Reprosoustavy Gradient 1.4

17.11.2018

Gradient 1.4

Ve Finsku sídlící značka Gradient je specialistou na výrobu od mainstreamu se odlišujících reprosoustav již od roku 1984. A od té doby až dodnes zůstává domov firmy ve středně velkém městě Porvoo asi 50 km východně od Helsinek, stejně jako zůstává společnost v rukou rodiny původního zakladatele - nejnovějším modelem je hodně atypický sloupek 1.4, u jehož popisu najdete velmi výstižnou první větu: "Před 35 lety jsme se rozhodli jít vlastní cestou a nenásledovat kohokoliv jiného."

A už při prvním pohledu na originální estetiku modelu Gradient 1.4, který jménem a trošičku i zjevem navazuje na první firemní model 1.0, je jasné, že tihle Finové to myslí vážně a jak sami tvrdí, sledují linky definované funkcionalismem. Reprosoustavy se skládají ze dvou částí - spodní má tvar komolého kužele, širší spodní základna stojí na poměrně vysokých a měkounkých nožkách, jež se snadno vypořádají s vibracemi; je to třeba, protože celý tento spodní kus slouží pro nejhlubší oktávy s tím, že na dolní ploše se našlo místo jednak na basový reproduktor, jednak na mohutný bassreflexový nátrubek.

Na vrchu, v mírné prohlubni, sídlí koule s mřížkami z obou stran. Krom toho, že z ní vede poměrně krátký signálový kabel s XLR koncovkou, kterou je třeba v prohlubni zacvaknout, můžete si "hlavu" modelu 1.4 natáčet a směrovat jak je vám libo. To může být geniální řešení, který vám dovolí ladit projev reprosoustav bez nutnosti s nimi nějak dramaticky šoupat - a opět to ladí s tvrzením výrobce, že jde o výsledek jejich snahy najít reprosoustavy, které budou fungovat v každém prostoru.

Mimochodem, ve sférické horní ozvučnici se nachází na jedné straně za mřížkou pro firmu charakteristický koaxiální reproduktor (s první verzí přišli v Gradient v roce 1993). Co je zajímavé, to je mřížka na opačné straně koule - tam je totiž zdroj "anti zvuku", jak to výrobce pojmenovává, neboli výdech, odkud proudí zvukové vlny s obrácenou fází a tak se vyruší nežádoucí odrazy od zadní zdi. Jde o řešení, které zajišťuje, že drtivá většina zvuku je v pásmu 200 Hz a více pocházející výhradně z přímého (kardioidního) vyzařování a ne z odrazů. A tím pádem můžete samozřejmě 1.4 umístit i blízko zadní zdi.

Reprosoustavy vypadají díky svým tvarům bez jediného pravého úhlu vlastně menší než doopravdy jsou - v reálu totiž na výšku vyrostly na 88 cm, na šířku i hloubku jsou pak logicky díky kruhové podstavě stejné a mají průměr 32 cm. Při tom všem váží jen 15 kg - jde totiž o to, že místo klasických materiálů jsou obě části ozvučnice zhotoveny z technopolymeru vyvinutých v domácím Finsku. Povrch (buď v grafitovém nebo bílém dekoru dle RAL vzorníku - kombinovat mimochodem můžete rozdílné barvy pro každou část ozvučnice) je odolný, snadno čistitelný a pravděpodobně bude dlouho stejný, na druhou stranu je spíše moderní než luxusní a možná je to v téhle cenové třídě už trochu škoda. Alespoň terminály, nacházející se na zadní straně (nebo ji spíše svou přítomností definující), jsou pěkné a bytelné.

Nejhlubším tónům ve velké ozvučnici slouží kónický woofer s průměrem 22 cm, vedle něj je velmi dlouhý bassreflexový nátrubek, který odspodu prochází téměř celou výšku pečlivě vytlumené ozvučnice. V kouli se pak nachází koaxiální středo-výškový reproduktor. Jeho šíři určuje průměr 17,6 cm středotónové membrány z rákosového papíru, ve středu pak sedí 2,5 cm kopulka ze slitiny hliníku a hořčíku.
Reprosoustavy jsou tak logicky třípásmové, dělené na úrovni 200 a 2 500 Hz. Hrají v požehnaně širokém rozsahu 45 - 20 000 Hz (+/- 2 dB) a sáhnout si s poklesem -6 dB až na 27 Hz. Jmenovitá impedance 4 ohmy se pojí s trošičku nadprůměrnou charakteristickou citlivostí 87 dB / 2,83 V / m.

Gradient 1.4 jsme poslouchali ve všech běžných redakčních sestavách - hrály tak s OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140 místo Harbeth Monitor 30, hrály s Cambridge CXC a Cambridge CXA80 místo Fischer&Fischer SN-70, ale také s Teac NT-503 a Emotiva XPA-DR2. Zkoušeli jsme také gramofon VPI Scout spolu s předzesilovačem Grandinote Celio a zesilovačem Grandinote Shinai. 

V Rossiniho "Duetu pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) vnesly nevelké "jedna-čtyřky" do místnosti basu tolik a v takové hutnosti, že se nutně začnete poohlížet po subwooferu nebo jiném zdroji hlubokých tónů. Hloubka je v jejich podání pocitově nelimitovaná a hutné tóny umí vyplnit prostor více než snadno. Bas je uvolněný a nadýchaný, potažení smyčce přes struny je nicméně temné, mručivé a mohutné jako přicházející letní bouře - je to nicméně snadné, lehké bručení, kulaté, tučné a "do hezka" směrované, není to bas drtivý nebo suchý, spíše naopak pěkně šťavnatě houpavý. Jeho objemem a hloubkou budete zajisté šokováni, také pak dozajista tím, jak snadno jej prakticky jakýkoliv zesilovač probudí a s jakou lehkostí zůstává bas "svůj", tedy vstřícný, poddajný a vláčný, aniž by ovšem postrádal sílu či kontury.

Při zpěvu Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) doceníte celistvost a vyrovnanost projevu koaxiálního měniče, zpěvaččin vokál nicméně i zde zjevně inklinuje k vřelejšímu, "lidskému" a plnému, bohatému stylu. Zvuk je hebký a sladký, přitom však ve svém celkovém vyznění působí velmi uvěřitelně, není to totiž příjemnost umělá, jen jaksi ve své muzikálnosti zdůrazněná. Vokál je přirozeně velký, cítíte za ním hmotu těla a navzdory zjevné kulatosti a jemnosti mu neschází expresivita tam, kde zpěvačka trochu více sykne nebo zvýší hlas.

Mnohé perkuse v čele s jasnými činely ve Floexově "Prenatal Hunters" ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) poukázaly na skvělé napojení výšek na střední kmitočty, není tu žádný pozorovatelný "zlom" v energii ani charakteru. I nejvyšší tóny tak sdílí onu klidnou, sladkou a jemnou náturu středního pásma a i nejvyšší tóny umí být razantní a jasné tam, kde je to žádáno. V doznění činelů pak ale přeci jen cítíte, že tweeter do své práce vkládá přeci jen více energie, že se snaží konec pásma "projasnit" a díky tomu právě kovové dozvuky zůstávají pocitově výrazně a dlouho ve vzduchu. Přes nesporný dostatek energie ale 1.4 kladou důraz na to, aby nebyly ani u problematičtějšího hudebního materiálu "jedovaté".

Stravinského "Ptáka Ohniváka" (Utrechtsch Studenten Concert + Bas Pollard | "Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) dokázaly Gradient 1.4 vzít pěkně od podlahy, jak se říká. Možná to není vyslovená zvuková stěna, ale zvuku je věru dost a je živý, přesto laskavě klidný. Není to nutkavá snaha napumpovat do prostoru co nejvíce energie, ale spíše ve správný okamžik vzedmout hudbu s klidem a nadhledem, dát vám pocítit její plnost a poddajně, pružně reagovat na dynamické špičky. Není to drtivý, tvrdý zvuk, ale dýchající svým tempem ve více než dostatečném objemu a dojmu tělesnosti.
Zejména "koule", tedy koaxiální středo-výšková sekce, je pak i velmi solidně informativní. Opět bylo cítit, že v "Pie Jesu" se zpěvačkou Ellen van Zomeren ("Incredible Music Volume 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130) to není závod o dokonalé vykreslení těch nejjemnějších nuancí a nejposlednějšího tónu v pozadí, ale že jde spíše o celkovou, chce se říci přirozenou či organickou prezentaci. Necítíte žádnou nutkavou potřebu vytahovat informace, žádné zdůraznění, přesto je hudba uspořádaná, snadno čitelná a nenásilně plynoucí. Je to opak suché studiové analytičnosti, zvuk bohatý a tak nějak zvláštně zjemněný, aniž by to však kompromitovalo jeho artikulaci a čistotu.

Co pak jde Gradient 1.4 víc než dobře, to je podání prostoru nahrávky - zejména proto, že výsledek můžete velmi dobře ovlivnit díky volnému natáčení kulatých středo-výškových modulů. Stačí si chvilku hrát a docílíte ideální šíře, hloubky a také spojitosti scény - můžete snadno natáčením ovlivňovat třeba to, jak blízko u sebe bude kytara a hlas v "Dream about you" (Eva + Stevie B. | "STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134), nebo to, jak "soustředěně" či "vzdušně" bude zvuk působit. Je to vlastně velmi pěkný nápad, byť finální usazení a doladění reprosoustav vyžaduje trochu času. Pokud se vám ale podaří trefit to optimálně, scéna je semknutá, pevná, přehledná a nástroje mají excelentní lokalizaci. Také pak stojí za pozornost hloubka, kterou reprosoustavy dokážou scéně vtisknout.

Když pak pustíte nahrávku s mohutným basovým základem jako je třeba "Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149), tah, síla a objem odspodu vás zajisté nadchne. Hudba je prezentovaná přes svou syntetickou tvrdost a suchost spíše klidnějším způsobem, ale velmi plynule, houpavě a s pocitem robustnosti a autority. Všechno je odvážně velké, uvolněné a pocitově nestísněné, bohaté a zřetelné, takže je velmi příjemné poslouchat jak potichoučku (kde ale objem není takový), tak nahlas, kdy si užijete řádné proporce a důraz.

Originálně pojaté reprosoustavy Gradient 1.4 se vymykají běžné produkci a jejich největší silou (krom vzhledu, který vás prostě bude bavit nebo vás naopak odradí - objektivně vzato by snad v dané ceně mohly ozvučnice působit o kousek luxusněji, ale odolný a moderní materiál na jejich povrchu má zase jiné přednosti) je schopnost hrát snadno - snadno co do schopnosti zahrát prakticky s jakýmkoliv zesilovačem, ale snadno i v tom smyslu, že ani celodenní poslech neztrácí jiskru a motivuje vás užít si ještě kousek toho a tamtoho. Reprosoustavy možná mají trochu měkčí celkové ladění, ale když je v nahrávce skutečně hluboký bas, budete dozajista překvapeni, jak neuměle a nenašponovaně se dokáže z relativně kompaktních rozměrů vylít do místnosti a jak v klidu se vše dokáže poskládat do vpravdě plnorozsahové reprodukce. Gradient 1.4 jsou zábavným kouskem high-endu, který se sice pouští méně vyšlapanými cestičkami, ale přesto je snadné naladit se na jeho vlnu a užít si jeho dar harmonické hudebnosti.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓]  |  STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓]  |  VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Cena: 159 990,- Kč

KLADY

  • možnost přizpůsobení vyzařování
  • kompaktní stavba a přitom mocný zvuk
  • skvělý prostor
  • snadno "stravitelný" zvuk napříč žánry a hlasitostmi
  • lehký partner pro zesilovače

ZÁPORY

  • zpracování by možná mohlo, při dané ceně, o kousek více evokovat luxus

Původní článek Daniela Březiny jsme zkrátili o pasáž věnovanou měření reprosoustav, celý si jej můžete přečíst zde:

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/1890-gradient-1-4

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

16.12.2024

Sloupovky MoFi Sourcepoint 888

Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.

... více

24.04.2024

Cambridge EVO 150 DeLorean

Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.

... více

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga