03.12.2019
REPRODUKTOROVÉ SOUSTAVY FALCON ACOUSTICS R.A.M. STUDIO 30 od 129 990,- Kč
Anglická značka Falcon Acoustics roztáhla svá „sokolí“ křídla nad ostrovním hifi v mimořádně silné sedmé dekádě, aby se načas odmlčela. Před několika lety však chytila druhý dech a její reprosoustavy opět budí pozornost. Kdo hledá v high-endu špičkový zvuk za dobrou cenu, neměl by přeslechnout třípásmové podlahovky R.A.M. Studio 30.
Společnost Falcon Acoustics založil v roce 1972 v pobřežním letovisku Bexhillu na jihovýchodě Anglie Malcolm Jones, který získával zkušenosti od začátku 60. let u společnosti KEF Electronics, kde skončil v roce 1974, protože jeho firma už vyžadovala práci na plný úvazek. Začala totiž vyrábět měniče a součástky do elektrických výhybek pro jiné značky a v licenci BBC také minimonitory pro přenosové vozy britské veřejnoprávní stanice, jež v aktuálním katalogu dostaly reinkarnaci Classic BBC LS3/5a. Společnost změnila několikrát sídlo (dnes je oxfordská) a v roce 2009 také majitele. K vlastním soustavám se vrátila až v roce 2015, aby nabídku vyprofilovala do čtyř sérií (tři se zatím omezují na jediný model). Nejpočetnější řadu představuje R.A.M. (Reference Audio Monitor) Studio, zahrnující troje soustavy, z nichž R.A.M. Studio 30 jsou jediné podlahové i třípásmové. Kabinety vyrábějí na zakázku v severní Itálii ve čtyřech provedeních s převahou umělé černé kůže, ale bočnice lze vybírat dýhované evropským ořechem nebo ořechovou kořenicí, případně v lesklém černém či bílém laku (poslední tři zmiňované za příplatek 10 000 Kč). Ochranné, magneticky aretované rámečky jsou však vždycky potažené černou průzvučnou tkaninou. Žádá-li změna ve vyladění interiéru, vyměnitelné boční panely lze později dokoupit v dalších barevných verzí: drží je (a stěny zároveň tlumí) rám na bázi suchého zipu.
Vizuálně konzervativní „sloupy“ s akcentem na jejich funkčnost navrhl konstruktér Graeme Bridge, který dříve spolupracoval s jinou anglickou značkou ProAc. Jen minimální zaoblení hran a rohů zachovává čisté linie. Základní konstrukční materiál tuhých kabinetů tvoří MDF desky o tloušťce 25 mm, což jenom potvrzuje hmotnost 35 kg na jednu reprosoustavu, byť nemalý podíl na ní mají podstavce. Pravoúhlé ozvučnice, zatlumené uvnitř syntetickým rounem, totiž „trůní“ na základnách z ocelových desek, jež v rozích o několik centrimetrů přesahuje jejich víceméně čtvercový půdorys; na koncích jsou v úhlopříčkách symetricky rozmístěny robustní válcové nožky, jež vytvořila CNC fréza z masivní nerezové oceli. I se zataženými výškově polohovatelnými hroty, jejichž polohu aretují nízké kontramatky, vykazují potřebnou minimální výšku 60 mm od podlahy, protože uprostřed dolní stěny ozvučnic ústí široké trubice bassreflexových rezonátorů, což je řešení, které umožňuje více experimentovat s umístěním kabinetů v poslechové místnosti. Textilními kalotami disponují jak tweeter (ø 25 mm), který mírně vybočuje z vertikální osy ostatních měničů, ale dodávané v páru), tak středotónový reproduktor (ø 50 mm), které si u Falcon Acoustics nechávají vyrábět u norské firmy SEAS, jež má se středotónovými „kaloťáky“ (ty už dnes v osazení využívá nepříliš značek, mj. ATC, PMC a Yamaha) dlouholeté zkušenosti. Následují dva woofery vlastní produkce (ø 170 mm) s kónickými polypropylenovými membránami, jež s koši spojují pryžové vlnky s velkým zdvihem. Umělá kůže, kterou je čalouněná větší část ozvučnic, působí nejen efektně, ale na čelních stěnách hlavně tlumí nežádoucí odrazy zvukových vln.
Podrobnosti o zapojení elektrických výhybek si nechává anglický výrobce pro sebe, ale vzhledem ke konstrukci středotónového měniče lze nižší z dělicích kmitočtů tipovat poměrně vysoko. Dva jednotlivě montované poniklované šroubovací terminály, jež bez problémů akceptují kabely zakončené holými vodiči, banánky i vidličkami, najdeme přibližně v polovině zadní stěny s ohledem na redukci délky propojek mezi elektrickými výhybkami a měniči, protože i ten sebekvalitnější kabel je vždycky nejlepší co nejkratší. Kmitočtový rozsah zahrnuje kompletní akustické pásmo se značným přesahem do netopýřích výšek, ale vypovídací hodnotu tohoto parametru snižuje absence informace o šířce tolerančního pásma. Soustavy se jmenovitou impedancí 8 ohmů mají víceméně standardní citlivost 89 dB/m (při budícím napětí 2,83 V), ale minimální doporučovaný výkon 15 W na každou soustavu by nejspíš nepostačoval ani u elektronkových zesilovačů, které audiofilům nabízejí jinačí výdobytky, především odlišné spektrum harmonického zkreslení. Výkonová rezerva „větší než malá“ bude každopádně plusem.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo
Test proběhl v poslechové místnosti společnosti Tykon v Ostravě, kde soustavy doplnily výkonový zesilovač Audia Flight Strumento No. 4, D/A převodník s předzesilovačem EMM Labs DV2 a SACD/CD transport EMM Labs TX2. Veškerá kabelaž byla značky Acrolink. Jako testovací jsem vybral skladby z SACD Chick Corea: Rendezvous In New York (Stretch Records, 2003), Magdalana Kožená: Il giardino dei sospiri / Collegium 1704, dir. Václav Luks (Pentatone, 2019), Pink Floyd: Dark Side Of The Moon (EMI Records, reed. 2003), CD Brad Mehldau: Finding Gabriel (Nonesuch, 2019) a Esperanza Spalding: Emily's D+Evolution (Concord Records, 2016).
Netopýří ucho
Soustavy Falcon Acoustics charakterizuje komplexní, neutrální a mimořádně transparentní zvuk, v němž nic nechybí ani nevyčnívá. Nemusejí předvádět pevné basy, výtečně čitelné střední pásmo nebo průzračné výšky, všechno je na svém místě, lokalizace nástrojů a vokálů je neomylná a ve vyladěném audio řetězci s autoritativním zesilovačem (s každým si „do noty“ padnout nemusí) registrujeme nejvýš horší technickou kvalitu nahrávky. Se stejným zaujetím se tyhle designově konzervativní sloupy zhostí reprodukce jazzfunkových výbojů jako předklasické hudby. Skutečných „allrounderů“ je na trhu jako šafránu, ale tyhle urostlé Angličanky mezi ně patří. -
HODNOCENÍ
PRO: komplexní, mimořádně vyvážený zvuk; robustní konstrukce
PROTI: konzervativní design nemusí konvenovat každému
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)
PARAMETRY
Vyzrále reprosoustavy i když mají strohý design, což mám rád. Čistý, vyváženě vyrovnaný zvuk s nemalými detaily, skvělé basy s pocitem pořádné hloubky a to nemuvím o bezproblémové lokalizaci nástrojů i úžasné prostorovosti. Přesto to jsou neutrální, univerzální reprosoustavy, které hrají dle toho, co připojite. Připojil jsem Cambridge Audio Edge A a Electrocompaniet EMC 1 MKV a dle toho hrají. Úžasné a díky přednesu zvuku, přitom ne moc drahé. Věřím, že by se bez problému a s hrdostí popasovaly s mnohém dražšími reprosoustavami. Jsem velmi rád, že je mám a doporučuji!!!
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.
29.11.2023
Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.