Copland CSA 100 v Hi-Fi Voice

09.02.2021

Copland CSA 100

Dánská značka Copland má za sebou tradici táhnoucí se do poloviny 80. let 20. století, přesto zůstává v rukou původního majitele a zakladatele Olé Möllera a je to stále taková trochu starosvětská, menší firmička. I to stojí za skutečností, že portfolio se obnovuje spíše volnějším tempem. Na druhou stranu, svou základní linii Copland neopouští – stále hledí směrem k elektronkám, dnes hlavně v integrovaných zesilovačích (byť v nabídce je i zesilovač dělený nebo třeba DAC 215).

Základním stavebním kamenem firemního katalogu je nový model CSA 100, kompaktní integrovaný zesilovač, který své elektronky nedává nijak okatě najevo. Zesilovač má vcelku standardní rozměry s šířkou 43,5 cm, výškou 13,5 cm (včetně poměrně vysokých nožiček) a hloubky 37 cm, jeho seversky jednoduše pojaté tvary s čistými liniemi a oblými rohy reálnou velikost účinně skrývají a CSA 100 v prostoru nijak vizuálně neční. Stejně tak byste do něj asi neřekli ani hmotnost 14 kg.

Čelní panel je pěkně, moderně navržený, vše se točí kolem kulatých prvků, tří velikých a čtyř malých, rozložených pěkně symetricky kolem středové osy. Přímo uprostřed je zvláštní kulatý prvek se sedmi diodami, které indikují provozní stav a navolený vstup.

Napravo najdete cejchovaný potenciometr s přehlednou indikací úrovně v dB, pod ním je spínací tlačítko a 6,3 mm sluchátkový výstup. Na opačné polovině předního panelu je obdobný velký volič, tentokrát pro přepínání vstupů a pod ním tlačítko páskové smyčky a volič digitálního vstupu (což je trochu komplikované řešení – nejprve musíte vybrat velkým voličem digitální sekci a pak malým voličem konkrétní vstup).

Zadní panel je pojatý se stejným citem pro čistotu a organizaci. Pod horní hranou, pěkně uprostřed, sedí dva páry pěkných reproduktorových terminálů, u dolní hrany jsou pěkně, do tenkou linkou vyznačených „přihrádek“, rozložené vstupní a výstupní konektory.

Vezmeme-li to zleva, je tu pár cinchů integrovaného phono předzesilovače pro MM přenosky, další blok obsahuje tři páry analogových cinchů linkové úrovně, následuje jeden pár symetrických XLR vstupů a potom dva páry výstupních cinchů. Jeden má linkovou úroveň, druhý je regulovaný.

V pravé polovině zadní stěny najdete blok digitálních konektorů – dva optická a jeden koaxiální doplňuje „počítačový“ USB konektor. Za příplatek můžete mít bluetooth modul s aptX kodekem. Vše samozřejmě završuje klasická napájecí zásuvka s kolébkovým vypínačem.

Trochu jiný oproti zbytku firemní produkce je CSA 100 uvnitř. Ať koukáte kam chcete, na první pohled nevidíte žádné žhnoucí elektronky. Je to proto, že jde o hybridní zesilovač, kombinující lampovou část s výkonností dvou párů klasických tranzistorů. Sílu bere zesilovač z robustního toroidního transformátoru, výstup je podporovaný šesticí velkých kondenzátorů.

Přesně řečeno, lampa je tu osazená jediná – model 6922. Aby pracovala v té nejlineárnější části pásma, funguje jako dvojitá trioda pod vysokým napětím a řeší tedy napěťové zesílení (také získáte zvuk lampy na sluchátkovém výstupu a pre-outech).

Výstupní část je postavena na MOSFETech a výkonové dvojici od ON Semicondutor. Ty dodávají tučných 100 Wattů do 8 ohm a 180 Wattů do 4 ohm na každý kanál. Minimální zátěž zesilovače činí 2 ohmy.
Zesilovač pracuje v rozsahu 10 – 150 000 Hz (-3 dB), má celkové harmonické zkreslení pod 0,06% a odstup signálu a šumu nad 90 dB.

Digitální část využívá moderní převodník ESS Sabre ES9018 v čtyřnásobném mono zapojení, osm monofonních kanálů je spojeno po čtyřech pro levý a čtyřech pro pravý kanál pro dosažení co nejnižšího zkreslení. Čip zvládá PCM s rozlišením 32 bit / 384 kHz a DSD128.

Copland CSA 100 jsme poslouchali v pražském studiu AVITSmart, kde jako zdroj fungoval Moon 650D a Moon 780D, pro porovnání byly k dispozici Moon 740P / 870A nebo Electrocompaniet ECI 80D. Poslouchalo se přes Focal Sopra No.2, Acoustic Energy AE500 nebo třeba Falcon Acoustics R.A.M. Studio 10. Napájeno bylo přes IsoTek EVO3 Sigmas, propojeno kabeláží Nordost Heimdall 2 a Nordost Red Dawn.

Basové brnkání v „Hiccups“ Harry Sacksioniho („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) bylo značně robustní, šťavnaté, vlnící se a mručící. Zvuk působí dostatečně pevně, byť na konturách vnímáte pocitově elektronkový nádech, takový uvolněnější, pohodovější styl, ale se solidní čitelností. Zesilovač má tendenci k trochu hutnějšímu, silnějšímu, důraznějšímu stylu reprodukce, o basový zátah se tak nemusíte bát. Basy se příjemně pohupují, jsou v klidu, ovšem nikoliv pomalé.

Znělá plnost je patrná i na vokálech, zpěv Karen Matheson v „Ailein Duinn“ („L’Héritage Des Celtes“ | 2011 | Columbia | COL 481530-2) zněl se sladkým, vřelým dotekem, přitom ale bezproblémově srozumitelný. Celé střední pásmo je plné síly, bohaté na barvy a atmosférickou šťavnatost. Hlas je kulatý, neuspěchaný, není ale vysloveně měkký nebo lampově teplý, charakteristika je vlastně velmi příjemná a muzikálně harmonická.
Objemnost zvuku nepolevuje ani na nejvyšším frekvenčním konci spektra, kde cinkot činelů v „La Rosita“ Colemana Hawkinse a Bena Webstera („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) byl výrazný, velmi znělý a konkrétní. I tady vnímáte, že Copland má sílu a sebevědomí na rozdávání, víc než by napovídal i tak vysoký údaj v kolonce výkonu. Jednotlivá cinknutí jsou už dobře separovaná, i ševelící činel v pozadí má svou slyšitelnou strukturu, velký činel v popředí je pak skutečně velký, díky teplejšímu charakteru ani s výrazněji na výškách hrajícími reprosoustavami nehrozí tvrdost nebo agresivita.

Zesilovač neměl v menší místnosti žádný problém ani s dynamickými nahrávkami, jako je třeba „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158). Zvuk byl velký, dokonce opravdu odvážně veliký, robustní, disponující rozhodně dostatečným důrazem. Je to také téměř marnotrantná fontána plnosti, je to krásně šťavnatý a plnokrevný sound a dokonce i u opravdu velkých bubnů v úvodu vnímáte jak v jejich velkých tělech rezonuje energie, hudba se umí pěkně nadechnout. Je to trochu extrovertní styl reprodukce, zesilovač vybudil všechny připojené reprosoustavy s lehkostí a nadhledem, což bylo rozhodně pozitivní překvapení.

Přes celkové přívětivé ladění, akcentující takovou tu barevnou hezkost a harmonii v hudbě, nerezignuje Copland ani na dobré rozlišení. Živý záznam „Fortysomething“ zpěvačky Eleonore („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) má spousty a spousty drobných detailů – CSA 100 se nebojí prosadit hlavně celkový zážitek, ale ani jednotlivosti nepostrádají čistotu a artikulaci. Výrazný vokál je pěkně vypíchnutý, jednotlivé nástroje jsou podané měkčeji, ale s celkově solidní konkrétností, takže jejich zvuk je oddělený a dobře sledovatelný. Celková intenzita tomu samozřejmě také pomáhá.

V podstatě totéž pak funguje i u podání hudební scény, kde „Dream about you“ zpěvačky Evy („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) nebyla možná holograficky „zaříznutá“, ale přesto přehledná i díky celkové nadstandardní velikosti zvuku, který nenásilně zaplnil celý poslechový prostor. Scéna byla spojitá, organizovaná už pěkně pevnou rukou, bez pocitu jakékoliv chaotičnosti.

Největší devizou je nicméně u CSA 100 rozhodně to, s jakým nadšením, s jakou energií hraje – popovou „Breaking Silence“ ze stejnojmenné desky Janis Ian (1993 | Columbia | 519 614-4) vystřihl Copland s dobře šlapajícím rytmem, jako snadnou, houpavou, hutnou záležitost, která se prostě dobře poslouchá, neunavuje a vlastně skrze jakékoliv reprosoustavy prosadí svou muzikálnost a zábavnost.

Integrovaný zesilovač Copland CSA 100 opravdu podle slibů kombinuje to nejlepší ze světa elektronek (tedy ten pocit barevnosti, vřelosti, velikosti a harmonie) s výkonem tranzistorů (tedy tu maskulinní průbojnost, dynamičnost a pocit, že reprosoustavy jsou pod pevnou kontrolou), to vše v kompaktním, čistém šasi, s moderně vybalancovanou konektivitou a cenou, která není nikterak mimo současné high-endové standardy. Výsledný zvukový projev je pak podmanivý, má všechny ty hezké a muzikální charakteristiky Coplandu a díky dostatku výkonu i drajv a autoritu, které protlačí zvuk jakýmikoliv reprosoustavami. CSA 100 možná není z tonálně nejvěrnějších, ale působí přirozeně, nenuceně a prostě plyne, napříč žánry i napříč hlasitostmi. To hlavní je, že je to rozhodně zábavný kus dobrého hi-fi.

Cena: 99 990,- Kč

KLADY

  • bohatý a plný zvuk
  • dobrá kontrola
  • pěkné zpracování
  • sluchátkový výstup solidní kvality

ZÁPORY

  • záměrné vřelejší zvukové pojetí vám nemusí sedět (i když to fakticky není zápor, ale věc vkusu)

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane?act=128&mid=qna&start=16

www.copland.dk/csa-100/

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

16.12.2024

Sloupovky MoFi Sourcepoint 888

Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.

... více

24.04.2024

Cambridge EVO 150 DeLorean

Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.

... více

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga