11.06.2020
SESTAVA INTEGROVANÉHO ZESILOVAČE CAMBRIDGE CXA81 A SÍŤOVÉHO PŘEHRÁVAČE CXN (V2) 32 990,- Kč/29 990,- Kč
V katalogu anglické značky došlo na dlouho očekávanou generační výměnu páteřní řady CX, která patří místo mezi top modely Edge a komponenty ze základní série AX. Vyladěný tandem pro éru digitální distribuce hudby nabízí integrovaný zesilovač CXA81 a síťový přehrávač CXN V2.
Několik testů předsériových vzorků komponentů z CX Series 2 bylo publikováno krátce po zářijové premiéře na berlínského veletrhu IFA, ale uvedení na trh se řada dočkala až před Vánoci. Navíc pouze na domácím britském trhu (CXA81 tak stačil získat cenu měsíčníku What Hi-Fi? pro zesilovač roku) a dále v USA, Německu a Hongkongu, kde má značka vlastní zastoupení. Designové sjednocení s katalogem představuje jediné provedení v lunární šedé, která je aktuálně pro Cambridge Audio neformální ochrannou známkou, spojující všechny řady.
Zatímco u sérií AX a Edge konstruktéři začínali od nuly, komponenty řady CX z druhé generace navazují na své předchůdce. Inovacemi prošly zejména konektivita a uživatelský komfort. V případě testované sestavy jde třeba o podporu placené platformy Roon, která vytváří z nahrávek z lokálních zdrojů i databází streamovacích služeb velký, vzájemně prolinkovaný katalog, doplněný metadaty včetně recenzí alb. Na designu CXA81 a CXN V2 se proti první generaci kromě barvy a několika jednotlivostí nic nezměnilo (test CXA80 a CXN viz S&V 6/15). Čelní panely i ovládací knoflíky jsou opět z hliníku. Není od věci dodat, že modifikace CXN V2 se objevila už předloni, ještě v rámci první generace, ale s vylepšenou současnou verzí si ji díky lunární šedé nespleteme.
Robustní, až mírně předimenzovaný toroidní transformátor u zesilovače CXA81 prozradí už hustá síť větracích otvorů na horní straně šasi, ale více odhalí až odkrytování komponentu. Usměrněné napětí filtruje baterie čtyř zakázkově vyráběných nízkoimpedančních elektrolytů s celkovou kapacitou 27 200 μF. Zesilovač ve třídě AB v plně symetrickém zapojení od vstupu až po výstup odpovídá koncepci dvou monobloků v jediném šasi. Diskrétně osazené koncové stupně mají vlastní desky plošných spojů i chladiče, každý s párem výkonových tranzistorů Sanken STD03N a STD03P (každé výkonové pouzdro obsahuje dva tranzistory v Darlingtonově zapojení).
CXA81 dokáže do osmiohmových soustav trvale dodávat výstupní výkon až 2× 80 W, do poloviční zátěže pak v každém kanále o 40 W víc. Střední část čelního panelu soustřeďuje ovládací tlačítka, která slouží většinou pro přímou volbu vstupů, přepínaných miniaturními relátky. Aktivaci konkrétního vstupu oznamují netradiční kontrolky, uspořádané do matice se dvěma sloupky po čtyřech vstupech: levý signalizuje analogové A1-A4, pravý tři digitální a port USB-B v alternaci s rozhraním Bluetooth. Většinu vstupů indikuje modrá barva, po opakovaném stisku zčervená jen podsvícení tlačítek A1 a jediného s grafickou ikonou, která volí mezi nesymetrickým a symetrickým vstupem, respektive aktivuje rozhraní Bluetooth; to vedle standardu podporuje i sofistikovanější kodeky aptX a aptX HD, který už pracuje s rozlišením 48 kHz/24 bitů. I když audiofilové sáhnou po signálovém kabelu, aptX HD podporuje také Bluetooth u jediného firemního gramofonu Alva TT (S&V 4/19), i když „předkousávat modrým zubem“ signál z MC přenosky může puristům přijít barbarské (datový tok činí „jen“ 576 kb/s, méně než u běžného CD). Ve střední části subpanelu najdeme ještě dvě klasické kontrolky, jež odděluje tlačítko aktivující výstupní terminály pro až dva páry reprosoustav: Levá signalizuje hlášení obvodu elektronické ochrany CAP5 (reaguje mj. na přepětí, zkrat nebo přehřátí koncového stupně), pravá indikuje umlčení zesilovače funkcí Mute z dálkového ovladače, jež slouží také pro obsluhu síťového přehrávače CXN V2 či CD transportu CXC V2. Knoflík regulátoru hlasitosti je nasazený na hřídeli japonského potenciometru ALPS s přesným souběhem drah, který kvůli dálkové obsluze doplňuje servo. Oproti CXA80 zmizely štíhlé knoflíky v této kategorii už nepotřebných tónových korekcí a vyvážení kanálů: vizuálně sice nerušily (po zatlačení na úroveň čelního panelu evokovaly tlačítka), ale odpadla s nimi potřeba přemostění korekcí přepínačem funkcí Direct, jehož kontakty proudovou dráhu signálu zatěžovaly svým přechodovým odporem. Poblíž síťového vypínače najdeme sluchátkový výstup pro 3,5 mm jack. CXA81 má vylepšený D/A převodník s obvodem ESS Sabre32 ES9016K2M, podporující na vstupu signály PCM do 192 kHz/24 bitů a pro asynchronní port USB-B, který zvládá také jednobitové streamy DSD (do DSD256), pak limity vzrostou až na 384 kHz/32 bitů. Korekční předzesilovač pro přenosku gramofonu ve výbavě chybí, ale to je u vyšších modelů Cambridge Audio pravidlem a značka nabízí externích phono předzesilovačů několik. Na zadním panelu převažují pozlacené zdířky cinch pro konektory cinch, jež patří vesměs vstupům, vymykají se jen výstupy z předzesilovače a pro subwoofer. Příslušnost mezi smetánku nižší střední třídy potvrzuje symetrický vstup s konektory XLR. Portfolio digitálních vstupů zahrnuje koaxiální, dva optické a port USB-B. Ke čtyřem párům izolovaných terminálů s pozlacenými kontakty lze připojit holé vodiče i banánky. Sériové rozhraní RS-232C umožňuje integraci do systémů chytrých domácností. Zbývá zmínit přípojky systémové sběrnice Control Bus, zdířku pro směrovatelnou anténku rozhraní Bluetooth a zásuvku pro napájecí kabel.
Čelnímu panelu síťového přehrávače CXN V2 dominuje barevný TFT displej s úhlopříčkou 11 cm, který zobrazuje vše potřebné včetně obalu přehrávaných alb. Jeho ochranné organické sklo lícuje se subpanelem CXA81 a po stranách soustřeďuje osm malých tlačítek: Kvarteto v levém sloupci řídí základní funkce přehrávače, vpravo sekundují velkému knoflíku, jenž zajišťuje pohyb v interaktivním menu a při stlačení potvrzuje výběr. Jedinou čelní přípojku představuje port USB-A pro přehrávání audia z flashek a pevných disků. Všechny funkce lze ovládat ze stejné „dálky“ jako u CXA81 (v testované sestavě je tudíž jedna do rezervy), ale pro chytré telefony a tablety se nabízí i nová verze stabilní aplikace StreamMagic ve verzích pro Android a iOS.
CXN V2 ve druhé generaci napájí spínaný zdroj a má rychlejší odezvu na ovládací pokyny díky výkonnějšímu procesoru v modulu „Black Marlin“, který měl premiéru ve firemním highendovém streameru Edge NQ (S&V 3/19). D/A převodník osazený dvěma obvody Wolfson WM8740SEDS v diferenciálním zapojení využívá digitální filtr s druhou generací časově proměnné filtrace ATF2 od společnosti Anagram Technologies, jež signál převzorkovává na rozlišení 384 kHz/24 bitů. U digitálního filtru můžeme vybírat ze tří křivek. CXN V2 nabízí také možnost regulace výstupní úrovně, a to díky procesoru Analog Devices Black Fin DSP ještě v digitální doméně. Pro bezdrátové streamování lze využít protokol AirPlay či rozhraní Chromecast. Formátová kompatibilita CXN V2 zahrnuje všechny distribuční kodeky i jednobitové streamy DSD a specialitou druhé generace je dekodér MQA, který nejčastěji zúročíme u streamovací služby Tidal, jež se stejně jako Qobuz těší přímé podpoře účtů (bez lokalizace v České republice však registrace není nemožná). Přehrávat lze samozřejmě hudbu z dalších streamovacích služeb jako Spotify či Deezer nebo poslouchat internetová rádia. Na zadním panelu se vedle volného portu USB-A (v dalším je z výroby zasunutý wifi adaptér) nabízejí dva digitální vstupy, u nichž lze pokaždé volit mezi přípojkou koaxiální a optickou, a zmíněný port USB-B. Signál u digitálních přípojek limitují stejné hodnoty jako u CXA81. Analogové výstupy lze volit mezi symetrickým a nesymetrickým. Výčet konektorů uzavírají ethernetový vstup LAN pro stabilnější připojení k síti po kabelu, systémová sběrnice a zásuvka pro napájecí kabel. Zdířky pro konektory cinch a piny XLR jsou samozřejmě pozlacené.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo
Komponenty Cambridge Audio doplnily reprosoustavy Acoustic Energy AE509 a sluchátka Sennheiser Momentum. Kabely: Signálové Cardas Crosslink II Interconnect XLR, reproduktorové Xsymphony Omega Hybrid a datový CAT5E Solarix. Jako testovací jsem vybral skladby z alb Avishai Cohen: Duende (2012, EMI France; FLAC 96 kHz/24 bitů), Joseph Haydn: Symphonies Nos 97-99/London Symphony Orchestra, dir. Colin Davis (LSO, 2014; FLAC 96/24), Radiohead: A Moon Shaped Tool (2016; ALAC, 48/24) a Rush: Hemispheres (Audio-Fidelity-Mercury, reed. 2013; DSD64) i další tracky napříč hudebními žánry ve vysokém rozlišení z vyššího tarifu služby Tidal HiFi.
Netopýří ucho
Komponenty Cambridge Audio se navzájem výborně doplňují. Vyvážený transparentní zvuk staví na výborně kontrolovaných basech. Kvitovat musíme také muzikální projev i vynikající dynamiku, kterou zesilovač nijak „nepřehrává“, zaměřuje se na podstatu konkrétní nahrávky. Široká, detailně prokreslená hudební scéna s přesnou lokalizací jednotlivých nástrojů si zachovává přesně definované kontury i při vyšší hlasitosti. Sestava si udržuje nadhled nad nahrávkami libovolných hudebních žánrů a reprodukci těch složitějších si bezmála „užívá“ společně s posluchačem.
HODNOCENÍ
CXA81
PRO: symetrické přípojky; solidní výkonová rezerva; Bluetooth podporuje také kodek aptX HD
PROTI: chybí mi vstup Phono
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), výbava (9), ovládání (10), provedení (10)
CXN V2
PRO: symetrické přípojky; podpora MQA; stabilní aplikace; rychlá odezva obsluhy
PROTI: nic podstatného
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), výbava (10), ovládání (10), provedení (10)
PARAMETRY
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.