Estelon Forza ve Stereu

17.02.2021

Solitérní monolity

REPROUKTOROVÉ SOUSTAVY ESTELON FORZA      2 889 990,- Kč

Nekorunovanými královnami letošního ročníku Audio Video Show Praha byly čtyřpásmové reprosoustavy Estelon Forza. Nejmladší počin společnosti Alfred & Partners patří opět k absolutní highendové špičce.

Reproduktorové soustavy šéfkonstruktéra Alfreda Vassilkova, který svou společnost z estonského Talinu uvedl po mnohaleté přípravě do světa velkého high-endu v roce 2010, sbírají prestižní ocenění za zvuk, inovativní řešení i design. Majestátné Forzy jsou v tomto ohledu teprve na začátku, ale už v lednu stačily získat Grand Prix japonského magazínu Stereo Sound. Představují totiž můstek mezi vlajkovými loděmi Extreme, jež výškou přes dva metry i čtvrttunovou hmotností jediné soustavy dělají svému jménu opravdu čest, a top modelem X Diamond (S&V 10/18) z hlavní série Estelon Classics.

Soustavy lze vybírat ze tří provedení *, kde černou či bílou s metalickými tóny (Black Pearl Gloss, White Pearl Gloss) doplňuje matná černá. Dokonalá povrchová úprava jde na vrub špičkových německých autolaků Standox. Několikanásobné lakování, broušení a leštění představuje bez výjimky ruční práci.

*) Poznámka: v současné době jsou v nabídce ještě odstíny Dark Silver Liquid Gloss a Ocean Mystery

Funkční moderní umění

Uzavřené kabinety bez pravých úhlů a ostrých hran už tradičně připomínají abstraktní plastiky z galerie moderního umění. Vznikají ostatně i podobnou technikou: jsou odlévány z patentovaného kompozitu na bázi drceného mramoru s akrylátovým pojivem do velkých forem. Jejich kompozice vychází z dvojdílných vlajkových lodí Extreme, tvary jsou však organické, bez rovnoběžných a rovných ploch, což můžeme vztáhnout také na vnitřní akustické komory. Pozvolná zakřivení působí nejenom efektně, ale přejímají také větší tahové namáhání a společně „matrixem“ vnitřních příček výrazně zvyšují strukturální pevnost, aniž by současně narůstala hmotnost (zde patrně doslova) nad únosnou mez.

Ozvučnice jsou uvnitř zatlumeny různými přírodními a syntetickými materiály, vybíranými s ohledem na optimální činitel pohltivosti pro konkrétní interval kmitočtů. Podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění rozlaďuje už samotná geometrie kabinetů, ale akustický labyrint navíc eliminuje rezonanční uzly. Vzhledem k nemalé hmotnosti jsou soustavy vybaveny čtyřmi otočnými pojezdovými kolečky, jež po ustavení v poslechové místnosti vystřídají odhmotňovací jehlany.

Osazení vychází z měničů Accuton z řady CELL, které dodává vyhlášená společnost Thiel & Partner z německého Pulheimu. Nad tweeterem s kalotou (ø 25 mm), kterou tvoří tenká vrstva syntetického diamantu vyrobená technologií CVD (Chemical Vapor Deposition, tedy chemickou depozicí), následují středotónový měnič (ø 168 mm) s keramickou membránou, jenž chrání stejně jako tweeter napevno instalovaný perforovaný vrchlík s minimální akustickou impedancí, a větší (zakázkově přizpůsobený) středobasový reproduktor (ø 190 mm), jehož vypouklá sendvičová hliníková membrána má voštinovou strukturu připomínající včelí plástev s víčky. Síť hexagonálních sloupovitých buněk mezi tenkými hliníkovými vrstvami zde vykazuje vysokou pevnost v tahu při zachování minimální hmotnosti. Mírné „vzedmutí“ měničů na čelní stěně vůči posluchači vůči posluchači kompenzuje fázové zkreslení. Obdobnou konstrukci jako středobas mají i oba zakázkově modifikované woofery (ø 250 mm). V uspořádání SDL (Symmetric Drivers Loading), které zachovává identické zatížení každého z wooferů vně i uvnitř ozvučnice, vyzařují do stran kousek nad základnou, aby tak vytvářely homogenní zvukové pole.

Sofistikované výhybky

Elektrické výhybky, zabudované kvůli vyloučení mikrofonního efektu v pružně uložených jednotkách, využívají vesměs zapojení 2. řádu (se strmostí -12 dB/oktávu), které ve větvích s woofery ustupuje zapojení 3. řádu (se strmostí -18 dB/oktávu). O dělicích kmitočtech se výrobce nezmiňuje, ale v osazení avízuje výběrové součástky, ať už jde o cívky navinuté vodiči z bezkyslíkaté mědi (OFC) nebo svitkové „olejové“ kondenzátory, podle všeho od firmy Mundorf. Unikátní praxí při výrobě je dolaďování součástek podle technických parametrů měničů, což zajišťuje přesný souběh charakteristik obou reprosoustav, dodávaných samozřejmě v páru. Pár šroubovacích německých vstupních terminálů WBT je zapuštěný v zadní části kabinetu. K mezinárodní dělbě práce přispívá vnitřní kabeláž naddimenzovaných průřezů, kterou dodává americká firma Kubala-Sosna. Forzy svým kmitočtovým rozsahem v horní části akustické pásmo vysoko přesahují, v basech pak zčásti pokrývají tón z nejhlubší subkontraoktávy. Charakteristickou citlivost mají s ohledem na uzavřenou konstrukci více než solidní, ale doporučovaný minimální výkon 20 W v každém kanále nelze brát příliš vážně, s atypicky nízkou jmenovitou impedancí 3 ohmy (na kmitočtech 42 a 110 Hz vykazuje minimální hodnotu 2 ohmy), mají navíc vyšší nároky na stabilitu zesilovače. Trvalá zatížitelnost 400 wattů napovídá, že soustavy jsou určené do větších poslechových místností s výměrou 40 až 125 m2.
Pavel Víšek

Na čem se testovalo

Test proběhl v Ostravě v poslechové místnosti společnosti Tykon, kde soustavy doplnily předzesilovač s D/A převodníkem EMM Labs DV2, výkonový zesilovač Audia Flight Strumento No. 4 a jako transport CD přehrávač Electrocompaniet EMC-1 MKV v alternaci se streamerem EMM Labs NS1. Kabelaž byla značky Acrolink. Jako testovací jsem vybral skladby z CD Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Jack DeJohnette, Larry Grenadier, John Medeski & John Scofield (Motéma Music, 2017), Garbage: Beautiful Garbage (Mushroom, 2001), Old Czech Organ Music Of The 18th Century / Věra Heřmanová (BONTON Records, 1992), Propellerheads: Decksandrumsandrockandroll (Wall Of Sound, 1998), Igor Stravinsky: Le Sacre du Printemps – The Firebird / The Cleveland Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, dir. Pierre Boulez (Deutsche Grammophon, reed. 2003), Richard Wagner: The „Ring“ Without Words / Berlin Philharmonic Orchestra, dir. Lorin Maazel (Telarc/Classic, 1988), Yo-Yo Ma: Simply Baroque / The Amsterdam Baroque Orchestra, dir. Ton Koopman (Sony Classical, 1999) i alb v různých digitálních formátech Nikol Bóková: Inner Place (Animal Music, 2019; WAV 48 kHz/24 bitů), Avishai Cohen: Duende (EMI France, 2012; FLAC 96/24), Keith Jarrett: Creation (ECM, 2015; FLAC 48/24), Ota Petřina: Super-robot (Supraphon, 1978, WAV 192/24) a Radiohead: A Moon Shaped Pool (XL Recordings, 2016; ALAC 48/24).

Netopýří ucho

Filozofií Alfreda Vassilkova je, aby jeho konstrukce přesně reprodukovaly to, co bylo ve studiu nebo na koncertě zaznamenáno, zpřístupnily obsah nahrávky, hudbu samotnou. A to soustavy Forza zvládají na podtrženou jedničku. Ve zvukovém obrazu, který má pevné základy v konkrétních hlubších basech, nic nechybí ani nevyčnívá. Hudební scéna nabízí neomylnou lokalizaci nástrojů a vokálů, víceméně trojrozměrnou. Forzy s krutou pravdivostí odhalí občasná zjednodušení, která si zvláště v dynamických špičkách tu a tam neodpustí ani nikterak levná konkurence zavedených značek. Ve výjimečných případech nabídnou klíč k nahrávkám, jejichž mix ignoroval reprodukovatelnost na zaplatitelné aparatuře. Příkladem může být třeba skladba Burn the Witch vizionářských Radiohead, kde zvukové možnosti progrockového kvinteta rozšiřuje aranžmá, zahrnující smyčce London Contemporary Orchestra i studiové technologie. Přirozená muzikálnost dává zapomenout na odosobněnou analytičnost. Ve vyvážené sestavě dokáže zklamat pouze nepovedená nahrávka.

HODNOCENÍ

PRO: opravdu mimořádný zvuk; čistý organický design; nekompromisní provedení
PROTI: vyšší nároky na výběr zesilovače; potřebují místnost s větší výměrou

VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)

PARAMETRY

  • Typ: 4 p., uzavřené
  • Kmitočtový rozsah: 25 – 60 000 Hz (pásmo neuvádí)
  • Impedance jmen./min.: 3 Ω / 2 Ω (pro 42 Hz a 110 Hz)
  • Char. citlivost: 90 dB (2,83 V/1 m)
  • Dělicí kmitočty: neuvádí
  • Dop. výkon zesilovače min.: 20 W/kanál
  • Rozměry (š x v x h): 61,7 x 167,5 x 68,2 cm
  • Hmotnost: 150 kg/ks

www.estelon.com/speaker/forza/

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

16.12.2024

Sloupovky MoFi Sourcepoint 888

Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.

... více

24.04.2024

Cambridge EVO 150 DeLorean

Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.

... více

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga