09.01.2022
Domov amerického výrobce kabeláže a příslušenství Shunyata Research leží daleko na západě Spojených států, v divoké přírodě kraje co by kamenem dohodil od kanadských hranic. Zakladatel Caelin Gabriel se pyšní zkušenostmi z výzkumných týmů americké armády a jeho cílem už od začátku bylo nabídnout kabeláž, která by odolala všudypřítomnému rušení a šumu. Jedná část výroby a vývoje se dnes zabývá také produkcí napájecích řešení pro medicínskou sféru. Vrcholem napájecího sortimentu značky je neobvykle tvarovaný filtr Everest a přívodní kabel Omega.
Síťový filtr Everest 8000 jste už jistě někde zahlédli – na rozdíl od prakticky jakékoliv konkurence má totiž podobu pyramidy, která skutečně vzdáleně připomíná i horský vrchol. Věžovité hliníkové šasi s ocelovým nosným rámem stojí na bytelných nožičkách SSF-50 s antivibrační technologií a všechno důležité má soustředěné na zadním panelu. Zepředu tak vidíte krom gravírovaného jména a loga firmy jen stavové diody.
Filtr je se svými bezmála 53 cm výšky nepřehlédnutelný, ani cca 37,5 cm hloubky nebo 20,3 cm šířky (v nejvýraznějších místech) není nic zanedbatelného. Z toho vyplývá i celkem signifikantní váha 16 kg, díky níž se nemusíte bát, že by těžké kabely filtr překotily. K váze přispívají i vnitřní antivibrační panely nebo mechanické tlumení zásuvek.
Netypický je pohled na čtyři zásuvkové bloky ve vertikálním uspořádání na zadní straně. Snadno poznáte, že zásuvky jsou rozčleněny do čtyř zón fyzicky, uvnitř pak ale najdete dokonce šest izolovaných zón. Vpravo dole je pak napájecí zásuvka typu C19, aby vám tak snadno nedošel proud, byť trvalé maximum udává výrobce na standardních 16A. Přívodní zásuvka je také doplněna „držákem“, který fixuje spoj, zejména s ultra tlustými přívodními kabely Shunyata.
Kromě zásuvek a vypínací kolébky tu najdete ještě čtyři terminály (pro banánky i vidličky), sloužící pro dodatečné uzemnění systémem CGS (Chassis Ground System). K těm lze připojit až tucet elektronických zařízení a spojit tak jejich šasi, abyste potlačili riziko vzniku zemních smyček a vůbec si mohli ještě o kousek víc vyhrát s laděním sestavy. Součástí této technologie je pak i technologie NIC, která zemnící složku zbavuje šumu.
Shunyata Reserach se chlubí tím, že staví své konstrukce a návrhy na prokazatelných a měřitelných teoriích. Nosným systémem v Everest 8000 je patentovaná technologie QR/BB. Jde v podstatě o lokální zásobník energie, který ale nepoužívá tradiční cívky, transformátory nebo kondenzátory. V modelu Everest jsou pak tyto prvky největší (a tím i poskytovaná kapacita) z celého firemního portfolia.
Dalším pilířem je filtrační řešení CCI, které staví na principech redukce šumu z medicínské divize firmy. Navazuje na filtr CMode, který odstraňuje souhlasné rušení, přičemž dle slov firmy nemá být zdrojem pocitu komprese.
Everest 8000 není jen filtr, má zabudované také ochranné prvky – hydraulický elektromagnetický jistič jako ochranu proti přepětí a schopnost absorbovat krátkodobě až 40 000 A špičku.
Zajímavostí je, že všechny kritické spoje, skrze které protéká proud, jsou v Everest 8000 spojeny nikoliv tradičním svařováním nebo stlačováním, ale za pomoci ultrazvukové „svářečky“, která materiály v místě spoje za pomoci vysokoenergetických zvukových vln spojí na molekulární úrovni, doslova protečou jeden do druhého.
Výrobce udává potlačení šumu o více než 50 dB mezi vstupem a výstupem a o více než 60 dB mezi jednotlivými zónami výstupů. Obojí platí pro pásmo 100 kHz – 30 MHz.
Jako přívodní kabel dovozce zvolil nejvyšší firemní model Omega v2 XC – jde o extrémně tlustý a bytelně působící kabel a neméně robustními konektory. Hned na začátek se sluší říct to důležité – uvnitř je proprietární firemní vodič VTX-Ag s průřezem 25 mm2 (v menším průřezu je stejný vodič použit i pro vnitřní prokabelování modelu Everest 8000, byť ve verzi ArNi a ne Ag). Vodiče používají nejčistší možnou měď ve specifické firemní geometrii pro vnější tubus, přičemž jádro je z čistého stříbra. Oba typy materiálu jsou tu jako spletence jemných vlákének.
Shunyata kabely osazuje konektory vlastního návrhu CopperCONN – ty mají jednak vnější šasi z uhlíkového vlákna pro redukci mikrovibrací, jednak jsou vnitřní kontakty vyrobeny z masivní mědi a opatřené pružinovým upevněním. Výsledkem má být měřitelně nižší odpor a rychlejší dodávka energie.
S tou souvisí firemní technologie Dynamic Transient Current Delivery – jde o firmou používaný systém analýzy prvků, díky kterému prý dokážou snížit odpor na naprosté minimum a tím nabídnout téměř okamžitou dodávku energie. Na webu výrobce jsou dokonce výstupní grafy těchto analýz, pokud byste se jimi chtěli prokousat.
Další technologie, která je na kabelu aplikovaná, je KPIP, neboli Kinetic Phase Inversion Process. Caelin Gabriel říká, že odhalil základní princip toho, proč se kabely zahořují nebo jim pomáhá kryogenické ošeření a čtyři dny aplikace procesu KPIP znamenají, že kabel nepotřebuje ani zahoření, ani zmražení.
Aby kabel neležel jen tak na zemi, dostanete také set firemních elevátorů DF-SS, což jsou praktické pružné podložky, které kabel zvednou z podlahy a mimo jiné tak eliminují vznik elektrostatického náboje.
Vliv filtru jsme poslouchali v showroomu dovozce v Ostravě, kde se přes něj (a s přepojováním pro porovnání přímo do zdi) krmily zesilovače Audia Strumento No. 4 nebo gigantické EMM Labs MTRX2, stejně tak ale i předzesilovač EMM Labs DV2 nebo streamer EMM Labs NS1 či přehrávač Electrocompaniet EMC I MK V či Audia FL CD Three S. Poslouchalo se pak přes kabely Acrolink, Shunyata a EMM Labs a to přes Acoustic Energy AE520, Falcon GC6500R Reference nebo Estelon Forza.
Je působivé, když vidíte, že ani kilowattovým monoblokům MTRX2 filtr při vysokých hlasitostech a dynamických špičkách neubírá jejich potenciálu – na spodních oktávách varhan v „Toccata BWV 565“ J.S. Bacha („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150) bylo energie stále stejně, díky tomu, že filtrované napájení ale zajistilo výrazně (a to skutečně výrazně) pevnější okraje a jaksi pocitově pružnější doznění mocných tónů, subjektivně jako kdyby basu dokonce bylo snad i víc, rozhodně byl dominantnější a důraznější. Nejen kontury a tím čitelnost se ale zlepší, výrazně se posunula také údernost a hudba je ve spodních tónech zřetelně plnější a přitom zkrocenější, lhostejno, jaké komponenty zrovna k filtru připojujete. Vibrující a dýchající masa zvuku se posune do popředí, zřetelnější a i na špičkovém systému, který sám o sobě hraje nádherně, zní zřetelněji a dospěleji.
Poměrně nekompromisně nahraný vokál Izumi Masuda v „May you have happiness“ („Golden Lips“ | 2009 | ABC Records | HD-121) má tendenci na hodně analytických systémech znít trochu tvrdě, tu a tam syčivě a prostě celkově velmi intenzivně. Everest 8000 a Omega jako kdyby do toho základního charakteru nesáhli, ale na jednu stranu ho nechávají ještě více vyniknout, na straně druhé zmizí ta ostrost, zbyde přirozená jadrnost a něco, čemu můžeme říkat zdravý říz. Už to není to kousavé syknutí, které vás při hlasitějším poslechu téměř nutí sáhnout po ovladači a stáhnout hlasitost, hlas zněl výrazně jemněji a subjektivně lépe kontrolovaně, zaostřeněji a konkrétněji, v důsledku čehož je tak výrazně samozřejměji čitelný a srozumitelný – jako posunout se ze zadních řad koncertního sálu na prémiová místa.
Týž efekt byl naprosto jasný u ještě tvrdších zvuků činelu v Davisově „So what“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) – bez filtru vás velmi analytická sestava přivede uchem téměř k ploše činelu, je to až nepříjemně intenzivní kov, byť s úžasným rozlišením. Zapojte filtr a zvuk neztratí na hmatatelnosti, na konkrétnosti, naopak jeho textura ještě vykvete a výšky ztratí něco ze své agresivní prominentnosti, aniž by to znamenalo nižší čitelnost, menší objem nebo pocit menší konkrétnosti. Filtrovaný poslech byl naopak na detaily bohatší, jakoby výsledek byl zároveň zřetelnější i klidnější.
Častou stížností majitelů výkonnějších sestav je u filtrace to, že má negativní vliv na vnímanou dynamiku. Je fakt, že ne každý filtr je dimenzován na zesilovače s výkonem v řádu stovek wattů, natož kilowattu jako v případě MTRX2. Co se týká obecného pocitu energičnosti a důraznosti bubnů v „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Records), tak bez filtrace to byl objemem a důrazem živelný masakr, působivý a mocný. Jakmile ale do řetězce zapojíte Everest 8000, hudba je mnohem krotší, mnohem přesnější a sebevědoměji řízená. Najednou nefiltrovaná dynamika působí jako splašená a přehnaná a každý úder je díky filtru živější, pronikavější, sušší a rychlejší, aniž by ale ztratil na životě, na bezprostřednosti nebo na tom pocitu působivého masakru. Snad o něco nepatrně ubude objem, ale Shunyata vám to vynahradí tím, o kolik kontrastnější zvuk je.
Přímočará a kouzlená „Jacob’s Dream“ („Hear the difference“ | 2012 | ABC Records | HD-148a) možná stojí jen na kouzlu akustické kytary a vokálu Alison Krauss, je v ní ale mnoho nuancí a zvuků, které lze objevit. Už systém EMM Labs / Estelon bez filtrace dokáže jít prakticky úplně „na kost“ a za běžných okolností nemáte pocit, že bylo třeba čehokoliv dalšího. Když jsme ale ochutnali vliv Everestu, už se špatně kráčelo zpět – bez něj hudba působí poněkud řízně nahraná a byť na množství vnímaných detailů to je porovnatelné, ta kultivovanost, s níž znějí po zapojení výrobků Shunyata, ta je návyková. Signálové pozadí je výrazně temnější, takže pár dalších nuancí tu objevíte, když se soustředíte, ale mnohem lepší je pocit celkového vystoupnutí o krok kupředu, zlepší celkové kontrastnosti a zřetelně lepší, snáze čitelné textury. Je to opět jako poposednout si o kus dopředu, jako dát hudbu víc nahlas – prostě najednou zmizí jakási celková limitace zážitku, kterou jste ještě pár minut předtím vůbec nevnímali, ale teď už se vám do ní nechce zpátky.
Dobré napájení má vliv i na vnímání prostoru. Händelova „Wasser Musik“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) byla širší i hlubší, s pocitem většího rozestupu mezi nástroji. Jako kdyby se hudba také uklidnila a tím celkově rozkvetla, bylo rozhodně snazší se orientovat a vnímat směr, z kterého ty které zvuky doléhají. Ty pak znějí bez vzájemného překrývání, neovlivňují se a „nepřekřikují“.
Napájecí řešení amerických Shunyata Research jdou svou cestou – technologickou (se špetkou tajného know-how) i vizuální. Vrchol nabídky, napájecí filtr Everest 8000 a přívodní kabel Omega v2 XC, jsou výrobky první ligy, jak se ostatně sluší a patří na jejich šťavnaté cenovky (i když upřímně řečeno, na trhu existují i dražší alternativy). U napájecích filtrů a kabelů platí obecně jedna dobrá rada – vyzkoušet ve vlastním prostředí a přepojit „do zdi“ a „do filtru“. Přínos, který má Everest 8000 je velmi signifikantní, ať už mluvíme o CD přehrávači, D/A převodníku nebo zesilovači. Velkou výhodou se zdá být fakt, že ani absurdně masivní monobloky EMM Labs nebyly okradeny o dynamiku a živost, naopak při opravdu vysokých hlasitostech na Estelon Forza mohl zvuk proudit prostorem výrazně volněji, živěji, energičtěji, důrazněji, přesněji a poslechový zážitek byl jednoznačně lepší i u takhle špičkového systému, nemluvě o všech dostupnějších variantách, které jsme poslouchali. Pokud hledáte pěkně vyrobený a zjevně skutečně dobře fungující napájecí řešení, za mnoho peněz dostanete u Shunyata Reserach také adekvátně mnoho muziky.
Cena: 249 990,- Kč (Everest) a 199 990,- Kč (Omega v2 XC – 2 m)
KLADY
ZÁPORY
www.shunyata.com/products/power-distributors/reference-line-power-distributors/everest-8000-3/
www.shunyata.com/products/power-cables/omega-line-power-cables/omega-xc/
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.
29.11.2023
Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.