05.01.2022
Základy britské značky Falcon položil v roce 1972 Malcolm Jones, muž, který byl také u zrodu jiné britské firmy, konkrétně KEF, kde se podílel na modelech a reproduktorech, které definovaly úspěch této dnes veliké společnosti s širokým záběrem. Falcon začal svou cestu jako výrobce referenčních studiových monitorů s aktivním koncepcí, časem se proměnil na dodavatele tlumivek pro více než 2/3 britských výrobců reprosoustav, aby ještě později byl největším ostrovním dodavatelem reproduktorů a dalších součástek pro reprosoustavy.
Mimo to ale Falcon Acoustics vyrábí své vlastní reprosoustavy v čele s řadou R.A.M., vedle níž najdete v nabídce třeba i autentickou reprodukci legendárního BBC Monitoru (BBC LS3/5a) nebo na druhém konci portfolia velký sloupový model s přídomkem Reference.
Reprosoustavy jsou to poměrně sošné, vysoké plných 120 cm, široké přijatelných 25,5 cm a hluboké poměrně výrazných 40 cm. Připočtěte k tomu 70 kg čisté hmoty a máte poctivý veliký sloupek. Ozvučnice jsou vyráběné v továrně, která se stará také o korpusy pro Sonus faber a vlastně je to trochu vidět.
Základní konstrukce je z laminovaných MDF profilů o tloušťce 2,5 cm, přičemž dalších 0,9 cm přidává k tloušťce blíže nespecifikovaná tlumící vrstva. Lehce tvarovaná a zkosená čelní deska má tloušťku 3,8 cm byla prý modelována na počítači, také vnitřní příčky jsou zkosené, aby se minimalizovaly interakce mezi měniči. Čelní stěnu pokrývá vrstva Alcantary.
Zadní panel je vyrobený z kovu, má tloušťku 1,8 cm a v systému ne nepodobném aperiodickému bassreflexu od Sonus faber se tu kabinet otevírá. Zhruba v půlce výšky najdete jediný účelný pár reproduktorových terminálů.
Jak boky s pěkným provedením a mírným klenutím, tak výrazné kovové nosníky s nožičkami a kovová deska základny, na nichž kabinet stojí a stejně tak horní skleněná deska s kovovým rámečkem připomíná italský rukopis. Zpracování je ale celkově opravdu pěkné, materiály hodnotné, byť vizualita je spíše decentní a konzervativní.
Na čelní stěně najdete čtyři reproduktory. Výškám velí obdélníček páskového měniče v relativně hlubokém zvukovodu. Ačkoliv tweeter není vyráběný přímo pro Falcon, ten si ho modifikuje a přidává právě přední část pro optimalizaci chování.
Ve středním pásmu pracuje netypicky mohutná kopulka o průměru 5 cm, zasazená do výrazného zvukovodu. Počítačová simulace dovedla výrobce ke zvolení hypocykloidního tvaru. Opět nejde o zakázkový reproduktor, ale opět je modifikovaný tak, aby se „tovární“ zkreslení snížilo o dalších 40%.
Co je pak ale zcela proprietární, to je dvojice 18 cm basových reproduktorů. Kónické membrány jsou vyrobené z ultra-lehkého grafenu s vrchní vrstvou nanomateriálu. Materiál Sonaweave je prý o 60% lehčí a tenčí než běžné membrány a přitom má být pevnější a lépe tlumící, než konvenční materiály.
Frekvenční výhybky jsou deskách plošných spojů tloušťky 3,2 mm, signálové cesty jsou z pozlacené tlusté vrstvy mědi. Součástková základna sestává z cívek na vzduchovém jádře a polypropylenových kondenzátorů, celé propojení kabely staví na 2,5 mm průřezu a teflonové izolaci.
Falcon udává u GC6500R Reference frekvenční rozsah na 20 – 40 000 Hz (bez konkretizované tolerance), jmenovitá impedance pak činí 4 ohmy a charakteristická citlivost 90 dB / 2,83 V / m.
Reprosoustavy jsme poslouchali v showroomu ostravského dovozce na velmi vybraném systému, byť místnost sama byla pro reprosoustavy o něco menší, než by bylo optimum. Hrálo se primárně přes EMM Labs NS1 či Electrocompaniet EMC I MK V přes EMM Labs DV2 s koncovým zesilovačem Audia Strumento No.4, kdy se napájelo přes Shunyata Research Everest 8000 s kabelem Omega v2 XC. Alternativně se hrálo také na EMM Labs MTRX2 a pro porovnání krom Estelon Forza byly také Acoustic Energy AE520.
Hned s prvními tóny varhan či mohutného zvonu v Bachově „Toccata BWV 565“ („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150) cítíte, že frekvenční rozsah GC6500R Reference je skutečně velký – bas je přes relativně ještě přijatelnou velikost skutečně hluboký a nabízí i důraz, váhu a celkový pocit robustnosti. Není dominantní nebo vyčuhující, netlačí se dopředu (popravdě hraje velmi civilně a klidně), ale i varhany ve své velikosti „drží“ – specifikovaných 20 Hz v té úplně nejnižší oktávě tam sice už rozhodně není, ale o nějakých 10 Hz výše už se GC6500R Reference snaží velmi působivě a téměř plnohodnotně. V jejich charakteru neočekávejte zemětřesení, mnohem větší preferenci tu má informativnost a přesnost, takže dosažená přesnost nepůsobí na první poslech vlastně nijak efektně. Tón tam „prostě je“, dobře definovaný a ohraničený a přitom plný.
Střední tóny by se možná daly označit za přirozeně dominantní, ale prosté explicitnosti. Zpěv Izumi Masuda v „May you have happiness“ („Golden Lips“ | 2009 | ABC Records | HD-121) je v nahrávce samotné poměrně výrazný, Falcon to nijak nemaskují, naopak jako kdyby do výsledného projevu téměř neprostupovaly nechaly proniknout vokál jeho vlastní gravitací. Srozumitelnost je pak už z kategorie excelentních (adekvátně cenovce) a zvukové ladění staví na firemní tradici „vlastní nijakosti“, přidává ale oproti modelům R.A.M. výraznou porci detailů a konkrétnosti. Vokál pak byl veliký (ostatně to je celý zvuk) a plný, není to o tom, že by technická preciznost zněla tence nebo étericky, element těla tu není opomenutý.
Vysokotónový reproduktor pak „šmiká“ s excelentní svižností, i když pro optimum si to chce reprosoustavy správně natočit. Pak je – dosti expresivně zaznamenaný – činel v Davisově „So What“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) velice živý, nesmírně konkrétní, čistý a excelentně detailní, jak si tak od páskového tweeteru slibujete. Výšky v energii a nezabarveném, civilním, místy vlastně až nenápadném charakteru navazují na středobas a pomáhají vytvářet celkově velmi homogenní vjem. Detailů je tu pak spousta, ale jak už bylo řečeno, jsou prezentovány vlastně až velmi klidným způsobem, bez nacinkanosti a bez zdůrazňování těch řízných a potenciálně až agresivních frekvencí.
To může být pro někoho trochu matoucí i z pohledu dynamičnosti, kde Falcon GC6500R Reference působí vlastně velmi klidným způsobem a chvíli trvá, než se na tento styl adaptujete a nebudete mít pocit, že chybí výraznější wow efekt. Třeba ale i rychlé a razantní sólo na bicí v „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Records) má dostatečnou razanci, lehce subjektivně krocenou tím, že zvuk je plný, velký a klidný. Když se ale do poslechu vpijete, zjistíte, že průbojnost je naprosto dostatečná, uvolněná a hlavně že každý úder má autoritu a sílu, je kontrolovaný, byť neefektní, v dobrém slova smyslu „normální“.
Relativně jednoduchá, ale tak trochu na hraně nahraná „Jacob’s Dream“ od Alison Krauss („Hear the Difference“ | 2012 | ABC Records | HD-148a) dobře vystihovala celkový charakter GC6500R Reference – byla podaná analyticky, ale zároveň naprosto netechnicky, nemechanicky. Až trochu „přetažené“ struny kytary nebo sykavky jsou jakoby zklidněné, jemnější, neexponované a bez snahy o působivé vyniknutí, hudba prostě proplouvá, přesto je ale krásně konkrétní. Trochu to působí jako zvuk vyrovnaného referenčního monitoru, ovšem jaksi „v plném formátu“. Je to zvuk nenápadný, možná působící jako trochu „při zemi“, ale je tu spousta zřetelných dozvuků, je tu výborné podání barev nástrojů a je tu i nezatajené zmíněné „přebuzení“ nahrávky, vše ve velmi kultivovaném, prakticky za každých okolností poslouchatelném balení.
Prostor hudební scény ve „Wasser Musik“ Goerga Friedricha Händela („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) vyplul z reprosoustav bez omezení, jako kdyby ozvučnice v místnosti nebyly. Scéna měla hloubku a šířku téměř „ode zdi ke zdi“, zvuk pluje s jakousi organickou samozřejmostí. Ani tady necítíte jakoukoliv snahu o efekt nebo sebeprosazení, reprosoustavy a jejich zvuk zůstává mimořádně klidný, uhlazený a opět „normální“, těžiště kvality poslechového zážitku tkví v kvalitě nahrávky, potažmo řetězce, ale GC6500R Reference jako kdyby nebyly a nechaly hudbu volně vznášet.
Plný rozsah GC6500R Reference vynikne v Cohenově „In my secret life“ („Absolutely Bass Voice“ | 2016 | ABC Records | HD-177), kde hluboké tóny tvoří plynoucí, houpavý rytmus a Falcon se jim přizpůsobí s naprostou nenuceností, lehce a s jakýmsi celkovým důstojným klidem a uvolněností. Přitom má v sobě hudba ten britský fluidní šarm s přirozeným fokusem na střední pásmo, který je plastické a naservírované takřka „pod nos“. Můžete GC6500R Reference poslouchat jak se vám chce, pokud mají k sobě připojený dostatečně „bytelný“ zesilovač, tak drží a prostě hrají, klidně a kultivovaně.
Britské Falcon GC6500R Reference kombinují britskou (až lehce zdrženlivou) kultivovanost zvukového přednesu s lehkým dotekem italského vizuálního stylu (aby ne, když kabinety dodává stejná firma jako ty pro mistry designu od Sonus faber). Jsou to poctivé, vlastně konzervativně pojaté reprosoustavy, které si vytkly za cíl nabídnout plný frekvenční rozsah a minimum vlastního charakteru (ať už z pohledu frekvenční vyrovnanosti nebo zkreslení) – a obojího, jak se zdá, dosahují. To pro některé posluchače může znamenat trochu moc usedlý výsledný zvukový charakter, jistou nijakost (protože charakteru je – podobně jako u nižší řady R.A.M. – skutečně pomálu), ale pokud oceňujete maximální transparentnost, čistotu, přesnou, leč nenápadnou artikulaci a rozsah neefektně jdoucí od „sklepních“ oktáv až k těm nejvyšším tónům, pak jsou GC6500R Reference skutečně nástrojem, který upřednostňuje autentické vyznění nahrávek nad čímkoliv dalším.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]
Cena: 599 990,- Kč (standardní dýha), 629 990,- Kč (exotické dýhy), 669 990,- Kč (barva RAL K7 ve vysokém lesku)
KLADY
ZÁPORY
www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2998-falcon-gc6500r-reference
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.