SESTAVA CAMBRIDGE AUDIO: ZESILOVAČ AZUR 840A (34 990 KČ) A CD PŘEHRÁVAČ AZUR 840C (34 990 KČ) / ZESILOVAČ AZUR 740A (24 990 KČ) A CD PŘEHRÁVAČ AZUR 740C (24 990 KČ)
Londýnský výrobce Cambridge Audio svými novinkami stále výrazněji promlouvá i do domácího kina, ale věhlas zatím získávala především dvoukanálovým audiem. Za svůj špičkový model zesilovače azur 840A si na začátku roku odnesla cenu za inovaci z kalifornského veletrhu CES a brzy uvidíme, zda zaboduje i v cenách EISA. V srpnovém dvojprofilu si proto představme tandemy CD přehrávačů a zesilovačů z „osmičkové“ a „sedmičkové“ řady. Jednotící prvky řady azur představují střídmé čelní panely z masivního hliníku, u nichž lze volit mezi barvou kovu a černým eloxováním, monochromatické LCD displeje a modré indikační LED diody. Masivní a tuhé skříně komponentů jsou dobře zatlumené. A lekci z ergonomie představují nejenom do ruky výborně padnoucí a vyvážené dálkové ovladače azur Navigator, ale i uspořádání ovládacích prvků na čelních panelech.
U zesilovačů začneme na vrcholu. Uprostřed skříně zesilovače azur 840A trůní objemný toroidní transformátor, obklopený párem bohatě žebrovaných hliníkových chladičů s výkonovými tranzistory koncových stupňů. Jejich plocha je maximální, protože při výkonu sto dvacet wattů (do osmiohmové zátěže) na každý kanál mají co chladit. Uspořádání je symetrické, konstrukčně jde o dva monobloky uvnitř jediného šasi, sekundární vinutí síťového transformátoru je dvojité, stejně jako usměrňovač. Vlastní napájení má navíc i předzesilovač, takže jde de facto o dělený zesilovač – samozřejmě opět v jediné skříni. Azur 840A pracuje s novou třídou XD, která je specialitou firmy Cambridge Audio – zkratka XD zpola graficky „opisuje“ termín Crossover Displacement, což znamená, že zapojení koncového stupně eliminuje přechodové zkreslení signálu s nízkou úrovní. Šéfkonstruktér Doug Self zde spojil nepatrné zkreslení třídy A s podstatně větší účinností třídy B (obdobný je sice i princip zesilovačů ve třídě AB, ale ty pracují ve třídě A jen v omezeném intervalu a blíží se víc třídě B). A harmonické zkreslení? To v celém akustickém pásmu při osmdesátiprocentním trvalém výstupním výkonu nepřesáhne hodnotu 0,015 %.
Regulátor Volume neovládá hlasitost obvyklým dvojitým potenciometrem, ale – kvůli snížení už tak nicotného šumu a dokonalému souběhu (0,1 dB!) – přepínáním soustavy přesných odporů, přičemž akční prvky tvoří miniaturní relé. Hlasitost s důsledně logaritmickým souběhem je řízena vyjma nejnižších úrovní s krokováním po jednom decibelu a její úroveň indikuje LCD displej (jehož podsvícení lze snížit ve dvou stupních) číselně i do půlkruhu uspořádanými obdélníkovými segmenty. Obdobný princip využívá i balance, ale tónové korekce basů a výšek jsou klasické, jejich ovládací prvky však po aretaci zamáčknutím připomínají ostatní tlačítka. Audiofilové ocení přemostění korekcí, které zajišťuje funkce Direct. Pro volbu vstupů zapojení opět používá relé. Pole konektorů je zlacené, navíc máme k dispozici i pár symetrických vstupů XLR. Masivní šroubovací terminály pro dva páry reprosoustav a dva konektory pro připojení ovládacích klávesnic Inkognito podporují možnosti „multiroomu“, rozhraní A-Bus pamatuje na externí infračidlo a konektor RS-232C umožňuje dokonalejší integraci do zákaznických aplikací, případně i upgrade firmware.
Azur 740A se navenek tváří obdobně, jen LCD displej je o něco nižší, což koresponduje s šesti ovládacími tlačítky vstupů na čelním panelu (azur 840A jich má osm). Z hlediska uživatelského postrádá pouze symetrický vstup s párem konektorů XLR a digitální rozhraní RS-232C. Jinak totožná s vyšším modelem je i elektronická ochrana CAP5 včetně funkce Inteligent Clipping, jež při (spíše jen teoretickém) přebuzení zesilovače automaticky sníží hlasitost. Svou koncepcí má nejblíže k úspěšnému „šestkovému“ modelu azur 640A, ovšem s výkonnějším napájecím zdrojem a regulátor Volume namísto soustavy přesných odporů ovládá dva elektronické potenciometry, i když je indikace hlasitosti jinak identická. Oba zesilovače pamatují na možnost připojení doku pro oblíbené přehrávače iPod. To sice není právě o highendu, ale platí zde „Náš zákazník, náš pán.“
Více společného spojuje CD přehrávače, azur 840C a 740C, protože oba vycházejí z velmi povedeného modelu azur 640C. A nejenom centrálně umístěnou, tichou CD mechaniku. Zásadní odlišnost představuje systém časově proměnné filtrace ATF (Adaptive Time Filtering), který pro Cambridge Audio vyvinula švýcarská společnost s příznačným názvem – Anagram Technologies. Ten velmi sofistikovaně interpoluje šestnáctibitový signál z kompaktního disku se vzorkovací frekvencí 44,1 kHz na čtyřiadvacetibitový o vzorkovací frekvenci 384 kHz. Dynamický systém, který se přizpůsobuje složitosti signálu, využívá digitální procesor Black-Fin od Analog Devices s vnitřním rozlišením 32 bitů a zcela eliminuje jitter. Právě drahá technologie ATF nemálo ovlivňuje koncovou cenu: vzhledem k exkluzivitě licence ji totiž nehledejte u konkurence. Oba přehrávače mají duální D/A převodníky v diferenciálním zapojení, ovšem zatímco azur 840C je osazen špičkovými typy Analog Devices AD1955, u nižšího modelu azur 740C najdete „pouze“ velmi kvalitní Wolfson WM8740. Tady už platí známá úměra, že do ceny CD přehrávače značně promlouvá cena použitých D/A převodníků.
Uživatelský komfort je prakticky identický, kromě běžných ovládacích funkcí najdete vlevo od šuplíku CD mechaniky tlačítka Menu a Select, které umožňují nadstandardní jednotlivosti – přesně nastavit výstup, ale třeba také pojmenovat oba digitální vstupy, protože CD přehrávač umožňuje využívat mimořádnou kvalitu svých D/A převodníků i pro externí zdroje signálu. Regulovat lze ve dvou krocích i podsvícení displeje. Pro azur 840C ještě hovoří poněkud robustnější provedení přístrojové skříně.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo:
Jako signálové kabely pro oba tandemy komponentů jsem vybral Xsymphony Pure Silver Fantasy, výstup zesilovačů s redakčními podlahovými trojpásmovkami Focal-JMlab Chorus 826 V propojily Monster Cable Black&White LS600. Z dlouhé řady testovacích disků vyjímám alespoň 3CD Beethoven: CD L. Boccherini: Fandango, Sinfonie & La Musica Notturna di Madrid (AliaVox/Classic 2006), SACD Deep Purple: Machine Head (reed. EMI 2003), CD Garcia: Woven Ways (Supraphon Music 2007) a SACD H. Górecki: Symphony No. 3 (Naive/Classic 2005).
Netopýří ucho:
Čistý, velmi neutrální zvuk obou tandemů je v těchto třídách výjimečný. S jejich velmi nestranným projevem dostáváte nádavkem přesnou předozadní lokalizaci a bezpočet detailů, které se z reprodukce nevytrácejí ani při vysoké úrovni hlasitosti. Zatímco dvojice azur 740A + 740C představuje v porovnání s konkurencí referenci, vyšší tandem azur 840A + 840C přímého protivníka vůbec nemá. Svým projevem věcné komponenty, které nahrávky nijak nepřikrášlují. Doporučuji tuto sestavu vybavit reproduktorovými soustavami, pro něž sáhnete hlouběji do kapsy, posloucháte totiž napříč žánry jen a jen hudbu.
Proč si je koupit?
V obou případech jde o absolutní špičku v daných třídách. Pro CD přehrávače hovoří unikátní technologie časově proměnné filtrace ATF i kvalita D/A převodníků, pro zesilovače highendová konstrukce, kterou u vyššího modelu umocňuje třída XD.
SESTAVA CAMBRIDGE AUDIO Azur 840A
SESTAVA CAMBRIDGE AUDIO Azur 840C
SESTAVA CAMBRIDGE AUDIO Azur 740A
SESTAVA CAMBRIDGE AUDIO Azur 740C
Já bych si, při nutkání utratit strašné peníze za hihg end, nechal. v první řadě, změřit na ušním, jak na tom, vlastně jsem, stran mých uší. Měřící přístroj je na každém ORL oddělení a po 20 minutách zájemce ví přesně, zač je toho loket a zda by mu nestačil nějaký šrot z Tesca. Nedělám si legraci, je to tak. Například tak, hifisty, znevažovaný, grafický equalizer, potřebuje 8 z 10 lidí, poslouchajících hudbu. Toto zařízení zde není proto, aby hulily krajní kmitočty, že posluchači vypadají plomby ale právě proto, aby zdvihly patřičně ty kmitočty, které posluchač slyší slaběji. U poslechu hudby totiž nejde o to, co se hifisté hloupě domnívají, co dojde k uchu posluchače, ale jak to ucho zpracuje a předá dál. High end je tu proto, aby přenesl, co nejvěrněji, signál ze zdroje ven z reprosoustav. A v tom je zakopaný pes. Člověk, pracující jako řidič má úbytek vjemu na úplně jiném kmitočtu, než třeba holič (u těch je to vůbec markantní), nebo než valcíř trub či pracovník se sbíječkou. Všichni ale mohou být posluchači kvalitní hudby. Vím, o čem mluvím, moje máma 30 let dělal u tohoto měřáku a divili byste se, jak špatně na tom lidé jsou, i když si toho nejsou vůbec vědomi. Takže první bod tedy měření sluchu, za druhé, stanovení, jaký žánr poslouchám, protože neexistuje řetězec, poskytující špičkový zvuk jak akustické hudbě, tak třeba hutným artrockovým flákům. No a pak je třeba si uvědomit, že takový (-) nárůst kvality zvuku je vykoupen takovým (---------------------) cenovým nárůstem. Pokud si toto nedáte dohromady, utratíte fůru peněz zbytečně. Prodejce se nebude jistě zlobit.
Vážený pane,děkujeme Vám za Váš příspěvek.Vámi deklarované poruchy sluchu,zejména pak nižší citlivost ucha na vysoké kmitočty jsou velmi častou poruchou u lidí již středního a vyššího věku.
Nicméně i mezi těmito lidmi je velká spousta milovníků hudby,kteří,i přes částečně poškozený sluch umí dobře hudbu vnímat a spolehlivě rozeznat kvalitní zařízení od podprůměrných.
Cena zařízení nesouvisí jen se šířkou přenášeného pásma,ale zejména se špičkovým přenosem komplexního hudebního signálu,bez fázových,časových a tvarových defektů.
Ano, to máte zajisté kus pravdy, nicméně, vzhledem k tomu, že se pohybuji mezi posluchači hudby a to vášnivými, mezi prodejci zařízení i prodejci hudby samotné, tak vím naprosto přesně, jak to, v této branži, chodí. Stačilo, když jsem, před léty, zorganizoval, u sebe doma, neb mám velký barák, hudební test. Účastnilo se ho deset vášnivých hifistů a já. Aparatury byly za plentou, nikdo nic neviděl, měli jsme řetězec od Technicse za 20 tisíc, od Cambridhe Audia za 80 tisíc a průměrnou Yamahu včetně grafického equalizeru od Pionýrů.a tři páry reprosoustav, moje dělané, Jamo C809 a Heco Celan. Repro byly za totálně průzvučnou černou síťkou a nebylo poznat, které soustavy hrají. Každý z účastníků měl tabulku a do ní dával body tomu, co slyšel. Pouštěli se Pink Floyd - Delicate Sound of Thunder, Deuter - Buddha Nature, Mike and the Machanics - Beggar on the Beach of Gold, Rage Against the Machine - Renegades a Phil Glass - Glassworks. Jo, a černé album od Metallicy. Nebudu Vás zatěžovat detailními výsledky, ale naprosto jednoznačně zvítězila Yamaha s Equalizerem a moje, doma dělané reprosoustavy. Snad proto, že mají 30cm basáky, precízně navinuté výhybky s možností průběžně měnit dělící kmitočty mezi jednotlivými pásmy, což je naprosto podstatné pro člověka, poslouchající úplně rozdílné žánry. No a tady se dostávám k jádru pudla. Tušil jsem to odjakživa, ale toto mi to jasně potvrdilo. High end je, svým způsobem snobárna a nevyplatí se ho kupovat. Jde, z velké části, o jakýsi pocit, že máme něco opravdu vyjímečného. Neříkám, že tyhle přístroje nemusí hrát lépe, než spotřební řady, ale jak píšu ve svém dva roky starém komentáři - za opravdu malý nárůst kvality platíte opravdu obrovský balík peněz. Nakonec bych jen dodal, že jako spousta jiných věcí, je i vnímání zvuku ryze návyková věc a znám pár lidí, kteří se, ani po několika letech, nedostali do poslechu hudby po výměně aparatury za podstatně kvalitnější. Díky za pozornost.
Aáá už je to tu zas po 651. Chudý český hifista sletuje, poladí, vysoustruží lowend, kerej pak natře zadek všem hiend značkám a všem snobům.
Hele, to já jsem takhle jednou překvasil rybízák a při slepým testu, jak už jsem dávno tušil, chutnal by všem chlapům z kovomatu víc než Dom Perignon, kdyby teda věděli jak chutná :)
Milý Tome,kdyby si tomu rozuměl,tak si taky bys si mohl něco poletovat a vytunit,ale protože tomu nerozumíš,tak budeš jen solit za nové komponenty.Můžeš jen závidět těm,co si sami udělají to,co ty musíš draze platit.Taková vytuněná soutěžní felda,prožene spolehlivě kdejaký drahý sporťák,ale musíš ji umět postavit,chytrolíne.
Jojo, vytuněná soutěžní felda je way to go. Ale já si radši koupím garážované SLK 230 od důchodce v Bavorsku. Ono to nevyjde o moc dráž, není s tím opruz, a s tím vyklepnutím bych si nebyl jist (možná v zatáčkách). A ještě se dá skovat střecha. Já chápu že z toho kutil Honza může mít radost. Ale asi má moc času a je fakt mizerně placenej. V opačném případě fakt není důvod, proč bych měl něco smolit, vinout, soustružit, brousit a lakovat, když můžu nakoupit u německého erstbesitzera - na střední třídu od Vincenta (SV 234) si člověk pokud mákne vydělá za týden, dva a na nejvyšší řadu Elacu (FS 607) za necelý měsíc. A pak bych prosil to srování se samo domo. Protože Celan i C809 jsem před lety měl, a zas tak moc to tedy opravdu nehraje... P.S. Na ušním jsem byl, frekvenční průběh i citlivost mám i ve středních letech téměř perfektní, nicméně nepopírám, že ekvalizace má zejména pro starší posluchače smysl.
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.