12.12.2014
REPRODUKTOROVÉ SOUSTAVY AVATGARDE ACOUSTIC ZERO 1 (279 990 Kč)
Audiofilskou senzaci letos vyvolaly plně aktivní hornové trojpásmovky ZERO 1, které jsou stylové, nebývale kompaktní a v katalogu renomované německé značky přitom nejdostupnější. Také díky originální koncepci získaly cenu EISA v kategorii Evropské highendové audiořešení. Až na zdroj signálu totiž nabízejí kompletní audiosystém.
Poptávku audiofilů, kteří se doma v poslechové místnosti potýkají s menší výměrou, společnost z hesenského Lauertalu vyslyšela už vloni, kdy představila kompaktnější verzi základního modelu Uno Fino (S&V 9/13). Dvoupásmovým soustavám se zpuštěnou středovýškovou hornou a integrovaným subwooferem stačí už 16 m², což je podmínka, kterou splní každá garsonka. Ale nejmladší přírůstek značky Avantgarde Acoustic jde ještě dál a vyrábí se ve dvou provedeních, bílém a černém, v povrchové úpravě, která má díky nástřiku matným akrylátovým lakem téměř sametovou strukturu. Koncept funkcionalismu, kdy forma následuje funkci, dostal po letech nový průmět a soustavy ZERO 1 proto sbírají prestižní ceny, zatím mají na kontě Red Dot a iF.
Kabinety uzavřené konstrukce tvoří pevně sešroubované polyuretanové výlisky, které uvnitř zpevňuje „matice“ různých žeber a výztuh; prostoru vymezenému pravými úhly a tím i riziku vnitřního stojatého vlnění se soustavy vymezují vydutou zadní stěnou. Dokonalé zpracování plastů má značka dlouho zažité, protože z tlakově vstřikovaného ABS vyrábí všechny „venkovní“ sférické horny. Ty jsou zde zakomponovány do čelní stěny, resp. hlavní části ozvučnice: horní patří středotónovému měniči o průměru 125 mm, až potom přichází na řadu tweeter s vrchlíkem o průměru 25 mm. Hlubokotónový reproduktor s průměrem 300 mm chrání odnímatelná kruhová deska z hustě perforovaného plastu, potaženého průzvučnou tkaninou (černou u černého provedení a světle šedou u bílé verze); jeho kónická membrána z impregnovaného papíru je ke koši uchycena dvojicí pryžových vlnek, které jí poskytují potřebný zdvih. Stabilitu soustavám, ze kterých v horní části zadních stěn vyčnívají mohutné magnetické obvody středotónových měničů, zajišťují U profily z chromované oceli, s nimiž hloubka poměrně „tenkých“ soustav vzroste na půl metru. Přibalené podložky (až čtyři na každou soustavu) umožňují optimalizovat sklon kabinetů v menších místnostech, kde rovina tweeterů leží příliš nízko. S ozvučením větších místností si zato hornové tweetery s širokou vyzařovací charakteristikou, která je vymezena kuželoplochou, poradí i v základní poloze. Polovinu zvuku u aktivních soustav dělají vestavěné zesilovače. O celkový instalovaný výkon 1 kW se soustavy dělí rovným dílem, po jednom zesilovači s výstupním výkonem 50 W, který obvodově vychází z firemních modelů řady XS a pracuje v čisté třídě A, mají k dispozici středo- a vysokotónové horny, na kónický reproduktor integrovaného subwooferu připadá koncový stupeň v nelineární třídě D s úctyhodným výkonem 400 W. „Tišťáky“ zesilovačů jsou osazeny v kompaktních modulech, z nichž pod kryty na zadních stěnách soustav vidíme jen masivní žebra sdílených chladičů.
To nejzajímavější paradoxně teprve přichází. Digitální zpracování i přenos signálu od vstupních přípojek až po A/D převodníky. Všechno má na povel šestikanálová technologie s šestašedesátibitovou architekturou na platformě programovatelného hradlového pole (FPGA), které se liší od zákaznických integrovaných obvodů možností „nakonfigurování“ přímo u zákazníka, čehož tým značky Avantgarde Acoustic využil při finálním audiotuningu soustav. Ta mimo jiné zahrnuje u každého měniče filtr s konečnou impulzní odezvou (FIR), který je lineární a především vždycky stabilní, a D/A převodník osazený obvodem Burr-Brown. Aktivní jsou samozřejmě i kmitočtové výhybky, které mají v okolí dělicích kmitočtů 250 Hz a 2 kHz strmost -6 dB na oktávu (což u pasivních výhybek odpovídá zapojení 1. řádu), ale postupně se strmost zvyšuje až na -100 dB/oktávu, což eliminuje negativní impulzní odezvy a omezuje zbytečné zatížení měničů: každý je buzený jen signálem, který je pro něj určený. Díky této koncepci už více neřešíme sebemenší fázové posuvy signálu (neboť i nejkvalitnější kondenzátory a cívky nejsou nikdy ideální), nafázování všech tří měničů výrobce garantuje s přesností na jednu miliontinu sekundy! Hudební signál se přivádí do nadřazené levé soustavy, která obsahuje vedle zmíněného procesoru i vysílač, který na frekvenci 2,4 GHz přenáší signál pro pravý kanál k přijímači podřízené soustavy (desky plošných spojů osazené obvody s vysokou hustotou integrace váží řádově dekagramy, takže hmotnost obou soustav je totožná, rozdíly spadají do řádu zaokrouhlení). Šroubovací terminály zde povětšinou suplují digitální přípojky, které jsou u levé soustavy orientovány kolmo k zemi; najdeme mezi nimi asynchronní port USB a tři digitální vstupy: optický, koaxiální a AES/EBU (vyjma Toslinku jsou kontaktní plochy konektorové zdířky cinch i piny přípojky XLR pozlacené). Další páry konektorů XLR a konektorových zdířek cinch tvoří jen přípravu pro volitelnou desku ZERO 1 Optionen (stojí 19 990 Kč), jež obsahuje D/A převodník, který analogový signál ze symetrického či nesymetrického vstupu převzorkovává na 88,2 kHz a 24 bitů. Veškeré (už digitální) signály zmíněný procesor interpoluje na vzorkovací frekvenci 352,8 kHz a rozlišení 24 bitů. Plnoprávný audiosystém ze soustav ZERO 1 dělají obvody předzesilovače, digitální vstupy mají k dispozici elektronickou regulaci hlasitosti, vstupní úrovně na desce ZERO 1 Optionen přizpůsobuje atenuátor s přepínačem DIP, který má „krok“ 9 dB, takže není problém následně připojit ani gramofon s libovolnou přenoskovou vložkou. Ve výbavě najdeme stylový dálkový ovladač s hliníkovým tělem, který svými tvary připomíná bezdrátový mikrofon. Mimochodem, stejný známe z příslušenství „milionářek“ z firemního katalogu.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo?
Test probíhal v poslechovém studiu AVITSmart ve Vinohradském pavilonu v Praze, kde soustavy ZERO 1 doplnil SACD/CD přehrávač Denon DCD-2020 jako transport, připojený koaxiálním signálovým kabelem Cambridge Audio Dig 300. Jako testovací jsem použil CD Garbage: Beautiful Garbage (Interscope, 2001), György Ligeti: The Ligeti Project II (Teldec Classics, 2002), Joshua Redman: Trios Live (Nonesuch, 2014) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).
Netopýří ucho:
Zatím vůbec nejkompaktnější soustavy Avantgarde Acoustic se vyznačují plným, kmitočtově vyrovnaným zvukem přes celé přenášené pásmo. Hrají čistě, dynamicky a vykazují mimořádně širokou vyzařovací charakteristiku, s níž se přesvědčivý stereofonní efekt neomezuje na jediné místo. Excelentní je rovněž zobrazení prostoru i jemné detaily nahrávek a dokonalá kontrola pevných přesných basů. Hlasitost na tyto superlativy nemá vliv, dříve narazíme akustické limity poslechové místnosti a toleranci sousedů.
HODNOCENÍ
PRO: čistý suverénní zvuk přes celé akustické pásmo; vynikající směrovost; kompaktní rozměry
PROTI: vůbec nic
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)
TECHNOLOGIE ZÍTŘKA
PARAMETRY
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.