14.12.2024
PHONO PŘEDZESILOVAČ MOFIELECTRONICS MASTERPHONO 164 990 Kč
Americká značka MoFi Electronics vyměnila vlajkové lodi nejen v kategorii gramofonů, ale také phono předzesilovačů. Model MasterPhono samozřejmě nabízí své služby gramofonům vyšších tříd napříč různými značkami.
S gramofonem MasterDeck (s MC přenoskou UltraGold stojí 212 490 Kč) byl víceméně současně uvedený na trh phono předzesilovač stejné třídy. Někdejší top model UltraPhono totiž odpovídal více než třikrát levnějšímu gramofonu UltraDeck (S&V 5/18). Jestliže značka při návrhu gramofonů spojila síly s Allenem Perkinsem z kalifornské firmy SpiralGroove a jako konstruktéra reproduktorových soustav získala Andrewa Jonese, který má ve svém CV spolupráci se společnostmi jako KEF, Infinity, Pioneer či ELAC America, nedržela se při zdi ani tentokrát. Pro návrh phono předzesilovače MasterPhono, jehož vývoj si vyžádal dva roky, oslovila Petera Madnicka z někdejší proslulé značky Audio Alchemy (zanikla v roce 2016, kdy se stala akvizicí společnosti ELAC).
Konstruktér Madnick původně uvažoval o děleném komponentu, ale značka si přála jeden přístroj. Férovým kompromisem se nakonec staly dvě samostatné celokovové skříňky, spojené dýhovanými bočnicemi (ořech nebo černě mořený jasan) a třemi stínícími měděnými trubicemi, které tvoří průchodky pro kabely. Oběma provedením jsou vlastní černé eloxování a oranžovo-červené podsvícení ručkových VU metrů (žlutá u fotografií neodpovídá realitě), které poslouží i pro přesné nastavení gramofonu.
Zatímco skříňka, jež bezprostředně následuje za hliníkovým čelním panelem, obsahuje pečlivě stíněný řídící mikroprocesor, ovládací prvky a napájecí zdroje (symetrický ±24 V a pro mikroprocesor i obslužná relé 5 V), v zadní najdeme pod stínícím měděným krytem s vizualizovaným blokovým schématem (bezprostředně u zadního panelu, aby byly signálové cesty co nejkratší) předzesilovač v symetrickém zapojení osazený diskrétně tranzistory JFET, jež zaručují minimální šum i zkreslení, a pasivní obvod, který s vysokou přesností linearizuje záznamovou křivku RIAA (odchylka činí pouhých ±0,05 %). Kompetence vodičů ve zmíněných třech měděných trubicích jsou striktně rozdělené: v levé přivádějí napětí z rozvodné sítě k napájecímu zdroji, v prostřední přenášejí řídící signály mezi přední skříňkou a obvody phono předzesilovače, v pravé pak zajišťují jejich napájení.
Na přehledně uspořádaném čelním panelu dvěma velkými knoflíky Gain a Ohms volíme zisk (40, 50, 60 a 70 dB) a vstupní impedanci (15, 30, 50, 75, 100, 500, 1k, 10k a 47 kΩ), když poslední pozice umožňuje zařadit vlastní hodnotu zátěže (k vývodům rezistoru je třeba napájet konektory cinch a na zadním panelu využít pár zdířek Custom Loading). Dvě malá tlačítka Mono a Subsonic aktivují monofonní režim, resp. subsonický filtr, potlačující kmitočty a různé přechodové jevy pod dolní hranicí akustického spektra, které by zbytečně přetěžovaly koncový stupeň zesilovače i reprosoustavy. Malý knoflík Input přepíná mezi třemi vstupy. Z ovládacích prvků zbývá zmínit vedle podsvíceného vypínače ještě tlačítko Meter, které při krátkém stisku deaktivuje podsvícení analogových VU metrů, ale po delším přidržení aktivuje testovací režim. Všechny ovládací prvky z čelního panelu jsou k dispozici na dálkovém ovladači v kovovém těle, takže lze provádět úpravy nastavení zisku a vstupní impedance v reálném čase (typické nastavení pomocí miniaturních DIP přepínačů klade vyšší nároky na naši hudební paměť, fakticky se tak nevyhneme cestě pokusů a omylů). Přepínání realizují bistabilní relé, jejichž stav se mění krátkými ovládacími impulzy, takže ve stabilním stavu mají (na rozdíl od obvyklých monostabilních relé, jejichž budicí cívkou při sepnutí trvale protéká proud) nulovou spotřebu a jsou zcela nehlučná.
V krátkosti je dobré ještě zmínit testovací režimy, které aktivuje opakované přidržení tlačítka Meter na čelním panelu či „dálce“ (u knoflíku Input se postupně rozblikají kontrolky 1, 2 a 3). Nezbytné příslušenství představuje testovací deska, třeba The Ultimate Analogue Test LP, která vyšla předloni na labelu Analogue Productions (u nás je dostupná třeba v e-shopu gramodesky.cz za necelých 1 700 Kč). Test Mode 1 umožňuje pomocí tónu 1 kHz nastavit referenční úroveň 0 dB. Test Mode 2 slouží k nastavení azimutu (kolmosti chvějky přenosky vůči gramodesce). V tomto režimu se elektricky odečte signál pravého kanálu od signálu kanálu levého a rozdíl zobrazí VU metr: azimut je správně nastavený v okamžiku, kdy je ručička na stupnici co nejblíže nule. Test Mode 3 je zatím nedefinovaný, značka u něho v online manuálu zmiňuje, že s ním počítá pro aktualizaci firmwaru.
Všechny přípojky soustřeďuje zadní panel, kde najdeme po dvou symetrických a nesymetrických vstupech (napěťové a proudové, které se hodí pro připojení MC přenosek s mimořádně nízkou výstupní impedancí) a dva výstupy (symetrický, nesymetrický). Zdířky pro konektory cinch jsou masivní a všechny kontaktní plošky jsou pozlacené ryzím zlatem, což samozřejmě platí i u zásuvek pro piny konektorů XLR. Pár zdířek Custom Loading slouží k připojení odporu s napájenými konektory cinch v případě, že žádná z devíti zátěží, jež volíme přepínačem Ohms, optimálně nevyhovuje. Zemnící (rovněž pozlacené) svorky zde najdeme hned dvě, aby umožnily experimentování s dosažením co možná nejnižšího šumu a brumu: první svorka je připojena k signálové zemi a druhá k zemi šasi, které se nacházejí na nepatrně rozdílných elektrických potenciálech. Zbývá zmínit port microUSB, který je vyhražený pro budoucí aktualizaci firmwaru, a kombo kolébkového síťového vypínače, pojistkového pouzdra a třípólové zásuvky pro napájecí kabel.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo
Test se uskutečnil v poslechové místnosti společnosti Tykon v Ostravě, kde phono předzesilovač doplnily gramofon Bergmann Audio Magne Anniversary s přenoskou MoFi Electronics UltraGold MC, předzesilovač EMM labs PRE, monobloky Electrocompaniet AW 300 M a reprosoustavy MoFi Electronics SourcePoint 888. Kabeláž byla značky Shunyatta Research, elektrické napětí ošetřil filtr Everest 8000 téže značky. Jako testovací jsem vybral skladby z LP desek Dire Straits: Dire Straits (MFSL-Warner Records, reed. 2019; 2LP, 45 RPM), Eagles: Hotel California (Rhino Records-Asylum, reed. 2014; LP, 33 RPM), Michael Jackson: Thriller (MFSL-Epic, reed. 2022; LP, 33 RPM, UD1S), Jethro Tull: Aqualung (Chrysalis, reed. 2015; LP, 33 RPM) a Vladimír Mišík: Noční obraz (Animal Music, 2021; 2LP, 45 RPM).
Netopýří ucho
MasterPhono vytváří pro signál z přenosky dokonalé zázemí, včetně možnosti přesného nastavení gramofonu. Čistota přirozeného transparentního zvuku je opravdu mimořádná, šumové pozadí prakticky neexistuje. Fenomenální dynamika nabízí vysoké kontrasty, nikdy není komprimovaná. Muzikálnost je všudypřítomná, vitální zvukový obraz nabízí filigránské detaily a bohatou texturu. Tenhle komponent je nutno slyšet, samozřejmě s gramofonem odpovídající třídy!
HODNOCENÍ
PRO: unikátní konstrukce; široká konektivita včetně symetrických přípojek; dálkové ovládání s možností nastavení zisku a zátěže; nekompromisní zpracování
PROTI: vůbec nic, vyšší cena odpovídá nárokům highendových gramofonů
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), výbava (10), obsluha (10), provedení (10)
PARAMETRY
www.mofielectronics.com/products/mofi-electronics-masterphono-phonostage
16.01.2025
V roce 1966 představil Elipson reprosoustavy 402, které byly skutečným mistrovským dílem jak po estetické, tak po technické stránce. Nyní výrobce představuje model 402 Tribute, aktualizovanou verzi, vyrobenou ve spolupráci se společností Supravox.
20.07.2024
MoFi Electronics zařadilo do své nabídky vrcholný model MasterDeck, mistrovský kousek z dílny proslulého konstruktéra Allena Perkinse. Tento referenční gramofon je určen pro ty, kteří se snaží objevit skutečnou podstatu hudby obsažené v drážkách LP desek.
16.06.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.