14.09.2022
REPROUKTOROVÉ SOUSTAVY ESTELON X DIAMOND MK II 1 749 990,- Kč
Generační obměny se dočkaly reproduktorové soustavy estonské značky Estelon, které už náleží do nejvyšších pater high-endu. Přesvědčit se o tom ostatně mohli na vlastní uši návštěvníci letošního ročníku výstavy Audio Video Show Praha, kde patřily třípásmovky X Diamond Mk II mezi nejzajímavější exponáty.
Model X Diamond, který jsme si už v první generaci představili ve S&V 10/18, zůstává v řadě Estelon Classics nejvyšší. Vlajkové lodi Extreme a Forza s cenami, které se v korunách pohybují řádově v nižších milionech korun, už v katalogu společnosti Alfred & Partners, za níž stojí šéfkonstruktér Alfred Vassilkov s dcerami Alissou a Kristiinou, „plují na volném moři“; kromě opulentního rozpočtu vyžadují i opravdu velkou poslechovou místnost.
Organické tvary kabinetů, které mají navenek blízko ke skulpturám z muzea moderního umění, se nezměnily, ale změnu si vyžádala nová generace měničů Accuton, kterou spojují vesměs černé keramické membrány (výjimku tvoří kovově šedé diamantové kaloty). Nové měniče si samozřejmě vyžádaly také přeladěné elektrické výhybky a přibylo ještě několik dalších fines. Laťku dokonalosti v rámci kategorie „milionářských“ reprosoustav tak zvyšují lepší mikrodynamika a transparentnost, což už zaznamenal třeba americký magazín The Absolute Sound, který sošným třípásmovkám pro letošní rok přisoudil (už poněkolikáté) cenu Editor‘s Choice. Vybírat lze z devíti provedení a palety šesti barev kobaltově modré, fialové, tmavě červené, bílé, stříbrné a černé, všech ve vysoce lesklém laku, posledních tří rovněž v matném. Povrchovou úpravu tvoří špičkové německé autolaky Standox v silné vrstvě, která má za sebou několik „koleček“ lakování a leštění.
Akusticky netečné kabinety jsou odlévány z patentovaného kompozitu na bázi mramorové moučky s akrylátovým pojivem, který si nijak nezadá s umělým kamenem. I když stěny dole u základny dosahují tloušťky až 13 cm, konstrukce uvnitř zahrnuje „matrix“ různých příček a žeber, který podstatně zvyšuje strukturální pevnost kabinetů, aniž by zároveň narůstala jejich hmotnost, akustický „labyrint“ zde navíc eliminuje rezonanční uzly. Pravé úhly a rovnoběžné plochy zde samozřejmě nenajdeme nejen my, ale ani vnitřní stojaté vlnění, perfekcionalista Alfred Vassilkov přesto stěny uvnitř opatřil speciální tlumicí vrstvou, dost možná s ohkledem na optimální odezvu basů. Soustavy hmotní úctyhodných 86 kg každá, takže umístění v místnosti po vybalení usnadňují čtyři praktická pojezdová kolečka, která nakonec vystřídají čtyři odhmotňovací hroty.
Soustavy jsou osazené aktuální generací špičkových měničů Accuton, které dodává úzkému okruhu značek německá společnost Thiel & Partner. Rovinou uší sedícího posluchače prochází osa tweeteru s inverzní diamantovou kalotou (ø 25 mm), kterou pohání silný neodymový magnet. Středotónový měnič s vydutou keramickou membránou (ø 173 mm) najdeme úplně nahoře. Výčet měničů uzavírá woofer (ø 280 mm), jehož membrána má s ohledem na svou plochu zpevněnou sendvičovou strukturu; kmitací cívka s velkým průměrem (ø 54 mm) omezuje tzv. termickou kompresi, kdy s teplotou roste odpor kmitací cívky a klesá výsledný akustický tlak. Woofer umístil Alfred Vassilkov s ohledem na optimální odezvu basů co nejblíž podlaze. Diamantová kalota, tak keramické membrány jsou sice lehké i pevné, ale současně také velice křehké, hliníková mřížka a drátěné vrchlíky, které spojuje zanedbatelná akustická impedance, jsou proto instalovány napevno, aby zamezily mechanickému poškození. Všechny měniče jsou před instalací po dobu 100 hodin zahořovány a s ohledem na maximální shodu parametrů jsou pro každý set párované.
Elektrické výhybky kombinují zapojení 2. řádu a 3. řádu (se strmostmi -12, resp. -18 dB/oktávu) a pracují s dělicími kmitočty 80 Hz a 2000 Hz. V jejich osazení narazíme na vzduchové cívky vinuté z drátů bezkyslíkaté mědi a svitkové kondenzátory Mundorf. Každá výhybka je kvůli vyloučení mikrofonního efektu zabudována v pružně uložené i akusticky netečné komoře. Vnitřní kabeláž dodává americká společnost Kubala-Sosna. Trubice bassreflexového rezonátoru u ozvučnice wooferu ústí v zadní části dole; inovaci zde představuje kormidlo, jež umožňuje částečně směrovat proudící vzduch s ohledem na dostatek volného prostoru v okolí. V parabolickém vybrání nad základnou je zapuštěné subšasi s párem šroubovacích terminálů německé firmy WBT, které si poradí s libovolně zakončenými reproduktorovými kabely.
Soustavy kmitočtovým rozsahem (v blíže nespecifikovaném tolerančním pásmu) pokrývají kompletní akustické pásmo a s novými tweetery „dosáhnou“ ještě mnohem výš. Průměrnou charakteristickou citlivost 88 dB (2,83 V/1 m) zčásti kompenzuje jmenovitá impedance 6 Ω. Minimální hodnota impedance 3,5 Ω oproti první generaci mírně poklesla, ale stále ještě není nijak problematická pro žádný zesilovač. Jeho minimální doporučovaný výkon 20 W v každém kanále lze brát vážně leda v případě ryze elektronkových konstrukcí, které nabízejí jiné benefity nežli výkonovou rezervu. Ale kdo má dostatek prostředků na takovéto solitérky, dopřeje jim odpovídající zesilovač, nejspíš dělený, když ne rovnou monobloky.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo
Test se uskutečnil v poslechové místnosti společnosti Tykon, kde soustavy doplnily komponenty EMM Labs: dva výkonové monobloky MTRX2, předzesilovač DV2 a streamer NS1. Kabely byly značky Shunyata Research a napětí ošetřil síťový filtr Everest téže značky. Pro srovnání byly k dispozici původní soustavy Estelon X Diamond. Jako testovací jsem vybral skladby z vyššího tarifu Tidal HiFi Plus z alb Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Petra Haden And Bill Frisell (Songline/Tone Field, 2004), Georg Friedrich Händel: Messiah / Le Concert des Nations, dir. Jordi Savall (Alia Vox, 2019), Dave Holland: Prism (OKeh Records, 2013), Brad Mehldau: Jacob’s Ladder (Nonesuch, 2022) a Radiohead: A Moon Shaped Pool (XL Recordings, 2016).
Netopýří ucho
Soustavy Estelon X Diamond Mk II nabízejí vyvážený přirozený zvuk, který však ohromí svou barevnou texturou a jemnou drobnokresbou i v rámci své „milionářské“ třídy. Vizualizace hudební scény je třírozměrná, absolutní. Výjimečné analytické schopnosti přitom nijak prvoplánově nepředvádí. Stačí zavřít oči a soustavy mizí, zůstává jen hudba, limitovaná pouze technickou a uměleckou hodnotou konkrétní nahrávky, které Estelony s ostatními komponenty vytvářejí skvělé zázemí. Rozdíly mezi oběma generacemi soustav jsou slyšitelné – výšky vyznívají ve složitějších nahrávkách o něco lépe a jemné nuance lze registrovat u dynamiky, ovšem výhradně při přímém srovnání. Vzhledem k průměrné charakteristické citlivosti však k sobě Estelony potřebují zesilovač s větší než malou rezervou výkonu, což také kilowattové monobloky EMM Labs splňovaly. Kdo hledá špičkové highendové reprosoustavy a neřeší cenu ani u dalších komponentů, získá ultimátní řešení.
HODNOCENÍ
PRO: zvuk úměrný své ceně; nekompromisní konstrukce
PROTI: snad pouze to, že k sobě potřebují cenově odpovídající komponenty
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)
PARAMETRY
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.
29.11.2023
Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.