24.02.2021
Ideálem britského minimonitoru je „koncept BBC“ nebo také „variace na LS3/5a“ – napříč světem si tento mimořádně specifický druh reprosoustav získal až těžko pochopitelné množství přízně. Dodnes se trh napodobeninami doslova hemží a snad každá slovutná ostrovní značka tomuto konceptu vzdává poctu alespoň jednou více či méně patrnou variací na řečené téma. Je ale jen jedna firma, která se odhodlala oficiální design BBC z roku 1976 plně licencovat a uvést znovu do života, byť v lehce „oprášené“ verzi.
Tou firmou je Falcon Acoustics, značka, postavená lidmi spojenými s největším prodejcem měničů a součástek pro reprosoustavy ve Velké Británii. Model BBC LS3/5a vyrábí firma ručně ve svém závodě v Oxfordu. Název minimonitor mají BBC LS3/5a právem – jejich čistě pravoúhlá, jednoduše střižená ozvučnice je vyrobena z vybírané baltské březové překližky v kombinaci s bukovými lištami, uvnitř je bohaté tlumení.
Estetika je „naprosto anglická“, nezaměnitelně jednoduchá a přitom ne nezajímavá. Drobné reprosoustavy (s 5,5 kg mají šířku 19 cm, výšku 30,5 cm a hloubku 16,5 cm, což odpovídá tomu, že byly ve studiích BBC používány pro odposlech v blízkém poli na mixážních pultech a v podobných podmínkách) mají snadno odnímatelnou krycí mřížku, připevněnou suchými zipy. Protože mřížka je navržena tak, aby zvuk byl ideální s ní a tedy se pokud možno nesundávala, pod ní najdete spíše praktický „interiér“ s měniči obklopenými tlumícím materiálem.
I zadní strana je tak nějak samozřejmě britská. Žádné serepetičky, žádné ozdůbky – nalepená cedulka se všemi důležitými informacemi a ve spodní části jeden pár reproterminálů, nic víc. Nikde není žádný bassreflex, BBC LS3/5a jsou koncipovány jako uzavřené.
Důležité je, že ve Falcon Acoustics se drží historických specifikací jak to jenom jde (v praxi na 99,9%, aby výrobek dostál licenčním podmínkám). Krom vzhledu a rozměrů to tak platí i pro technická řešení. Šli dokonce tak daleko, že osazený středobas B110 (průměr kónické membrány 13,8 cm) a tweeter T27 (měkká kopulka průměru 1,9 cm) si vyrábí sami ručně v Anglii a navrhl je sám Malcolm Jones, tedy člověk, který navrhl původní reproduktory KEF T27 a KEF B110, osazované do původních BBC monitorů. Navíc se oba měniče montují jako počítačově zhodnocené a párované podle akustických i elektrických parametrů pro optimální soulad kanálů.
Neméně důležitou součástí je i použitá frekvenční výhybky, opět vycházející z původních specifikací BBC. Filtr FL6/23 vychází z „transformátorového stylu“ a výhybka je osazena zakázkovými indukčními prvky Falcon, taktéž vyráběnými v Británii. I tady jsou součástky počítačovým hodnocením párovány. Dělící frekvence je nastavena na metu 3 kHz.
Výrobce udává u malých monitorů frekvenční odezvu 70 – 20 000 Hz (+/- 3 dB), citlivost 83 dB / 2,83 V / m a jmenovitou impedanci 15 ohm (opět podle původní BBC specifikace), což všechno znamená, že BBC LS3/5a budete muset pořádně „nakrmit“.
Falcon Acoustics BBC LS3/5a jsme poslouchali v redakčních prostorách, kde ve velké místnosti s OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140 (logicky) malým monitorům úplně pšenka nekvetla, v malé místnosti s Cambridge CXC / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII a Cambridge CXA80 (a ještě mnohem lépe s Grandinote Shinai) to bylo o něčem jiném a to už kvůli výrazně kratší poslechové vzdálenosti. Také na stole jako opravdové nearfield monitory dělají BBC LS3/5a to, co mají a setup Teac NT-503 / Emotiva XSP-1 / Emotiva XPA-DR2 k nim nepůsobil nesmyslně. Porovnávali jsme s Harbeth Monitor 30, Fischer&Fischer SN-70 nebo KEF LS50, během testování se ale sešla řádka dalších reprosoustav i elektroniky.
Od maličkých reprosoustav tohoto střihu neočekáváte tak úplně hluboko položený bas – a on tam opravdu tak úplně není. Nicméně když využijete naddimenzovanou elektroniku s převisem výkonu, nechají se BBC LS3/5a dotlačit až k překvapivému náznaku přítomnosti těla kontrabasu v „Anna“ od Charlie Hadena a Antonia Forcioneho („Naim Sampler 6“ | 2006 | Naim Label | naimcd106). Takto „přitlačeny“ umí BBC LS3/5a dokonce i trochu „mrouknout“, dobře tlumený středobas se chová klidně a tóny jsou měkké a jakkoliv svou hloubkou principiálně omezené, zdůraznění vyššího basu vytváří podmanivý efekt „větší bedny“. Artikulace a čistota basového pásma je dobrá, respektive tak dobrá, jak dobře se zesilovač postará – zejména v tomto pásmu nelze více zdůraznit, jak je dobrý (čtete jako „výborný“) zesilovač důležitý.
Zpěv Julie London v „People who are born in May“ („Diamond Voices of the Fifties“ | 2015 | STS Digital | STS-6111140) hezky ilustruje nejsilnější charakteristiku malých monitorů. Přirozenou dominanci hlasového pásma, kde vokály zní sladce, příjemně a s britskou důstojností. BBC LS3/5a není z podstaty studiově analytickým monitorem, hraje spíše s „anglicky polypropylenovou“ klidností, takže třeba ani jadrnější sykavky nebo další ostřejší artefakty staré (jakkoliv pečlivě oprášené) nahrávky nejsou cítit jako nepříjemnost. Navíc je střední pásmo už pěkně otevřené, hlas jasný a ukázněně soustředěný.
Vysokým tónům dal výrobce (respektive původní konstruktér) dost prostoru, což je fajn u starých nahrávek, kde „loudness“ pomáhal k vyrovnání jejich tehdejších charakteristik, na druhou stranu u dnešních krystalicky čistých a na výšky bohatých nahrávkách jich může být s ostřeji hrající elektronikou nebo třeba v hodně živé akustice až až. Posloucháte-li nicméně v blízkém poli, nemělo by to vzhledem k hlasitosti používané v takových podmínkách být problematické. Pozitivním rysem takové charakteristiky je to, že i jemnější dozvuky a nunace, jako najdete třeba v „No matter what“ od Xu Ganga („Be there" | 2004 | Usher) reprosoustavy vytáhnout kupředu a dají jim energii i čitelnost toho skutečně monitorového střihu.
Je celkem pochopitelné, že svou energií s vámi neroztančí BBC LS3/5a sedačku, ale to není jejich účelem. V „Lay down Sally“ Erica Claptona („Ultradisc II“ | 1994 | MFSL | SPCD 016) bylo tedy opět cítit, že si reprosoustavy řeknou o „probuzení“, že stojí za to na ně trochu zatlačit zdánlivě naddimenzovaným zesilovačem, aby v nich ožila razance a schopnost podat mikrodynamické nuance. Pak to ale funguje dobře, reprosoustavy jsou solidně pevné, solidně konkrétní a umí být průbojnější a dynamicky koncentrovanější, než byste od jejich rozměru čekali. Stále ale platí, že nejlépe jim je v blízkosti posluchače a při běžné a mírně vyšší hlasitosti.
Ve vrstevnaté „Clouds“ od Steve Coleman and Five Elements („Harvesting Semblances and Affinities“ | 2008 | Pi Recordings | PI33) dokázaly malé monitorky udržet pěknou disciplínu, dokázaly pevně orámovat komplexní hudební dění, byť opět jen ve společnosti na úrovni – několikero dostupnějších hi-fi zesilovačů jednoduše nedokázalo potenciál BBC LS3/5a probudit a zvuk zůstal u trochu „nijakého“ stylu. Pokud ale dáte na pěkný pocit detailnosti (i díky přirozeně znělému vokálnímu pásmu či jasnějším výškám), tak přímočařejší, pěkně transparentní zvuk, který se v malých Falcon ukrývá, by vám mohl učarovat, to proslulé minimonitorové kouzlo v nich vězí.
Za správných podmínek (tedy ne dál než třeba 2 – 2,5 m od posluchače, ne o moc dál od sebe apod., vlastně klidně na stole, zejména dostanete-li jejich tweetery na úroveň uší) umí BBC LS3/5a nabídnout prostor vetkutý sice mezi rozteč ozvučnic, ale moc pěkně spojitý, plastický a s fokusem, který od monitorové reprosoustavy čekáte. „Wolkenmeer“ Beo Brockhausena („Closer to the music vol. 3“ | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) byla dobře konkrétní a snadno čitelná, měla zvuky dobře lokalizované a to nejen v pravolevém, ale i předozadním směru.
Zvuk BBC LS3/5a balancoval v „I love the life I have“ Buddy Guye („Extended Dynamic Experience 4“ | 2015 | STS Digital | STS-6111145) mezi minimonitorovou přímostí a britským nadhledem. Nejhlubší tóny jsou tu jen naznačené, zato hlas je čistý a kytarové struny jadrné a znělé. Zvuk je kompaktní, rytmicky nicméně dobrý, s pocitem solidní celkové informativnosti.
Maličké Falcon Acoustics BBC LS3/5a jsou specialitkou pro ty, kteří ví co chtějí, jsou to specifické, svébytné a odlišné reprosoustavy, které vám ukážou, co pomáhalo utvářet hi-fi standardy a vnímání zvuku bezmála půlstoletí nazpět. Protože jde o věrnou repliku se snahou o maximální autenticitu a nikoliv o vylepšení dle dnešních možností, dostanete spolu s minimalistickými rozměry LS3/5a také trochu suchý britský design, ale také řádku „nutností“, bez nichž zůstane potenciál malých monitorů jaksi skrytý. Svou mimořádnou cenou nereflektují BBC LS3/5a jen vývojářskou práci na vlastních měničích nebo to, že se všechno obsažené v LS3/5a vyrábí ručně a přímo v Anglii (i když to rozhodně znamená velké náklady) – naznačují svou cenou také to, k jaké elektronice byste měli upínat svou pozornost, protože to rozhoduje o výsledných poslechových zážitcích. Nebojte se výkonu, nebojte se sáhnout do sféry 50, 100 nebo více tisíc, Falcon Acoustics jsou trochu chtivé a potřebují trochu „přiložit pod kotel“, aby se rozezpívaly. Také není od věci používat je v menší místnosti nebo třeba na stole – pokud v rámci autenticity zajistíte jejich pozici s tweetery ve výšce vašich uší a prakticky „na dosah ruky“, tak jak je měli ostatně i v BBC. I trochu dál budou Falcon nicméně stále fungovat, jen prostě nejsou pro velké místnosti, jejich kouzlo je v intimní blízkosti. Pak nabízí právě takový zvuk, na jaký se vaše elektronika zmůže – není to zvuk úplně snadno přístupný, ale zkušenější audiofil, který ví, co může od malých monitorů očekávat a chce si dopřát „něco jiného“ a je navíc ochoten jim dopřát zesilovač, o který se mohou „opřít“, získá v BBC LS3/5a něco opravdu odlišného a přitom rozhodně velmi zajímavého.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Cena: 74 990,- (třešeň, ořech) a 79 990,- Kč (palisandr, tis, ořechová kořenice)
KLADY
ZÁPORY
Celý článek Daniela Březiny i s částí, popisující měření reprosoustav si můžete přečíst zde:
www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/2615-falcon-acoustics-bbc-ls3-5a
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.