Reprosoustavy Gradient Revolution MKIV

13.01.2018

Gradient Revolution MKIV 

Historie nenápadné malé finské manufaktury Gradient z nedaleko Helsinek položeného městečka Porvoo sahá do roku 1984, kdy se Jorma Salmi odhodlal založit vlastní značku poté, co dva roky předtím publikoval vědeckou studii o minimalizaci vlivu prostorové akustiky na subjektivní kvalitu poslechu reprosoustav. Od té doby se značka soustředí na vývoj reprosoustav, které co nejméně reagují na (ne)vhodnou akustiku místnosti.

Od roku 1994 pak v katalogu značky obsazuje pozici vrcholného modelu sloupová reprosoustava s názvem Revolution (od roku 1999 pak dokonce v aktivní verzi). I současná čtvrtá generace tohoto modelu ctí stejné základní pojetí. Jde vlastně tak trochu o "regálovku" postavenou na "subwooferu" - pojetí je kompletně pasivní, vrchní část je pak připojená ke spodní části kabelem a lze ji natáčet pro úpravu chování v rámci konkrétní akustiky (respektive logicky je doporučeno natáčet část spodní a horní "monitor" nechat směřovat na sebe, ale kreativitě se meze nekladou).

Opticky jsou Revolution MKIV nesmírně jednoduché - jejich základní tvar je trojúhelníkový, ozvučnice je zakrytá průzvučnou tkaninou a horní otočná část má podobu komolého jehlanu. Černé plochy látky oživuje trojice přiznaných překližkových ploch. Je to vlastně pěkný odkaz na souznění s přírodou, typické pro severské výrobce. Celkovou nekomplikovanost vzhledu podtrhuje i to, že reproduktorové terminály (dva páry pro možnost bi-ampingu) jsou uloženy na spodní základně - jednak tak zůstávají reprosoustavy stejné ať otáčíte basovou část jak chcete, jednak jsou terminály tímto přímo do výhybky, umístěné taktéž na spodní desce.

Právě i velmi čisté tvary Revolution MKIV společně se zakrytím látkou vytváří dojem, že už tak nijak dramaticky velké reprosoustavy jsou vlastně malé a snadno tak zapadnou do prostoru. S výškou 102 cm, šířkou 41 cm a hloubkou 36 cm (v základním natočení) vás možná trochu zaskočí poctivá váha 30 kg.
Spodní část s dvojicí basových měničů o průměru 30 cm je koncipována jako otevřená dipólová, obě membrány jsou natočeny stejným směrem pod sebou (ostatně jinak by natáčení ozvučnice lehce postrádalo smysl).
V horním zkoseném boxu, který si můžete i mírně výškově posouvat za pomoci trojice matic a trnů, je umístěn koaxiální měnič (jeho variaci najdete i v dalších firemních modelech), sestávající ze středotónové kónické membrány o průměru 17,6 cm (materiálem jsou skelná vlákna) a kopulky o průměru 2,5 cm (ta je hliníková). Vyzařovací charakteristika tohoto reproduktoru je ledvinová (kardioidní). Všechny reproduktory jsou vyráběny na zakázku pro Gradient.

Výhybka se strmostí 18 až 24 dB / oktáva je osazena cívkami se vzduchovým jádrem, polyesterovými filmovými kondenzátory nebo drátovými odpory. Dělící frekvence jsou nastaveny na 200 a 2 800 Hz.
Revolution MKIV pracují v udávaném frekvenčním rozsahu 50 - 20 000 Hz (+/- 2 dB), v toleranci -6 dB pak sáhnou až na 30 Hz. Jejich charakteristická citlivost 87 dB / 2,83 V / m je mírně nadstandardní, jmenovitá impedance 6 ohm přiznává pokles k hodnotě 5 ohm.

Gradient Revolution MKIV jsme poslouchali v dobře známé místnosti dovozce v Ostravě na sestavě s přehrávačem EMM Labs XDS1, zesilovačem Audia FLS10 a kompletním prokabelováním vyššími modely Acrolink. Srovnávalo se s Gradient Evolution nebo Estelon YB.

Všechny modely Gradient, s nimiž jsme se prozatím poslechově potkali, nabízely pocit do hloubky jdoucího basu; do hloubky, která je s ohledem na proporce až nečekaná. Vrcholný model Revolution MKIV tak není výjimkou - v "Prism" Charlie Hadena ("American Dreams" | 2002 | Verve | 064 096-2) nemáte pocit, že se na vás valí hutné spodní pásmo, ale už jasně cítíte tu velikost nástroje, to velké rezonující dřevěné tělo a sytý, plný tón. Líbila se nám také neskromná velikost, zvuk je prostě všude, nástroj má až nadživotní proporce. Brnknutí jsou nadýchaná, bohatá a muskulaturní, je to zvuk, který vás obklopí. Líbilo se nám, jak poddajně Revolution MKIV reagují na signál a i když to není utažený, skálopevný bas, je velmi dobře čitelný a ani skok směrem k Estelon není šokující jak byste s mohli očekávat (byť rozdíl je naprosto jasný).

I podání vokálního pásma - třeba hlasů v "Ain´t No Sunshine" od Fragile ("Next Level" | 2010 | QStudio | 1617-002-2) - je velmi plnokrevné, šťavnaté, barevné a proporčně i objemově velké. Je cítit spoustu energie, přednes je až expresivní, výbušný a přitom velice čistý, snadno čitelný a jednotliví zpěváci mají už svůj jasně vyhrazený prostor, snadno vnímáte jejich barvu hlasu a ani ostřeji říznutá sykavka není vulgární či nepříjemná.
V duchu kultivované energičnosti se nesou pak i tóny nejvyšší - kovová kalota není jedovatá při žádné hlasitosti, dokonce hraje vlastně příjemně hladce, když přijde na činely a chřestítka v "Coal" Michaela Penna ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6). Celková čistota, realistické, nijak přikrášlované zvonění kovu a i když nejde o žádné analytické orgie, detailů je dost, jsou přirozeně integrované v celku a prezentované s nadhledem.
I díky zátahu odspodu umí Revolution MKIV vzbudit dojem větší dynamičnosti, než byste čekali. V Gabrielově "Signal to noise" ("Miss" | 2003 | Realworld | 07243 595237 2 9) jsou údery v úvodu mohutné, razantní a zaplavující, přísun energie je působivý - velký zvuk s velkou energií unese snadno i velké dynamické špičky. Závěrečné dramatické a gradující rány do bubnů jsou dravé, svižné, nepůsobí upejpavě, mají důraz a i když pevnost kontur je třeba u zmíněných Estelon nezpochybnitelně lepší, není to vysloveně měkké, jen jaksi poddajné.

Zvuk Gradientů by se jedním slovem dal popsat jako organický - v "Dans Ma Rue" od Zaz ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262) byl přednes přirozeně čitelný, rozvrstvený, ale bez honu za detailem nebo technickou precizností. Je to prostě nekomplikovaný celek, nepřikrášlený, ale ani nijak zašmodrchaný. Přes všechnu celistvost není nijak složité soustředit se na doznívání tónů jednotlivých kláves nebo naopak na zpěvaččin hlas - je to prostě přirozené.

Hudební scéna v "Theatrum Universi" Oskara Rózsy ("Under My Spell" | 2009 | Pavián Records | PM-0042-2) byla působivě oproštěná od hmoty ozvučnic, ty zůstaly v prostoru jen jako artefakty a vší zvuk se rozléval v pravolevém směru od stěny ke stěně a krom hloubky daleko dozadu nabídl i zajímavý efekt scény vykročené i kus dopředu před osu ozvučnic. Je tu spousta vzduchu, proporce nástrojů jsou odvážně velké, až nadrealistické, je tu nenásilná organizace, vše drží na místě a je přehledné, ač neefektní a uvolněné.

Pokud jsou Revolution MKIV na něco jako stvořené, je to hudba s akustickými nástroji a velkým podílem středních frekvencí - třeba jako je "Please Read the Letter" od Roberta Planta a Alison Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Rounder | 475 9382). Trochu nabobtnalým spodním frekvencím umí reprosoustavy udělit efektní plnost a důraz, hlasům parádní srozumitelnost a klid a nejvyšším tónům nekonfliktní hladkost. Všechno je příjemně poskládané, barevné, až hravě plynulé a načechrané, naprosto neúnavné a kultivované. Zvuk Revolution MKIV je skvělým nástrojem nejen pro poslech, ale i pro prožití hudby.

Finská rodinná značka Gradient je poutavě osobitá - pečlivě vyráběné, zajímavě koncipované reprosoustavy obecně nabízí hodně zvuku z kompaktních rozměrů a top model Revolution MKIV není výjimkou. Ostatně i proto se s menšími obměnami vyrábí už přes dvě dekády. Nenápadný zjev, snadno "snesitelné" rozměry, praktický a funkční nápad s možností přizpůsobit basovou odezvu natáčením otevřené ozvučnice do tří směrů, velmi povedený koaxiální středovýškový reproduktor poskytující optimální bodový zdroj pro nejdůležitější frekvenční rozsah, to všechno vytváří organický zvuk, který se snadno poslouchá. Nepoutá pozornost efekty, ale přesto je v praxi plnorozsahový, přehledný a snadno srozumitelný, je ho hodně proporčně i objemově, je plný a barevný, živý a výbušný. Jsou to kultivované reprosoustavy, které s ohledem na danou cenovou hladinu nemají slabin...

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Cena: 159 990,- Kč

KLADY

  • praktická plnorozsahovost z relativně skladné ozvučnice
  • nesmírně dobře čitelné střední pásmo
  • schopnost ustát i vysoké dynamické nároky
  • možnost účinné korekce průběhu basů natáčením ozvučnice
  • férová cena za takový zvuk

ZÁPORY

  • pojetí není výkřikem posledních trendů v estetice

Recenzi Daniela Březiny z internetového magazínu Hi-Fi Voice jsme zkrátili o pasáž věnovanou měření, celou si ji můžete přečíst zde:

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/1594-gradient-revolution-mkiv

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

16.12.2024

Sloupovky MoFi Sourcepoint 888

Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.

... více

24.04.2024

Cambridge EVO 150 DeLorean

Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.

... více

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga