce Source Direct; u zesilovače Cambridge Audio nabízí totéž funkce nazvaná prostě Direct. Shoda panuje i na pozici potenciometrů regulujících hlasitost: oba jsou značky ALPS, s nízkým šumem a s přesným souběhem drah. Na konektorovém poli nabízí Marantz ještě vstup Power Amp Direct, který nabízí puristické spojení výkonového zesilovače (třeba) s CD přehrávačům, který je vybaven regulovatelným výstupem. Konektory cinch má Marantz pozlacené pouze u CD vstupu, Cambridge Audio všechny, navíc jsou prakticky popsané jako dvouhlavé karty, což usnadňuje orientaci i v „akrobatických“ pozicích. Oba zesilovače jsou vybaveny čtysřmi páry šroubovacích terminálů, jež umožňují připojit k zesilovači dva pár reproduktorových soustav a po „odzátkování“ akceptují i kabely zakončené banánky, ale u Marantze jsou subtilnější, navíc s menším zdvihem, což komplikuje připojení holých vodičů s většími průřezy (ca 4 mm² a více). Ve výbavě každého ze zesilovačů nechybí ani ergonomicky dotažený dálkový ovladač.
Prioritou je v případě integrovaného zesilovače jeho zvuk. Výkonová rezerva obou modelů je ve spojení se čtyřohmovými či citlivějšími reproduktorovými soustavami v běžných bytových podmínkách více než dostatečná a do limitace, která by nárůstem zkreslení obtěžovala vaše uši, se nedostával ani jeden ze zesilovačů. Vyrovnaný, náležitě neutrální zvuk i dobře prokreslený prostor jako důkaz krátkých proudových cest charakterizují oba modely (ty byly vždycky testované se zařazenou funkcí Direct, resp. Source Direct), což můžeme kvitovat u libovolného hudebního žánru. Jinak však na body vítezí azur 650A, který jako přidanou hodnotu nabízí větší makro- i mikrodynamiku a muzikálnější celkový projev.
Pavel Víšek
Který koupit?
Navenek je Cambridge Audio designově čistší, zatímco Marantz si libuje v propracovaných detailech. Japonský zesilovač zaujme výbavou milovníky vinylů, kteří nebudou shánět ke gramofonu externí předzesilovač, i precizním, analytickým zvukem. Angličan má jiskru, živý projev, který ocení posluchači napříč hudebními žánry.
Hodnocení:
Cambridge Audio azur 650A - 95 %
vynikající (10) – zvuk (10), výbava (8), provedení (9)
Marantz PM7004 - 90 %
vynikající (9) – zvuk (9), výbava (9), provedení (9)
CAMBRIDGE AUDIO AZUR 650A
MARANTZ PM7004
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.
29.11.2023
Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.