06.12.2020
Pět let je v oboru audio techniky poměrně dost dlouhá doba a přesto série CX od britských Cambridge Audio nepůsobí nikterak zastarale. Výrobce ale i tak cítil potřebu posunout ji dál - po estetické i po technické stránce. Přes odvedenou práci není - snad krom barevného schématu přístrojů - na první pohled nijak snadné novou generaci rozlišit a to ani názvem, protože krom označení na krabici, které praví CX Series 2 se toho opticky moc nezměnilo.
Nejméně nápadnou změnu v nové řadě prodělal CD transport CXC. Respektive krom změny provedení čelního panelu se vše odehrálo pod povrchem. Kompaktní přístroj má uprostřed přední stěny blok dvířek mechaniky a obdélníkového displeje, na němž se zobrazuje číslo skladby a uplynulý čas. Vzhledem k jednoúčelovosti komponentu tu není ani kdovíkolik ovládacích prvků - jen tlačítko pro vysunutí mechaniky plus čtyři tlačítka pro volbu skladeb.
Nekomplikovanost pokračuje i na zadní straně, kde vyjme standardní napájecí zásuvky najdete hlavně jeden koaxiální a jeden optický digitální audio výstup. Před pěti lety byl nápad na čistý CD transport v této cenové kategorii poměrně odvážným krokem, dnes už by mohl být vzhledem k velmi časté přítomnosti digitálních vstupů v zesilovačích prakticky standardem a je s podivem, že se tohoto konceptu nechytilo vícero výrobců.
CXC má i v druhé generaci možnost zapojení přes firemní sběrnici v podobě oranžových koaxiálních konektorů. Díky nim proudí ovládací pokyny napříč všemi přístroji Cambridge Audio a ovládání je tak celkově pohodlnější. CXC lze také zavřít do skříňky a přesto pohodlně ovládat díky možnosti vyvést z 3,5 mm jacku externí čidlo pro dálkové ovládání.
Jedinou a to ještě jen mezi řády naznačovanou změnou v jinak prakticky "neprůstřelném" konceptu digitálního transportu je mírně inovovaná mechanika. Stále jde o typ S3 z vlastní produkce Cambridge Audio a stále je uložena tak, aby co nejlépe odolávala jak elektromagnetického rušení, tak indukovaným vibracím. Stejně jako v předchozí generaci je určena jen pro klasické kompaktní disky. Má mít ale o něco přesnější chod a ještě o kousek nižší jitter.
CXC Series 2 jsme primárně zkoušeli v redakční sestavě s Fischer&Fischer SN-70, které hrají s Cambridge CXA80 a Cambridge CXC, ale proběhl i poslech přes DAC OPPO UDP-205, přes Norma Revo IPA-140 a Harbeth Monitor 30, stejně jako přes Teac NT-503 a Emotiva XSP-1 / XPA-DR2 s KEF LS50 / GoldenEar SuperSub X.
Kontrabas ve skladbě "Anna" od Charlieho Hadena a Antonia Forcioneho ("Naim Sampler 6" | 2006 | Naim Label | naimcd106) byl příjemně hluboký a poddajný, s tóny dobře separovanými i ohraničenými, dokonce s dobře čitelnými rozdíly mezi jednotlivými polohami. Také bohatost basu byla velmi dobrá, v přímém srovnání s CXC je nová generace o dýchnutí lepší, suverénnější, byť rozdíly nejsou nijak zásadní.
Také hlas Julie London v "People who are born in May" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) se zdál být plnější a jasnější, než z původního CXC. Na svou cenu nabízí transport prostě velice dobrou čistotu i transparentnost, ukáže s dobrým převodníkem až překvapivé rozlišení. U expresivnějších sykavek a dalších artefaktů přeci jen staré nahrávky vám je CXC Series 2 podá vcelku přímočaře, ale bez nějakého pocitu otravnosti či exponovanosti.
I v nejvyšší části frekvenčního spektra zůstává tón CXC Series 2 pěkně čistý, jasnější, než v první generaci, byť o kousek. Znělé vysokofrekvenční dozvuky v "Be There" od Xu Ganga ("Be There" | 2004 | Usher) byly decentní, ne snad úplně analytické, ale prezentované v dostatečném objemu i intenzitě, měly své jasné místo.
Dynamika "Lay Down Sally" Erica Claptona ("Ultradisc II" | 1994 | MFSL | SPCD 016) byla pěkně úderná, transport funguje dobře a jeho výstup se zdá být uvolněnější, jaksi méně napnutý než u původní CXC a přesto jako kdyby hudba byla našlápnutější a energičtější. Opět - změna to není nijak zásadní, ale při přímém porovnání obou generací má prostě CXC Series 2 sebevědomější dynamiku.
I komplexní momenty v "Clouds" od Stevea Colemana a Five Elements ("Harvesting Semblances and Affinities" | 2008 | Pi Recordings | PI33) měly v podání CXC Series 2 hlavu a patu, reprodukce je dobře čitelná a transport hraje až překvapivě přesně a konkrétně. Oproti tomu původnímu jsou o dýchnutí lépe definované jednotlivé nástroje, jako kdyby tu bylo o něco více informací a lepší transparentnost.
V každé ze zkoušených kombinací také CXC Series 2 dobře načrtl prostor hudební scény ve "Wolkenmeer" Beo Brockhausena ("Closer to the Music Vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2). I tady, jako u celé nové série CX, se zdá, že hudba je trochu vytaženější kupředu, že je blíž posluchači. Stereo báze byla pevná, bezproblémově ukotvená a v mezích solidního hi-fi, což je s ohledem na cenu výtečné.
Na v podstatě levné CD prokázal CXC Series 2 (ale ostatně i původní model) solidní přesnost, díky níž "I Love the Life I Have" Buddy Guye ("Extended Dynamic Experience 4" | 2015 | STS Digital | STS-6111145) šlapala v pěkném rytmu a byla dobře čitelná. Pokud jde nějak kvantifikovat v celkové atmosféře poslechu kvantifikovat nějaký rozdíl, pak je to o dýchnutí uvolněnější a přesto o krůček suverénněji vyznívající hudebnost.
Přestože v Cambridge Audio udělali na transportu jen minimum změn, šlo zjevně o zásahy opodstatněné a při přímém porovnání s původní generací je CXC Series 2 příjemnější, byť velkou část charakteru dává čistým transportům i následný D/A převodník. Jako univerzální přehrávač kompaktních disků ale stojí CXC Series 2 stále nad poměry své cenovky a nabízí přesnost, čistotu i konkrétnost v míře, která se v hi-fi světě rozhodně nemá zač stydět. CXC Series 2 je stále ten rychlý, spolehlivý a čistě hrající transport, který umí z kompaktních disků dostat velmi solidní zážitky.
Cena: 15 990,- Kč
KLADY
ZÁPORY
www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/cd-prehravace-a-transporty/2466-cambridge-cxc-series-2
www.cambridgeaudio.com/eur/en/products/hi-fi/cx-series-2/cxc
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.
29.11.2023
Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.