13.01.2020
Je cenově dostupnější model StudioDeck od Mobile Fidelity, mistra v oboru audiofilských gramodesek a gramofonů, který nyní získal ocenění EISA za svou vlajkovou loď UltraDeck, ještě výhodnější koupě?
Mohlo by se zdát, že jsme to vzali pozpátku, když jsme nejprve (v červenci 2019) recenzovali dražší gramofon Mobile Fidelity UltraDeck a ne naopak. Rozruch v kuloárech ale naznačoval, že levnější, základní model gramofonu MoFi, StudioDeck, by mohl být něco jako „nejvýhodnější“ kandidát, takže by mohl představovat vyššímu modelu zdatného oponenta.
Tento dražší model s přenoskou stál 2499 GBP, zatímco StudioDeck stojí 1199 GBP bez přenosky nebo 1349 GBP, pokud je vybaven přenoskou StudioTracker MM, která je také použita v této recenzi gramofonu StudioDeck +. MM přenoska by vás stála £199, takže v balíčku s gramofonem získáte slevu £50.
MoFi oživuje praxi, která sahá až k samotným počátkům poslechu hudby v domácnosti, kdy nahrávací společnosti vyráběly také přístroje pro její přehrávání. EMI, Decca, RCA – všichni u toho byli, protože to dávalo smysl. Stejně takový je příběh společnosti MoFi, integrovaný do audiofilského prostředí, poněvadž se zkušenosti společnosti rozšířily na celý zážitek.
Pro ty, kteří si to neuvědomují, je společnost Mobile Fidelity součástí impéria, které zahrnuje značku Music Direct, jednoho z největších online poskytovatelů hudebních kopií v USA. Má na starosti řadu gramofonů a přenosek, ale i zesilovačů a reprosoustav od značek, jako jsou Marantz, Chord, iFi Audio, AudioQuest a dalších. Z toho plyne, jak zdánlivě snadno se, jen nahrávací společnost, přesunula k výrobě hardwaru. Jako taková ale, musela být při zavádění vlastních gramofonů opatrná a přitom nenaštvat ostatní dodavatele svých gramofonových desek, včetně lídra trhu, společnosti Pro-Ject.
Pro zhodnocení seriózních úmyslů se společnost MoFi vyhnula pouhému nalepení svého loga na neznačkový gramofon nebo dva a zkonstruovala si své vlastní modely. Jak říká místopředseda společnosti Josh Bizar „MoFi StudioDeck byl první gramofon, který jsme navrhli. Cílem bylo ocenit práci masteringového studia Mobile Fidelity a vyrobit gramofon hodný naší nahrávací společnosti“. Stejně tak, jako v případě gramofonu UltraDeck, byl hlavním inženýrem projektu StudioDeck Allen Perkins z věhlasné firmy Immedia. Rovněž se na něm podílel Michael Latvis z Harmonic Resolution Systems, který vyvinul jednak speciální nožky gramofonu a také „superheavyweight“ - středové závaží na gramodesku (volitelné příslušenství).
I když jsme se rozhodli pro základní přenosku, StudioDeck lze objednat s kteroukoliv ze tří přenosek MoFi Electronics, které jsou, pro koncového uživatele, nainstalovány již z výroby. Je však důležité, že uživatel na ně není vázán, protože StudioDeck má stále stejné možnosti nastavení raménka jako je tomu v případě raménka modelu UltraDeck, takže zákazníci si mohou namontovat přenosku dle svého výběru.
Úkolem recenzenta není „chránit“ výrobce tím, že vždy upřednostňuje dražší z dvojice výrobků. Takže dražší model může nabídnout vynikající reprodukci, ale levnější může přinést lepší poměr ceny a výkonu - a to jsou dvě různé otázky.
Srovnání gramofonů StudioDeck a UltraDeck ilustruje tento fenomén s názornými výsledky a základní body jsou uvedeny ve stručném, zkráceném popisu, který charakterizuje oba přístroje: stejný typ ložiska (třecí plochy z různého materiálu), motor a raménko (různá kabeláž v raménku), tenčí talíř a jednodušší konstrukce šasi u modelu StudioDeck. Okamžitě to říká kupujícím, kteří si uvědomují výdaje, jak málo je ve výsledku obětováno za podstatnou úsporu v peněžním vyjádření, zejména pokud jsou ložiska, motor a raménko považovány za prvky, které mají největší dopad na celkovou kvalitu reprodukce (i když uznávám, že je to velmi zjednodušeně řečeno).
Podrobně se podívejme na jednotlivé součásti, StudioDeck používá stejný ultra tichý, v USA vyrobený, střídavý synchronní motor značky Hurst, 10 palcové hliníkové raménko v kardanově uložení, materiál talíře - Delrin a speciálně, firmou HRS vyvinuté antivibrační nožky, které jsou zde kalibrovány tak, aby vyhovovaly lehčímu šasi. £ 1000 navíc se u modelu UltraDeck platí za tlustší talíř („velmi drahá část přístroje“ říká Josh Bizar), přičemž i jeho šasi je propracovanější, díky většímu počtu hliníkových desek, zlepšujících tlumení základny gramofonu; k přidání hmotnosti a potlačení vibrací u základny gramofonu StudioDeck se používá jedna hliníková tlumící deska.
Raménko UltraDecku je zapojeno dražší kabeláží Cardas PSC, zatímco StudioDeck dostal OFC kabely.
Třebaže jsou konstrukcí společná i ložiska, StudioDeck má teflonovou třecí plochu, zatímco u UltraDecku je použit mnohem tvrdší safír. Hmotnost 8,6 kg je nižší, oproti 10,5 kg u modelu UltraDeck a základna StudioDecku vypadá, díky menšímu počtu kontrastních ploch na povrchu, méně náročně. Nicméně sdílený genofond je zřejmý ve stylu, barvě a společných rozměrech 500 x 362 mm.
Když se tedy pozorně podíváme na srovnání přístrojů StudioDeck vs UltraDeck bod po bodu, musí pozorovatel nabýt dojmu, že první z nich bude výhodná koupě – ať už se rozhodne pro další úsporu zakoupením MoFi přenosky současně s gramofonem či ne.
Ačkoli je základna gramofonu StudioDeck lehčí, stále vypadá robustně. Neustále mi připomínal můj bývalý, první, skutečně minimalistický, ale přesto nádherně audiofilský gramofon Rega Planar 3. Stejně jako u této klasiky je i zde obdivuhodná kombinace působivosti, solidnosti a důvěryhodnosti, která vylučuje myšlenky na kompromis, které by mohly poskvrnit zážitek z nákupu něčeho cenově výhodného.
Vše ostatní je stejné, uvedení do provozu spočívá pouze v zapnutí/vypnutí vypínače v pravém dolním rohu gramofonu a změna otáček z 33 ot./min na 45 ot./min se provádí přesunutím řemínku na řemenici. Protože přenoska byla u tohoto gramofonu StudioDeck + již předinstalovaná, omezilo se nastavení raménka na jeho vyvážení, nastavení svislé síly na hrot a zavěšení závažíčka antiskatingu. Montáž přenosky jsem zkontroloval pomocí vlastního úhloměru a byla v pořádku, zatímco elektronická váha mi pomohla nastavit svislou sílu na hrot přenosky StudioTracker na 2 g. Z krabice k reprodukci? Celkově vzato, trvalo to asi deset minut.
Aby bylo možné lépe posoudit rozdíly mezi StudioDeckem a UltraDeckem, což je podstata této recenze, používal jsem přesně stejné nahrávky. Pro ty, kteří nemají možnost si přečíst dřívější recenzi, dělám mezi nimi určité srovnání, protože mi to připadá pro potenciálního kupce nejužitečnější. A dříve než se zeptáte, odpovím ne, StudioDeck neporazí UltraDeck.
Začal jsem nahrávkou 16 And Savaged, kapely Silverhead, z roku 1973 [Purple Records TPSA7511], albem, které spadá do kategorie, zahrnující glam rock, power pop a hard rock a požadovaného účinku dosahuje kombinací rychlých přechodů, úderností a útočností. Ne, musím dodat, majestátnost nevyžadovala pompézní stadionový rock, ale určitě nahrávku, která chce posluchače probrat.
Teď nemám v úmyslu přisuzovat tyto zvukové vlastnosti skutečné, fyzické hmotnosti gramofonu, ale UltraDeck měl nejvýraznější výhodu, pokud šlo o bicí nástroje. StudioDeck se přibližoval tak blízko, že jsem jej vyzkoušel s přenoskou Ortofon 2M Red, kterou jsem použil také u UltraDecku.
To potvrdilo chválu kolegy Bizara, že levnější přístroj nabízí „značný procentuální díl“ výkonu vlajkové lodi. Imaginární stupnice by mohla ukázat, že zlepšení v procentech, u modelu Ultra, by bylo jednociferné. Ano, bylo to tak blízko.
Jednoduchá analogie by mohla spočívat v uvedení dvou přenosek ze stejné řady, přičemž zvýšení ceny a zvýšení kvality by bylo přírůstkové. Však víte, jak to chodí, protože to je, ze své podstaty, cesta k vylepšení. Vyložený zázrak, při srovnání přístrojů StudioDeck vs. UltraDeck, je to, jak dokonale představují přínos, bez dráždění zákona snižující se návratnosti. Jinými slovy, uslyšíte každou libru navíc, pokud se rozhodnete pro UltraDeck, ale budete stále mimořádně ohromeni tím, co nabízí StudioDeck... natolik, abyste přemýšleli, jestli máte potrápit svůj bankovní účet pro něco ještě lepšího.
Drsných rockových gramofonů je nepřeberné množství a za lákavé ceny. Jemnost stojí víc. Stejně jako jeho větší sourozenec, byl i StudioDeck testován nejjemnější nahrávkou, kterou jsem dokázal sehnat, „The Look Of Love“ od Dusty Springfield na 12" singlu od Classic Records [CR-5005-12]. Je to opravdu „celé o hlasu“ a dýchání zpěvačky - pravděpodobně nejvíce sexy nahrávka od doby kolem roku 1958 (Julie London). StudioDeck předvedl pozoruhodné detaily v tichých pasážích a přiblížil se tak UltraDecku zobrazením prostoru a „vzdušností“, až mě překvapila myšlenka, že rozdíly mezi přenoskami byly větší než u gramofonů, i když UltraDeck zněl tepleji.
Později jsem se spoléhal na stejnojmenné druhé LP kapely The Band [MFSL 1-419] a nemůžu se dočkat, až se mi dostane do rukou právě vydané vydání k 50. výročí. Tuto, možná o trošku lepší verzi nechme stranou, verze MoFi je tak dobrá, jak to jen jde a bylo vhodné, abych vyzkoušel gramofon StudioDeck s alespoň jedním titulem MoFi. Stejně jako dřív, expresivní bubnování Levona Helma – vždy lakmusový test zvukové přesnosti – a majestátní varhany, značky Lowrey, Gartha Hudsona se předvedly mimořádně názorně.
StudioDeck měl opět trochu lehčí zvuk, i když nemohu říci, že by mu chyběla podstata. Byla to spíše věc kvality než kvantity. Kdybych musel omezit rivalitu sourozenců na analogii vyšší koncepce, rozdíly jsou srovnatelné s nákupem „vyššího modelu“ v řadě integrovaných zesilovačů: stejný zvukový charakter, ale o něco větší „říz“. Je tu rozdíl, třebaže stojí velké peníze.
Jedno závěrečné pozorování: ještě více než u gamofonu UltraDeck, je u modelu StudioDeck důvod pro použití jednoho konkrétního příslušenství, kterým je závaží na gramodesku. Vlastní „superheavyweight“ (supertěžké závaží) MoFi odstranilo stopy „zahoukávání“ na středních basech a mělo neočekávaný přínos na snížení povrchového šumu. Také jsem si pohrával s plstěnými, gumovými a korkovými podložkami pod gramodesku a StudioDeck se ukázal být dostatečně transparentní a srozumitelný, aby odhalil rozdíly, s opakovatelnými výsledky. To je můj způsob, jak říci, že StudioDeck skutečně podporuje dolaďování, UltraDeck méně, protože má výhodu v dokonalém propracování.
HI-FI NEWS VERDIKT
Společnost MoFi splnila svůj úkol a vyrobila klenot v podobě základního modelu gramofonu. Nebyl jsem připraven na takovou bezprostřední dávku ryzího potěšení. Všichni znáte ten pocit, když jste zaskočeni výrobkem, který vzdoruje své cenové kategorii tím, jak magicky hraje a StudioDeck je jedním z nich. Není to ale nic pro nervózní nováčky, kteří potřebují uživatelsky přívětivý, bezbolestný úvod do vlastního přehrávání gramodesek.
Ken Kessler
Zvuková kvalita: 88%
Na originál článku se můžete podívat zde
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.
29.11.2023
Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.