Gramofon MoFi UltraDeck+

18.06.2018

Navzdory novotám

Gramofon MoFi Electronics UltraDeck+ a Phono předzesilovač StudioPhono

Když jde o posedlost zvukem, tak dokonalý zvuk začíná u zdroje. A ze všech audioilských zařízení je to právě gramofon, který stojí nebo se točí, jako trvalý symbol pro jeho vysokou věrnost. Od nejstaršího Victrolova fonografu z počátku 20. století a přenosného vintage gramofonu značky Crosley, až po Linn Sondek pro pokročilé audiofilly. Mezi diskžockeji oblíbený Technics SL-1200S i současné monstrum Acoustic Signature Invictus ve svých základních gramofonových konstrukčních principech představují high-endovou audio kulturu par excellence.

Moje nejranější hudební vzpomínky se většinou vážou na hi-fi systém mého otce. I jako zvědavé naivní dítě jsem věděla, že ty majestátně zářící elektronky na McIntoshi mají hodně společného s nádherným a vzrušujícím zvukem přicházejícím z reproduktorů a to mě zaujalo. Otáčející se nahrávky představovaly místo, kde to kouzlo začínalo.

Vzpomínám si, že jsem na svém vlastním děckém magnetofonu, který mohl být z hračkářství Fischer Price nebo něco podobného, poslouchala Prokofjevovu hudební pohádku Péťa a Vlk, spolu s některými Disneyho soundtracky. Když mi bylo deset let, můj otec mi na Vánoce zkompletoval můj vlastní, malý systém, založený na gramofonu Audio-Technica, dvojici malých regálových reprosoustav Infinity a receiveru Advent 300. Časem mě táta naučil, jak se zapíná jeho hi-fi aparatura a dovolil mi přehrávat si hudbu na ní. Ke každému kroku, každému přepnutí předzesilovače i každému otočení zesilovače jsem přistupovala s úctou. Ale hlavně jsem opatrně umístila jehlu do drážky - to byl ten konečný okamžik přesné manipulace, ze kterého jsem byla vždy trochu nervózní. Uklidnila jsem ruku a zadržela dech, zatímco raménko s namontovanou přenoskou pomalu hladce sestoupilo, hrot jemně dopadl do drážky těsně předtím, než ticho vystřídal nádherný zvuk.

Jak všichni milovníci analogu vědí, po vinylových nahrávkách, a to jak starých, tak nových, je dnes opět vysoká poptávka. A díky své téměř čtyřicetileté historii s nahráváním a masteringem, včetně lisování desek, je jistě společnost Mobile Fidelity hvězdou nahrávacího průmyslu. Novinkou je pak rozhodnutí společnosti vyrábět vlastní gramofony, které by tyto nahrávky zpět reprodukovaly. Jelikož není nouze o cenově výhodné nabídky od společností Rega, Audio-Technica, Pro-Ject apod., proč tedy vyrábět a prodávat další?

Ukázalo se, že myšlenka byla duchovním dítětem mateřské společnosti Music Direct, která vlastní Mobile Fidelity a řadu dalších hi-fi značek, a jejího viceprezidenta Joshe Bizara, pro kterého byl vývoj gramofonu dávným cílem, stejně jako logické rozšíření značky MoFi, zaměřené na vinyl. (Viz rozhovor s Joshem.) Od svého založení v roce 1977 (audiofily) je společnost Mobile Fidelity věrná vysoce kvalitním nahrávkám a vylepšování průmyslových standardů prostřednictvím novátorského vývoje nových technologií.

Na svých webových stránkách uvádějí: "Mobile Fidelity věří, že masteringové systémy by měly být neutrální a transparentní. Základní myšlenkou je odhalit všechny podrobné hudební informace uložené na původním záznamu, bez přidání zkreslení, zabarvení nebo jiných zvukových artefaktů.” Existuje snad lepší způsob, jak toho dosáhnout (a oslovit více zákazníků) než vyvinout analogový zdroj, který vychází ze stejné koncepce?

A tak se zrodila nová, "hardwarová" divize společnosti, MoFi Electronics. Z hlediska rizika, spojeného s prodejem nového hardwaru, ale také s náklady na výstavbu výrobních zařízení, pro jeho výrobu v USA, to byl odvážný krok. Vzhledem k tomu, že bylo nutné, aby gramofon značky MoFi byl víc než jen další pěkný solitér opatřený talířem, přivedl Josh Bizar a jeho tým ke spolupráci některá vyhlášená esa: Johna Schaffera, bývalého majitele společnosti Wadia a současného prezidenta společnosti MoFi Electronics a Allena Perkinse, proslulého konstruktéra gramofonů a ramének značky Spiral Groove (jeho gramofon SG 1.2 s cenovkou 36 000 dolarů, recenzovaný v čísle 276, byl v roce 2017 vyhlášen jako Výrobek roku). Tak jako u mnoha jiných projektů uváděných na trh i tento byl dlouho očekáván, trvalo to skoro dva roky, než byly zveřejněny první modely, ale stálo to za to počkat.

Nové gramofony MoFi Electronics UltraDeck a StudioDeck se vyrábějí v Ann Arboru v Michiganu, méně než 50 kilometrů od Detroitu. Proč právě zde? Částečně proto, že zde byly výrobní kapacity Wadie a že zde John Schaffer stále žije a pracuje, obklopen svým vlastním týmem. John rád dohlíží na montážní práce osobně, takže mělo smysl založit novou továrnu právě zde.

Brzy byl k účasti na projektu přizván Allen Perkins coby expertní spolupracovník a načasování mu výborně sedlo. „Dostal jsem až do bodu, kdy jsem chtěl vytvořit levnější výrobky, ale neměl jsem žádný, který by vyhovoval mojí firmě [Spiral Groove]," řekl. "Takže to pro mne byla skvělá příležitost, ukázat, že moje konstrukční principy mohou fungovat ve všech cenových kategoriích."

V současné době jsou v nabídce MoFi Electronics k dispozici dva modely gramofonů a předzesilovačů (plus tři přenosky). Každý výrobek nese ve svém názvu buď předponu "Ultra" nebo "Studio" - gramofony UltraDeck a StudioDeck (1799 dolarů a 1199 dolarů) a přenoskové předzesilovače UltraPhono a StudioPhono (499 dolarů a 249 dolarů). K dispozici je také, u každého gramofonu, možnost pořídit si verzi „+“, osazenou přenoskou, za dalších 200 dolarů u modelu UltraDeck+ nebo 150 dolarů u gramofonu StudioDeck+, které obsahují přenosky UltraTracker, resp. StudioTracker předem nainstalované v továrně. Volitelné závaží na gramodesku MoFi Super Heavyweight o hmotnosti 13 uncí (369 g) za $ 199,- pak doplňuje celou nabídku. Předmětem témo recenze je kombinace gramofonu UltraDeck + ($ 1999) a předzesilovače StudioPhono ($ 249).

Ačkoli tato recenze klade důraz především na gramofon UltraDeck, nabízí také pár slov o phono zesilovačích, týkajících se možností nastavení zatížení a zesílení u MM a MC přenosek. Oba předzesilovače jsou dodávány s externím napájecím zdrojem, takže jejich pravoúhlý tvar zůstává čistý a kompaktní, jen s malou žlutou kontrolkou a dvěma čtvercovými tlačítky pro volbu subsonického filtru a režimu mono, umístěnými na přední straně pod vkusným logem v horní části. Vzhled velmi připomíná profesionální audio komponenty. (Model UltraPhono také obsahuje sluchátkový zesilovač třídy A s knoflíkem pro nastavení hlasitosti v 31- krocích a navíc má také o 6 dB lepší odstup signálu od šumu.)

Oba modely gramofonů MoFi mají společné některé klíčové atributy: oba používají řemínkový pohon, jsou vybaveny izolovanými střídavými synchronními motory a sendvičovým, tlumeným šasi (UltraDeck používá tři hliníkové desky, spojené s jeho MDF základnou, StudioDeck má jen jednu) a nabízejí rychlosti 33 1/3 a 45 otáček za minutu (mění se manuálně, přesunutím polohy řemínku na řemenici, vyrobené z materiálu Delrin). Ačkoli oba používají talíře z polymeru Delrin, UltraDeck jej má 1,3" (3,3 cm) vysoký a váží téměř dvakrát tolik (3,1 kg) než talíř modelu StudioDeck (1,73 kg s tloušťkou 1,9 cm). Allen vysvětlil, že Delrin je materiálově velmi blízký vinylu, takže se k němu, z hlediska mechanické impedance, velmi dobře hodí. Vybral si ho také proto, že má tendenci být tichý a velmi snadno se zpracovává, což pomáhá udržet nízké náklady a zároveň nabízí solidní vlastnosti u talíře, vyrobeného jednoho materiálu. Propojení přenosky s pozlacenými výstupními RCA konektory zajišťuje u raménka gramofonu UltraDeck vylepšená kabeláž značky Cardas Audio. Pro nižší tření a tichý chod používá 10" hliníkové raménko, v kardanovém uložení, vysoce kvalitní kuličková ložiska.

Milovníci hudby, kteří by mohli být nervózní ohledně nastavení gramofonu a přenosky, se nemusí bát. Gramofony jsou dodávány s jednoduchým návodem na montáž, která opravdu zahrnuje jen nasazení talíře a řemínku, nastavení protizávaží raménka a hmotnosti antiskatingu. Můj vzorek pro recenzi (UltraDeck+) dorazil s japonskou přenoskou UltraTracker předinstalovanou ve výrobě; touto možností "+" chce MoFi ulehčit život koncovým uživatelům (a vyloučit tak obavu ze správného nastavení jako potenciální bariéru k přechodu na lepší gramofon). Uživatelská příručka, kterou lze stáhnout z internetu, poskytuje podrobné pokyny a srozumitelné ilustrace pro montáž. Josh Bizar a Jonathan Derda (MoFi distribuce) byli pro mé počáteční nastavení po ruce, ale celý proces trval jen několik minut.

Jak se na každý dobře udělaný gramofon sluší, umožňují přístroje MoFi nastavení svislé síly na hrot, VTA (svislého úhlu přenosky), azimutu a antiskatingu. To by mělo potěšit pravověrné audiofily (i když já jsem upravovala jen první dva parametry). Kromě výše zmíněných základních částí je gramofon dodáván také s několika šestihrannými klíči, kartáčkem na hrot, propojovacím RCA kabelem a odnímatelným krytem proti prachu, v šedém odstínu bouřkového mraku. Jediná věc, kterou budete potřebovat je vodováha. (Některé jiné gramofony v této kategorii ji mívají zabudovanou do šasi). Nožky, které byly koncipovány a navrženy Mikem Latvisem ze společnosti HRS (Harmonic Resolution Systems), zabývající se výrobou high-endových stojanů, regálů a příslušenství pro redukci vibrací, jsou snadno nastavitelné. Další příjemnou vlastností je, že jsou gramofony MoFi vybaveny konektorem IEC pro připojení síťového kabelu, takže můžete použít buď přibalený napájecí kabel nebo jakýkoliv jiný, dle vlastního výběru.

Po estetické stránce nemá UltraDeck žádný efektní, okázalý design a ani by to tak nemělo být. Představuje perfektní rovnováhu mezi rozumným a poctivým, přitom ale stylovým návrhem s promyšlenými detaily, který odráží záměry a ideály značky MoFi. Tyto na míru ušité gramofony, koncipované v úzké spolupráci s Allenem Perkinsem, po technické a materiálové stránce a designerem MoFi Jimem Bakerem, z výrobního hlediska, ztělesňují to, čím je společnost Mobile Fidelity Sound Lab známa: věrná reprodukce hudby v domácím prostředí. Charakteristický detail, inspirovaný studiovým vybavením, je malé, čtvercové, žlutě podsvícené tlačítko síťového vypínače, odkaz na vzhled a pocit z ovládacích tlačítek magnetofonu, jakým je nadupaný Studer v masteringovém studiu společnosti Mobile Fidelity v Sebastapolu v Kalifornii. Podobné žluté kontrolky a čtvercová tlačítka se nacházejí také na phono zesilovačích MoFi. Tento (skutečný) dotykový bod přenáší filozofii značky vizuálně i ergonomicky.

Při poslechu gramofonu MoFi mě od samého začátku zasáhl pocit přítomnosti a bezprostřednosti. Allenovy aplikované konstrukční principy a priorita stability rychlosti, částečně díky střídavému synchronnímu motoru, skutečně přinesly tolik vyhledávanou hloubku a šířku zvukového obrazu - podstatu chcete-li. Poté, co jsem nechala motor běžet několik hodin, po několik dní, došlo ještě k výraznému zlepšení zvuku. Zobrazení prostoru, detailnost i stabilita se zlepšily, spolu se stále se vylepšující hladkostí a lehkostí. Celková muzikálnost byla další pozitivní veličina. Byla jsem ohromena tím, jak tiché bylo pozadí, a to zejména u dobrých nahrávek. Samozřejmě, že malý předzesilovač StudioPhono si zde zaslouží uznání také.

Na nahrávce Joni Mitchellové Blue, zní harmonické nástroje a zejména pak cimbál na „All I Want“, naprosto reálně. Emocionální výraz jejího zpěvu zářil s velkým množstvím energie v živé a krásné prezentaci. Rozložené klavírní akordy bledly v čase na tichém pozadí. Gramofon MoFi se nezalekl ani jump-swingového pianového boogie Saturday Night Fish Fry od Jona Hendrickse z desky Fast Livin 'Blues. Brnkání rychlého, výbušného kontrabasu bylo podáno s bytelným dopadem a svižnou kontrolou. Na prvním místě uchvátily „středy“, zejména žestě a vokály. Všechny nástroje byly vykresleny s půvabem a svými rozměry.

Don’t Wait Too Long od Madeliene Peyrouxové z alba Careless Love [Mobile Fidelity] bylo reprodukováno pevně a lehce troufale. Její lokalizace a rozmístění jednotlivých hudebníků na zvukové scéně se zdálo naprosto přesné. Opět byla plně vystižena podstata a půvab skladby, od jemných tahů smyčců, až po kurážné tóny kontrabasu. Pokud jde o něco divočejšího, přehrála jsem si reedici LP Doolittle od Pixies. Kombo UltraDeck+ a předzesilovač StudioPhono úderné bicí a úžasný nářez obou drsných kytar, solové i rytmické, hravě zvládlo. Všechny divoké vrstvy byly pořád lehce pod kontrolou. Na Monkey Gone to Heaven se tóny spodních strun violoncela oběvily s reálnou přítomností namísto toho, že by se ztrácely v pozadí.

Už nějakou dobu jsem měla radost z gramofonu Acoustic Signature Challenger Mk. 3, mého referenčního analogu. S vylepšeným raménkem TA-2000 a vynikající MC přenoskou Air Tight PC-7 mc se tato sestava zdroje signálu pohybuje v rozmezí $ 5 000 - 6 000. Protože jsem dobře věděla, že MoFi UltraDeck+ není v téže cenové kategorii, přiznávám, že jsem měla některé drobné výhrady, stejně tak jako silnou zvědavost, ohledně přijetí gramofonu MoFi UltraDeck na „projížďku“. Byla jsem však nadšená...ulevilo se mi? (Překvapená není to správné slovo. Věřila jsem, že by MoFi nevyrábělo něco, co by nebylo uděláno dokonale.) Jak už to u této záliby chodí, porovnávání odlišností s mou referenční sestavou by mohlo být slyšet především v nepatrných nuancích, ve stupních rozlišení. U některých nahrávkek došlo k mírnému změkčení hran a nepatrnému zahalení nebo útlumu. Zvuková scéna nemusí mít stejnou hloubku prostoru, ale stále zde existuje silný a stabilní pocit umístění hudebního obrazu. Byl zde slyšet také příjemně kultivovaný průběh reprodukce, ačkoli to může být také částečně způsobeno některými přirozenými rozdíly mezi MC a MM přenoskami. Jinými slovy, u výrobků Mo-Fi nic nepohoršuje nebo nevyčnívá; všechny součásti vypadají dobře vyvážené. Zobrazení scény, muzikálnost, stabilita a působivost se během mého poslechu ukázaly jako silná témata.

Na systém gramofonu MoFi Electronics UltraDeck+ s předzesilovačem StudioPhono, jež představuje výrazný skok nad „entry-level“ úroveň, mohou být jeho tvůrci pyšní. Je jisté, že potěší široký okruh milovníků hudby, kteří se mohou nebo nemusí (zatím) považovat za audiofily. Gramofon UltraDeck má chytrou koncepci a pečlivě vypilovaný design, který si již vysloužil své místo jako okamžitá klasika.

Parametry

Gramofon UltraDeck+

  • Typ: s řemínkovým pohonem
  • Motor: střídavý synchronní, 300 otáček za minutu
  • Rozměry: 19.69" x 6" x 14.25" (500 x 152 x 362 mm)
  • Hmotnost: 10,5 kg

Raménko

  • Typ: rovné hliníkové, kardanové uložení (kuličková ložiska)
  • Délka: 10"

Phono předzesilovač StudioPhono

  • Typ: tranzistorový s externím napájecím zdrojem
  • Zesílení: nastavitelné pro MM nebo MC v rozsahu 40 dB - 66 dB
  • Vstupní impedance: MM 47 kΩ, MC nastavitelná 75 Ω - 47 kΩ
  • Rozměry: 98 x 32 x 180 mm
  • Hmotnost: 0,51 kg

Julie Mullins

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

24.04.2024

Cambridge EVO 150 DeLorean

Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.

... více

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více

29.11.2023

Monobloky Electrocompaniet AW 300 M

Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga