18.01.2022
REPROUKTOROVÉ SOUSTAVY GAUDER AKUSTIK CASSIANO BLACK EDITION od 429 990 Kč
Relativně dostupnější jsou ve střední části nabídky značky Gauder Akustik reprosoustavy z řady Keramik, jež spojují černé membrány nejmladší generace highendových měničů Accuton. Vlajkové lodě nepočetné flotily tvoří třípásmovky Cassiano Black Edition.
Základní model z řady Keramik – dvouapůlpásmové sloupky Vescova Black Edition, už představil test ve S&V 10/21, a dokonce ve verzi s diamantovým tweeterem, jež o 20 000 Kč přeskočí standardní cenovku sloupků Cassiano Black Edition. Upgrade dostupný pro oba modely totiž vyjde na 150 000 Kč, ovšem posun zvukové kvality je opravdu slyšet. Soustavy Vescova a Cassiano mají v katalogu společnosti z Renningenu v Bádensku-Württembersku delší historii, předbíhající rebranding v roce 2013. Roland Gauder je navrhoval pro předchozí značku Isophon, ale v barvách Gauder Akustik už představují třetí generaci, na pohled rozlišitelnou podle antracitově černé barvy membrán měničů Accuton, kterou nelze přehlédnout ani u nejmladších soustav estonské značky Estelon, další z mála vyvolených, jež reproduktory zásobuje právě německá firma Thiel & Partner.
Její zakladatel Bernard Thiel si nechal patentovat technologii výroby tenkých keramických vrstev z extrémně tvrdého korundu modifikace α (oxidu hlinitého Al2O3) už v roce 1984.
Někdejší vývojář firmy Backes & Müller se v první polovině 90. let osamostatnil a od membrán tweeterů a středotónových měničů se v roce 1996 propracoval i k větším plochám wooferů, technologickou laťku zvýšil o tři roky později diamantovou kalotou a v roce 2000 si zaregistroval ochrannou známku Accuton. Společným jmenovatele membrán na bázi oxidu hlinitého i diamantu je (mimo jiné) vysoká tepelná vodivost, jež usnadňuje odvod balastního tepla z okolí kmitací cívky a při delším, případně i hlasitém poslechu tak nedochází k dynamické kompresi v důsledku zahřívání kmitací cívky: měniče při reprodukci zachovávají plnou dynamiku nahrávky.
Soustavy jsou standardně dostupné ve vícevrstvém lesklém laku (černý, bílý), za příplatek lze objednat některou z šesti dýhovaných verzí (třešeň, ořech, palisandr, oliva, případně jasan v černém či bílém laku, jenž částečně zachovává texturu dřeva). Ochranné rámečky v příslušenství nenajdeme, byly by zbytečné: tuhle funkci plní hliníkové mřížky a reliéfní, hustě perforované plechové vrchlíky, jež brání poškození pevných, ale zároveň i velice křehkých keramických kalot, resp. membrán.
Stěny akusticky netečných ozvučnic, jejichž tuhost narůstá směrem k povrchu, mají sendvičovou strukturu, která začíná uvnitř třemi vrstvami křížem lepené překližky, následují prořezávaná, středně hustá dřevovláknitá deska, zatlumená ve drážkách jemným křemenným pískem (na pár soustav padne 8 kg), a tenká vrstva hliníku.
Konstrukci navíc zpevňují dvě podélná žebra a přepážky, oddělující uzavřenou ozvučnici středovýškové sekce měničů od bassreflexové ozvučnice obou wooferů. Podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění „rozlaďují“ zaoblené bočnice, které se svažují dozadu k úzkým zadním stěnám. Stabilitu soustavám vylepšují čtyři litinové nosníky, přesahující po stranách půdorys kabinetů přibližně o 3 cm, které končí otvory pro výškově polohovatelné odhmotňovací jehlany, jejichž polohu aretují kontramatky. Jehlany zároveň vymezují nezbytný odstup od podlahy, protože v základně ozvučnic ústí trubice bassreflexového rezonátoru. Mimo to zde najdeme u každé soustavy pozlacenou kramličku pro korekci basů podle osobního gusta i umístění v poslechové místnosti: defaultně je nastavené v poloze 0 dB, ale umožňuje basy zdůraznit nebo naopak potlačit o 1,5 dB.
Osazení zahrnuje měniče Accuton, opatřené standardně keramickými membránami, které charakterizuje vynikající impulsní odezva. Keramická kalota tweeteru (ø 25 mm) má u volitelného dražšího typu alternativu v kalotě diamantové, vyrobené metodou CVD (Chemical Vapor Deposition, tedy depozicí z plynné fáze, nejde o diamant syntetizovaný za extrémně vysokých teplot a tlaků). Následují tři shodně dimenzované měniče (ø 168 mm) s vydutými membránami, jež s tuhými koši se štíhlými žebry z tlakově litého kovu spojují pryžové vlnky s velkým zdvihem: středotónový následují s menším odstupem dva woofery. Magnety jsou feritové, ale v případě hlubokotónových měničů robustnější. Je třeba ještě dodat, že soustavy Gauder Akustik napříč celým katalogem jsou vyráběny v párech a relevantní měniče jsou u každého modelu ručně párované.
Elektrické výhybky se vyznačují zapojením s mimořádně vysokou strmostí -50 dB/oktávu. Každý měnič tak „hraje“ jen to, co mu přísluší, reprodukce není zatížena rozostřením hudební scény změnami fáze a soustavy mají i vyšší zatížitelnost. Dělicí kmitočty už německá značka nezmiňuje (pro orientaci – v testu první generace soustav Cassiano americký Stereophile uvádí 180 Hz a 3,2 kHz), ale složitější zapojení si nárokuje výběrové součástky, převažují německé svitkové kondenzátory Mundorf z řady MCap Supreme a vzduchové cívky. Bonus výhybek značky Gauder Akustik navíc představuje jejich symetrické zapojení: zatímco běžné výhybky mají společné zemění na záporných přípojkách měničů a vzniká tak tvrdá zpětná vazba, v tomto případě jsou reproduktory zapojeny uprostřed jednotlivých větví výhybek a nízkoprůchodové filtry jsou rovněž mezi zápornými póly měničů a zemí zesilovače, což je řešení, poskytující „čistší“ zvuk. Vnitřní kabeláž Clearwater nizozemské firmy Van den Hul má žíly vinuté z drátků postříbřené bezkyslíkaté mědi a narazíme na ni rovněž u zkratovacích propojek dvou párů špičkových německých terminálů WBT-0703 nexgen s těly z čisté mědi, které si poradí s reproduktorovými kabely zakončenými holými vodiči větších průřezů, banánky i vidličkami. V sousedství terminálů sídlí (tentokrát už dobře přístupná) pozlacené kramlička, asistující po vzoru fyziologické regulace hlasitosti při tichém poslechu: její vytažení zdůrazňuje basy a dost možná i výšky.
Produkce značky Gauder Akustik patří mezi špičku nejenom koncovou cenou, ale highendové produkci se vymyká neochotou sdílet s okolním světem více než málo technických parametrů. Základní orientaci poskytují jen jmenovitá impedance 4 ohmy a vysoká zatížitelnost 410 W. Při výběru soustav Gauder Akustik jsme odkázáni na vlastní uši i úsudek, ale to je v této kategorii docela přirozené.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo
Test proběhl v poslechové místnosti společnosti Tykon v Ostravě, kde soustavy doplnily D/A převodník s předzesilovačem a streamerem Meitner MA3, výkonový zesilovač Audio Research Reference 80S a síťový filtr Shunyata Research Everest 8000, když pro srovnání posloužil nižší model Vescova Black Edition s volitelným diamantovým tweeterem (S&V 10/21). Kabely byly značky Shunyata Research, signálové symetrické Sigma V2 a reproduktorové Omega. Jako testovací jsem vybral skladby z vyššího tarifu Tidal HiFi v CD kvalitě (i v MQA) Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Béla Fleck: Drive (Rounder, 1988), Charlie Haden & Pat Metheny: Beyond The Missouri Sky (Verve, 1997), King Crimson: THRAK (Discipline Global Mobile-Virgin, 1995), Kronos Quartet: Folk Songs (Nonesuch, 2017), Medeski, Scofield, Martin & Wood: Juice (Indirecto Records, 2014), Sepultura: Roots (Roadrunner, 1996) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).
Netopýří ucho
Soustavy Gauder Akustik Cassiano Black Edition nabízejí vyvážený zvuk, který vyniká mimořádnou čistotou i muzikálním projevem. Brilantně artikulované basy (včetně hlubokých) ve více než sympatickém objemu plynule přecházejí v dokonale čitelné střední pásmo, v němž vyniknou nejenom nahrávky s akustickým instrumentářem, v němž není o barvotvorné alikvótní tóny nouze. Výšky jsou hladké, přirozené, ale v přímé konfrontaci ztrácely na soustavy Vescova Black Edition, jež upgrade na diamantové tweetery posouvá o třídu výš (kdyby taky nebyla investice 150 000 Kč slyšet, bylo by něco špatně…). Široká hudební scéna skýtá přesnou lokalizaci a nechybí ani dostatek indícií o akustice prostoru, v němž konkrétní nahrávka vznikla. Tvrdou devízu představuje také dynamika. Reprodukci „tracků“ s košatou rytmikou či nástrojů zvukově až perkusivního charakteru (namátkou bendžo nebo klavinet) si tyhle stále ještě kompaktní sloupky vysloveně užívají.
HODNOCENÍ
PRO: vyvážený, mimořádně čistý zvuk s výsostnou dynamikou; tuhé kabinety
PROTI: perforované vrchlíky měničů designu dvakrát nepřidávají
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)
PARAMETRY
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.
29.11.2023
Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.