30.09.2017
Dobrý zvuk vám poskytne cokoliv, co si zaslouží označení hi-fi, výborný zvuk cokoliv, co si zaslouží jméno high-end, ale výjimečný, jakože opravdu výjimečný zvuk, který vás donutí zadržet dech, to umí jen skutečně špičkové přístroje nemnoha značek. Pokud rádi točíte stříbrné kotoučky, pak jednou z těch "nemnoha" je i kanadská značka EMM Labs, za níž stojí Ed Meitner, který tak trochu pro SONY a Philips v podstatě vymyslel formát SACD a DSD a právě jeho D/A a A/D převodníky jsou v podstatě ve všech studiích, kde se SACD produkují.
Ačkoliv samozřejmě žádnou ze zmíněných technologií nevymyslel úplně sám, jsou to jeho myšlenky a jeho nápady, které nemalou měrou formovaly poslední tři dekády přehrávání kompaktních disků, což je reference, kterou se nemůže chlubit úplně každý.
Proto asi i celkem stojí za pozornost, když takový člověk vypustí do světa přístroje s označením referenční. Konkrétně pak nejnovější referenční transport TX2 a na něj navazující referenční D/A převodník DA2.
Estetika těchto dvou komplementárních přístrojů je vlastně velmi jednoduchá - oblé hrany, robustní stavba kovových těl, odstíny šedé a do hloubky gravírované nápisy. Navíc oba komponenty jsou v podstatě identické, jen převodník má tlačítka tam, kde má transport mechaniku (tedy v prostředním bloku pod nevelkým, ale dobře čitelným displejem s velkými znaky).
Boky obou přístrojů jsou bohatě žebrované, aby bylo zajištěno co nejlepší chlazení. Zadní panely jsou pak z černého eloxovaného hliníku a stejně čistě a přehledně pojaté, jako zbytek. Na transportu TX2 krom napájecí zásuvky s kolébkovým vypínačem najdete pouze digitální signálový výstup v podobě AES/EBU a Optilinku. Jsou tu i systémové konektory pro ovládání (RS232) a USB pro servisní účely. Na D/A převodníku je konektorové pole zřetelně bohatší - krom napájecí zásuvky a odpovídajících vstupů AES/EBU a Optilink jsou tu ještě dva koaxiální a dva obyčejné optické digitální vstupy, plus dnes celkem nezbytné USB. Analogový výstup pak zajistí symetrické XLR i nesymetrické RCA konektory. Sestava servisních propojení je pak obdobná jako u transportu.
Možná by bylo dobré vysvětlit rozdíl mezi Optilinkem a optikou - obé pracuje samozřejmě se světelnými impulsy, Optilink je nicméně proprietárním řešením Eda Meitnera, kterým projde i DSD signál z SACD disků, což v podstatě nikdo jiný nedělá. Cílem je úplná galvanická izolace obou komponentů.
Oba komponenty jsou si velmi blízké nejen vizuálně, ale i rozměry a váhou - oba mají identické míry 43,8 x 40 x 16,1 cm (š x h x v), mechanika váží fortelných 17 kg a převodník ještě o čtvrt kila víc.
Transport TX2 stojí na vývojové verzi technologií z modelu TSDX. Ed Meitner navrhl lehce tajemné řešení MDAT (zde tedy již verzi MDAT2) - Meitner Digital Audio Translator, což je vlastně DSP, reagující na průchozí signál. Díky tomu - jak se EMM Labs pyšní - zachovává fázovou a frekvenční věrnost původnímu signálu více než jakákoliv konvenční technologie. Precizní data tomuto systému dodává mechanika Esoteric, o které mnozí říkají, že je prostě nejlepší na světě.
Převodník DA2 pak sice využívá firemních poznatků, ale je na rozdíl od TX2 úplně nový. Modul D/A převodu je pak světově první, který nabízí "16x DSD", nebo chcete-li DSD1024. Tato zásadní část je řešená plně diskrétně, Meitner nevyžívá žádných dostupných čipů. Toto řešení se jmenuje MDAC2 a Meitner se pyšní tím, že je ručně vyráběno výhradně ve firemní továrně v Calgary. V přístroji je též upsamplující DSP MDAT2, stejně jako v transportu. Veškeré vstupující PCM i DSD signály jsou tak pro účely dalšího zpracování převedeny na DSD1024. EMM Labs má také své vlastní řešení perfektní galvanické izolace USB vstupu, což označují za kritické.
Další zásadní součástí je i sytém MCLK2, který se věnuje výhradně preciznímu časování signálu a tím eliminaci jitteru - i takt určuje velmi přesný modul oscilátoru, který si firma též vyrábí sama. Zcela nové jsou i výstupní analogové stupně.
EMM Labs TX2 a EMM Labs DA2 jsme měli možnost zkoumat v ostravském studiu Tykon na adekvátním zbytku řetězce - předzesilovači Bespoke Audio, koncovém stupni Audia Strumento No.4 a Estelon X Diamond, to vše bylo propojeno kabely Acrolink z nejvyššího patra firemního katalogu. Ke srovnání byly za několik měsíců průběžných poslechů všelijaké modely včetně třeba Audio Research CD6 nebo třeba starší verze děleného TSDX / DAC2x nebo integrovaného XDS1.
Bylo by patrně nošením dříví do lesa opakovat fakt, že signál řetězcem projde při nejlepším tak kvalitně, jak kvalitně ho na začátku načtete - a že TX2 / DA2 to tedy umí na jedničku. Vnímat tóny kontrabasu Charlieho Hadena ve "Stairway to the stars" ("When the heart dances" | 2008 | Naim Audio | naimcd112) byla čistá radost - čistá tonálně, čistá muzikálně. Ta schopnost díky absolutní přesnosti vystihnout naprosto zřetelně kontury jednoho každého tónu, zachovat jejich úžasnou pevnost a jistotu, aniž by se ale ztratila byť jen špetka toho sametového luxusu úžasného nástroje. Bas kulatý, prezentovaný s nadhledem a pocitem bezchybnosti - zvuk je tak přirozený, že maže i ten poslední pocit umělosti nebo nerealističnosti. Tak silný pocit hmotnosti těla nástroje, ten kov strun a dřevěný přídech doznívajícího tónu, to vše vám prostě staví kontrabas před oči, jen se ho dotknout.
Nahrávka "Walk on by" od Diany Krall ("Quiet Nights" | 2009 | Verve | 0602517981256) je trochu zvláštní - hraje hezky na čemkoliv, kdesi ve vodách vyššího high-endu se začne dojem trochu rozpouštet a ukazovat technické limity nahrávky a jen to úplně nejlepší zase vystihne tu zvláštní, jemnou a vřelou atmosféru. Dělený přehrávač od EMM Labs rozhodně patří do té poslední zmiňované přihrádky - vokál byl naprosto excelentní, plastický, takhle jsme ho vlastně ještě nikdy neslyšeli, TX2 / DA2 jako kdyby vytáhlo i ty nejjemnější detaily a hlavně přednes zní tak přirozeně, tak konkrétně a tak naprosto fyzicky přítomně, že se tají dech. Je to nesmírně autentické a přesvědčivé, přes všechno to fantastické rozlišení a výjimečnou přesnost ale má tento set velmi muzikálního ducha, žádná strohost, žádná techničnost.
Jak přehrávač rozpracoval linku činelů v "La Ronde Suite" od The Modern Jazz Quartet ("Django" | 2006 | Prestige | 0025218811026), to bylo přímo fascinující. Ta rychlost, ta jistota, jako kdyby činel skutečně fyzicky visel před vámi v prostoru. Úplně vidíte, jak hmota činelu dochvívá a jak je vše dokonale pod kontrolou. Stejně tak vibrafon - jeho jeden každý tón je úchvatně znělý, sytý a jadrný, má objem a ani na vysokou hlasitosti vás neřízne do ucha. Všechno je fantasticky čitelné a jasné, ani v jednom okamžiku však nemáte pocit, že by přehrávač tlačil na pilu - prostě nechává hudbu naprosto nenásilně znít.
Po stránce dynamiky lze popsat EMM Labs TX2 / DA2 vcelku jednoduše i jediným slovem - "nelimitované". Teprve po poslechu Mahlerovy "5. symfonie" v podání Václava Neumanna a České filharmonie (1994 | Octavia Records | OVCL-00258) přes EMM Labs přehrávač zjistíte, že v drtivé většina ostatních sestav cítíte větší či menší "tuhost"; ta nenásilnost, lehkost a samozřejmost, s níž nechává TX2 / DA2 vyznít každý tón, snad by se dalo říct i ta přirozenost, s níž tónům jde elektronika z cesty a nechává je žít, to je něco fantastického. Naprosto dospělá, nelimitovaná čistota, jistota, famózní konkrétnost a nespoutaná energie, dokonalá jistota v makrodynamickém i mikrodynamickém světě, to vše tvoří jediné - život.
Stejně tak rozlišení - tento dělený přehrávač je výjimečně detailní a přitom zachovává nesmírně zábavnou muzikálnost; Oldfieldovu desku "Amarok" (1990 - Virgin - 0777 7 86941 2 0) jsme prostě museli projít úplně celou, protože přehrávač s naprostým klidem rozdělil chaotickou, dramatickou a vrstevnatou nahrávku na jednotlivé zvuky, zaostřil je a s naprosto suverénním nadhledem seskládal do zcela přirozeného celku. Pokud v nahrávce nějaký zvuk je, TX2 / DA2 ho přehraje a to naprosto jistě a dokonale čitelně. Žádné agresivní zdůrazňování a přesto i ten nejdrobnější zvuk v pozadí vnímáte s nezaměnitelnou uvolněností a jistotou. Snáze srozumitelná a detailnější snad už může být jen produkce naživo...
Stejně tak schopnost vdechnout nahrávkám pocit existence tří dimenzí tu je - nástroje v Ishamově "Trapeze" ("Blue Sun" | SONY | 074646722725) byly puristicky čisté, tak přesně vykreslené a tak proporčně realistické, že se prostě zdálo, že v holograficky uvěřitelném pravolevém i předozadním směru stojí jen pár metrů před námi. Slova jako lokalizace nebo kontury tu už možná v běžném kontextu nestačí popsat to, že u opravdu dobrých nahrávek (jako je tahle) vnímáte pocit "skutečného světa". Fascinující.
Nejlepší na tom všem je, že přes vší svou analytičnost, přes technickou brilanci a výjimečnou přesnost zůstává ve zvuku TX2 / DA2 to důležité - hudba. Nikdy nevysuší noty na pouhý dokonalý zvuk, ale je tu šmrnc, šarm, bohatost, barva a energie. I titulní skladba Watersovy "Amused to death" (1992 | Columbia | 468761 2) byla žhavá, neuvěřitelně energická, strhující, elastická a perfektně organizovaná - bylo to jako stát "tam", přímo uprostřed toho uragánu hudby se vší její naléhavostí, bezprostředně se vsakující ušima až k nejhlubšímu centru emocí v mozku. A přitom - což je úplně nejlepší - to vše probíhá s až směsně obrovským nadhledem, naprosto bez stresu a nucenosti.
Technické kreace Eda Meitnera na téma (SA)CD nemohou být jiné než vynikající, to prostě od jednoho z "otců zakladatelů" kvalitního přehrávání kompaktních disků berete jako samozřejmost. Jenže při pohledu na astronomickou cenovku, za níž máte skvělé auto nebo v některých částech republiky dokonce i ne úplně špatnou nemovitost, jaksi čekáte ještě víc. A co je nejlepší? Vy to dostanete... Spojení výjimečné technické brilance, věrnosti tónu, nelimitované dynamiky a vůbec všech těch nutných prostředků pro realistickou reprodukci s jistým muzikálním puncem a obrovským, vpravdě fascinujícím nadhledem nad tím vším, to vše přivede do vaší sestavy ne sled jedniček a nul, ne elektrické impulzy, ale hudbu. Hudbu, od které se v téhle formě už prostě nebudete chtít vzdálit...
Daniel Březina
Cena: transport TX2 799 990,- Kč. převodník DA2 799 990,- Kč
KLADY
ZÁPORY
www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/sacd-prehravace-a-transporty/1484-emm-labs-tx2-da2
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.