Cambridge CXC Series 2 v Hi-Fi Voice

06.12.2020

Cambridge CXC Series 2

Pět let je v oboru audio techniky poměrně dost dlouhá doba a přesto série CX od britských Cambridge Audio nepůsobí nikterak zastarale. Výrobce ale i tak cítil potřebu posunout ji dál - po estetické i po technické stránce. Přes odvedenou práci není - snad krom barevného schématu přístrojů - na první pohled nijak snadné novou generaci rozlišit a to ani názvem, protože krom označení na krabici, které praví CX Series 2 se toho opticky moc nezměnilo.

Nejméně nápadnou změnu v nové řadě prodělal CD transport CXC. Respektive krom změny provedení čelního panelu se vše odehrálo pod povrchem. Kompaktní přístroj má uprostřed přední stěny blok dvířek mechaniky a obdélníkového displeje, na němž se zobrazuje číslo skladby a uplynulý čas. Vzhledem k jednoúčelovosti komponentu tu není ani kdovíkolik ovládacích prvků - jen tlačítko pro vysunutí mechaniky plus čtyři tlačítka pro volbu skladeb.

Nekomplikovanost pokračuje i na zadní straně, kde vyjme standardní napájecí zásuvky najdete hlavně jeden koaxiální a jeden optický digitální audio výstup. Před pěti lety byl nápad na čistý CD transport v této cenové kategorii poměrně odvážným krokem, dnes už by mohl být vzhledem k velmi časté přítomnosti digitálních vstupů v zesilovačích prakticky standardem a je s podivem, že se tohoto konceptu nechytilo vícero výrobců.

CXC má i v druhé generaci možnost zapojení přes firemní sběrnici v podobě oranžových koaxiálních konektorů. Díky nim proudí ovládací pokyny napříč všemi přístroji Cambridge Audio a ovládání je tak celkově pohodlnější. CXC lze také zavřít do skříňky a přesto pohodlně ovládat díky možnosti vyvést z 3,5 mm jacku externí čidlo pro dálkové ovládání.

Jedinou a to ještě jen mezi řády naznačovanou změnou v jinak prakticky "neprůstřelném" konceptu digitálního transportu je mírně inovovaná mechanika. Stále jde o typ S3 z vlastní produkce Cambridge Audio a stále je uložena tak, aby co nejlépe odolávala jak elektromagnetického rušení, tak indukovaným vibracím. Stejně jako v předchozí generaci je určena jen pro klasické kompaktní disky. Má mít ale o něco přesnější chod a ještě o kousek nižší jitter.

CXC Series 2 jsme primárně zkoušeli v redakční sestavě s Fischer&Fischer SN-70, které hrají s Cambridge CXA80 a Cambridge CXC, ale proběhl i poslech přes DAC OPPO UDP-205, přes Norma Revo IPA-140 a Harbeth Monitor 30, stejně jako přes Teac NT-503 a Emotiva XSP-1 / XPA-DR2 s KEF LS50 / GoldenEar SuperSub X.
Kontrabas ve skladbě "Anna" od Charlieho Hadena a Antonia Forcioneho ("Naim Sampler 6" | 2006 | Naim Label | naimcd106) byl příjemně hluboký a poddajný, s tóny dobře separovanými i ohraničenými, dokonce s dobře čitelnými rozdíly mezi jednotlivými polohami. Také bohatost basu byla velmi dobrá, v přímém srovnání s CXC je nová generace o dýchnutí lepší, suverénnější, byť rozdíly nejsou nijak zásadní.

Také hlas Julie London v "People who are born in May" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) se zdál být plnější a jasnější, než z původního CXC. Na svou cenu nabízí transport prostě velice dobrou čistotu i transparentnost, ukáže s dobrým převodníkem až překvapivé rozlišení. U expresivnějších sykavek a dalších artefaktů přeci jen staré nahrávky vám je CXC Series 2 podá vcelku přímočaře, ale bez nějakého pocitu otravnosti či exponovanosti.

I v nejvyšší části frekvenčního spektra zůstává tón CXC Series 2 pěkně čistý, jasnější, než v první generaci, byť o kousek. Znělé vysokofrekvenční dozvuky v "Be There" od Xu Ganga ("Be There" | 2004 | Usher) byly decentní, ne snad úplně analytické, ale prezentované v dostatečném objemu i intenzitě, měly své jasné místo.

Dynamika "Lay Down Sally" Erica Claptona ("Ultradisc II" | 1994 | MFSL | SPCD 016) byla pěkně úderná, transport funguje dobře a jeho výstup se zdá být uvolněnější, jaksi méně napnutý než u původní CXC a přesto jako kdyby hudba byla našlápnutější a energičtější. Opět - změna to není nijak zásadní, ale při přímém porovnání obou generací má prostě CXC Series 2 sebevědomější dynamiku.

I komplexní momenty v "Clouds" od Stevea Colemana a Five Elements ("Harvesting Semblances and Affinities" | 2008 | Pi Recordings | PI33) měly v podání CXC Series 2 hlavu a patu, reprodukce je dobře čitelná a transport hraje až překvapivě přesně a konkrétně. Oproti tomu původnímu jsou o dýchnutí lépe definované jednotlivé nástroje, jako kdyby tu bylo o něco více informací a lepší transparentnost.

V každé ze zkoušených kombinací také CXC Series 2 dobře načrtl prostor hudební scény ve "Wolkenmeer" Beo Brockhausena ("Closer to the Music Vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2). I tady, jako u celé nové série CX, se zdá, že hudba je trochu vytaženější kupředu, že je blíž posluchači. Stereo báze byla pevná, bezproblémově ukotvená a v mezích solidního hi-fi, což je s ohledem na cenu výtečné.

Na v podstatě levné CD prokázal CXC Series 2 (ale ostatně i původní model) solidní přesnost, díky níž "I Love the Life I Have" Buddy Guye ("Extended Dynamic Experience 4" | 2015 | STS Digital | STS-6111145) šlapala v pěkném rytmu a byla dobře čitelná. Pokud jde nějak kvantifikovat v celkové atmosféře poslechu kvantifikovat nějaký rozdíl, pak je to o dýchnutí uvolněnější a přesto o krůček suverénněji vyznívající hudebnost.

Přestože v Cambridge Audio udělali na transportu jen minimum změn, šlo zjevně o zásahy opodstatněné a při přímém porovnání s původní generací je CXC Series 2 příjemnější, byť velkou část charakteru dává čistým transportům i následný D/A převodník. Jako univerzální přehrávač kompaktních disků ale stojí CXC Series 2 stále nad poměry své cenovky a nabízí přesnost, čistotu i konkrétnost v míře, která se v hi-fi světě rozhodně nemá zač stydět. CXC Series 2 je stále ten rychlý, spolehlivý a čistě hrající transport, který umí z kompaktních disků dostat velmi solidní zážitky.

Cena: 15 990,- Kč

KLADY

  • vzhledem k ceně parádní čistota i detail
  • mimořádně rychlá a spolehlivá mechanika
  • mírně lepší než původní CXC

ZÁPORY

  • pokud máte původní model CXC, není úplně důvod ho zahodit

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/cd-prehravace-a-transporty/2466-cambridge-cxc-series-2

www.cambridgeaudio.com/eur/en/products/hi-fi/cx-series-2/cxc

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

16.01.2025

Regálovky Elipson 402 Tribute

V roce 1966 představil Elipson reprosoustavy 402, které byly skutečným mistrovským dílem jak po estetické, tak po technické stránce. Nyní výrobce představuje model 402 Tribute, aktualizovanou verzi, vyrobenou ve spolupráci se společností Supravox.

... více

20.07.2024

Gramofon MoFi MasterDeck

MoFi Electronics zařadilo do své nabídky vrcholný model MasterDeck, mistrovský kousek z dílny proslulého konstruktéra Allena Perkinse. Tento referenční gramofon je určen pro ty, kteří se snaží objevit skutečnou podstatu hudby obsažené v drážkách LP desek.

... více

16.06.2024

Sloupovky MoFi Sourcepoint 888

Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga