07.07.2013
Po nadvládě domácích kin v minulé dekádě chytilo stereo druhý dech. V éře nastupující digitální distribuce hudby se sice o slovo stále častěji hlásí síťové přehrávače, ale ceny optických disků všech generací nebyly nikdy příznivější než teď. Tak proč z nich nevydolovat maximum? Potřebujete k tomu jen aparaturu, v níž si komponenty navzájem rozumí.
Když v první polovině 80. let ve světě začal nastupovat kompaktní disk, předpovídaly mu mediální sudičky nesmrtelnost. Hodně humbuku bylo i na přelomu století kolem superaudioformátů z disků DVD-Audio a především SACD. Dnes patří k dobrému tónu nade všemi zmíňovanými blýskavými kotoučky více či méně lámat hůl, že už mají na kahánku (i když u audiofilského klonu DVD je to nejspíš pravda a DVD-Audio má nakročeno do digitálních „věčných lovišť“ za MiniDiskem nebo HD DVD). Laciné komponenty od začátku zpřístupňovaly kvality cédéček sotva z poloviny a před bídným audiořetězcem jsou si soubory v komprimovaném formátu MP3 s datovým tokem 128 kb/s s kompaktními disky rovny. Stačí však relativně málo a pochopíte, i když váš sluch nesahá do ultrazvukového spektra jako u netopýra. Jedním z dobrých důvodů je žánrově široká nabídka cédéček, která vás dnes mnohdy nevyjdou dráž než dobrý oběd. Optické disky sotva kdy úplně zmizí, i když se časem dosaženým objemem zařadí třeba do jedné řady s vinyly. „Odhmotnění“ reprodukované hudby dvě generace ze tří (alespoň zatím) nepřijaly.
Původní článek Pavla Víška, který vyšel ve Stereu a Videu 2/2013 jsme vzhledem k jeho rozsahu ( 10 stran formátu A4 ) zkrátili a vyjímáme z něj, kromě úvodu, jen recenzi sestavy zesilovače a CD přehrávače Cambridge Audio azur 651 se soustavami Sonus faber Venere, která se v kategorii do 70 000,- stala vítězem testu a získala navíc i označení "výhodný nákup".
CAMBRIDGE AUDIO 651A, 651C A SONUS FABER VENERE 1.5 65 970 Kč
Kontinuitu s předchozími modely z řady azur udržuje anglická značka střídmým designem čelních panelů z broušeného hliníku, veškeré ovládací prvky jsou z kovu. Oba komponenty se vyrábějí ve stříbrném a černém provedení.
Integrovaný zesilovač azur 651A pracuje ve třídě AB, je zapojený na jediném „tišťáku“ a koncový stupeň má osazený pouze diskrétními součástkami. Zdroj s robustním toroidním transformátorem a baterií osmi nízkoimpedančních elektrolytů s celkovou kapacitou 17 600 μF dodává dosatečně tvrdé napětí na to, aby zesilovač do osmiohmové zátěže dodával trvale výkon až 2x 75 W. Hlasitost reguluje dvojitý potenciometr Alps s přesným souběhem drah, ale přesto zde kromě tónových korekcí nechybí ani vyvážení kanálů. Přepínač Direct samozřejmě umožňuje tónové korekce přemostit. Šest vstupů přepínají miniaturní relé. Jediné přípojky na čelním panelu představují dva výstupy: sluchátkový pro jacka 6,35 mm a linkový pro jacka 3,5 mm, který se hodí hlavně pro osobní přehrávače. Všechny funkce dostáváte pod kontrolu se štíhlým dálkovým ovladačem Navigator. Přípojky u modelu azur 651A už tradičně nepočítají se vstupem pro gramofon, korekční předzesilovač si musí příznivci vinylů dokoupit zvlášť (základní typ 551P pro přenosky typu MM stojí 2 690 Kč). Dvě monitorovací smyčky umožňují k zesilovači připojit stejný počet rekordérů a pamatováno je i na „doky“ pro iPody či iPhony. Na zadním panelu s převahou pozlacených konektorů cinch najdeme i port USB typu B, který nejčastěji poslouží pro připojení PC. Osm šroubovacích terminálů umožňuje připojení dvou párů reprosoustav a po „odzátkování“ si rozumí i s reprokabely s banánky. Systémová sběrnice Control Bus slouží k propojení firemních komponentů v sestavě, ovládané jedinou „dálkou“. Zásuvku pro flexo šňůru doplňuje v bezprostřední blízkosti kolébkový vypínač.
CD přehrávač azur 651C má novou, centrálně umístěnou mechaniku se servem S3, která má díky tuhé antivibrační základně ze dvou vrstev ocelového plechu na čtení dostatečný klid a pracuje proto spolehlivě i svižně, jinak načítá i „pálené“ disky s se soubory MP3 a WMA. Řádkový inverzní černo-bílý LCD displej „roluje“ i data CD Textu s tagy ze souborů s komprimovaným audiem. D/A převodník používá obvod Wolfson WM8742 (192 kHz/24 bitů), přesné „hodiny“ a volit lze mezi třemi křivkami digitálního filtru (s lineární fází, minimální fází nebo se strmým náběhem). Napájecí zdroj používá opět toroidní transformátor s malými rozptylovými toky. Na zadním panelu najdeme vesměs pozlacené konektory cinch, které patří dvěma výstupům, linkovému a digitálnímu koaxiálnímu, a systémové sběrnici. Nabídku přípojek uzavírá digitální optovýstup s TosLinkem a třípólová zásuvka pro flexo šňůru. Hned vedle je hlavní hlavní kolébkový vypínač, který přístroj galvanicky oddělí od sítě. Výbava obsahuje další dálkový ovladač, který bude v sestavě zahálet.
Nejmenší soustavy z nové řady italské značky představují dvoupásmovky Venere 1.5. Atraktivní cenu umožnila levnější výrobu, která se poprvé přesunula do Číny. Soustavy jsou zatím dostupné ve dvou provedeních (v černém či bílém laku), které už brzy doplní ještě třetí, dýhované. Přední desky jsou vždycky v černém polomatu a ve stejné barvy jsou i skleněné vitráže na horní desce a průzvučná tkanina na odnímatelných rámečcích, které aretují malé magnety. Půdorys ozvučnic jako u dalších modelů z řady tentokrát inspirovala lyra, což byla donedávna finesa firemní vlajkové lodi Aida: bočnice dostaly oblý tvar jejích ramen, což kabinetům zaručuje i pevnější konstrukci. Horní deska, intarzovaná černým tvrzeným sklem, jež konstrukci ještě zpevňuje, je sešikmená. Pravých úhlů napočítáme minimálně, takže stojaté vlnění uvnitř ozvučnic nemá šanci. Štěrbinový otvor bassreflexu míří dopředu. Soustavy jsou osazeny novými reproduktory, které zakázkově vyrábí německá firma DKM. Tweeter s hedvábnou kalotu o průměru 29 mm je k základní desce uchycen širokým závěsem a středobas o průměru 150 mm má kónickou membránu z kompozitního materiálu (zesílenou u středu kopulkou z papíroviny), která je ke koši uchycena pryžovou vlnou. Výhybka ppracuje s dělicím kmitočtem 2000 Hz. Úzké subšasi na zadní stěně soustředilo dva páry šroubovacích terminálů, jež umožňují bi-wiring a zvládají i banánky.
Pavel Víšek
Netopýří ucho:
Brilantní zvuk s hlubokým zobrazením prostoru i jemnou mikrodynamikou jde z velké části na vrub italských dvoupásmovek. Ty mají sice nižší citlivost, ale azur 651A má nadprůměrný výstupní výkon i činitel tlumení, který přispívá k výborné kontrole basů. Hlubší oktávy chybějí a soustavy zapadnou nejlépe do menší místnosti, to je však jen a jen o fyzikálních zákonech.
hodnocení: vynikající (10) - VÍTĚZ TESTU a VÝHODNÝ NÁKUP
Proč ji koupit?
PRO: vynikající zvuk s muzikálním projevem a mikrodynamikou, výstupní výkon u 651A, design i provedení reprosoustav
PROTI: 651A nemá phono vstup
Pro úplnost uvádíme jen výčet ostatních sestav, které se zúčastnily testu a jejich hodnocení. Zájemce o kompletní článek odkazujeme na číslo 2/2013 časopisu.
DENON PMA-520AE, DCD-720AE A B&W 685 32 760 Kč
hodnocení: vynikající (10) - VÍTĚZ TESTU ( v kategorii sestav do 35 000,- )
ONKYO A-9050, C-7030 A KLIPSCH RB-61 II 31 770 Kč
hodnocení: vynikající (9)
PIONEER A-30, PD-30 A CABASSE MT31 ANTIGUA 31 470 Kč
hodnocení: vynikající (9) - VÝHODNÝ NÁKUP
ARCAM A18, CD17 A KEF LS50 67 380 Kč
hodnocení: vynikající (9)
ROTEL RA-12, RCD-12 A B&W CM5 68 360 Kč
hodnocení: vynikající (9)
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.