01.03.2021
SÍŤOVÝ PŘEHRÁVAČ EMM LABS NS1 139 990,- Kč
Kanadská značka EMM Labs, za níž stojí šéfkonstruktér Ed Meitner, představuje v kategorii digitálních systémů absolutní špičku. A neplatí to pouze u profesionálních komponentů, což potvrzuje i nový highendový streamer NS1.
Síťový přehrávač NS1 se ostatním přístrojům z nabídky značky, jež sídlí v jinak hodně hokejovém Calgary (fanoušci NHL si v týmu místních Flames vybaví řadu krajánků), vymyká kompaktnějšími rozměry s bází 280 mm, ale prvky typické pro zbytek katalogu zde nechybí. Loga, typové číslo i hrdé meitnerdesign vyhloubila do šasi z masivních hliníkových profilů CNC frézka. Vybírat lze ze dvou provedení s povrchovou úpravou anodizováním v přírodní barvě kovu nebo černé. Vše potřebné zobrazují „detašované“ displeje u firemních D/A převodníků DA2 (S&V 1/17) nebo DV2 (S&V 12/19), které lze v sestavě víceméně předvídat.
Za malé rozměry vděčí fortelné šasi (celý přístroj hmotní solidních 5 kg) pečlivě odrušenému spínanému zdroji napětí. Začlenění NS 1 s architekturou UPnP a certifikací DLNA do domácí sítě je elementární. Vyzdvihnout musíme integraci stále oblíbenější placené americké platformy Roon, jež vytváří z nahrávek lokálních zdrojů a streamovacích služeb jako TIDAL jediný navzájem prolinkovaný katalog s početnými metadaty včetně recenzí alb. NS1 je nejen Roon Ready, ale i Roon Endpoint, s technologií RAAT (Roon Advanced Audio Transport), jež nabízí při streamování ve vysokém rozlišení v současnosti zřejmě vůbec nejvyšší zvukovou kvalitu. Formátová kompatibilita se shoduje s Roonem (zřejmě proto má absenci třeba APE), z komprimovaných bezeztrátových formátů tak nemůže chybět AIFF, ALAC či FLAC, nekomprimovaný WAV, ani jednobitové streamy DSD (DFF a DSF). Kvitovat je třeba dekodér MQA, který nabízí zvukovou kvalitu vysokého rozlišení bez výraznějšího navýšení velikosti souborů, což z dostupných streamovacích služeb využívá s oblibou tarif TIDAL HiFi.
Schopnost přehrávat komprimované audio v souborech AAC, MP3 a WAV představuje spíše úlitbu mimo jádro audiofilských uživatelů. Roon lze ve spojení s NS1 určitě doporučit, ale vysoký komfort ovládání zaručují už dvě firemní stabilní aplikace, mConnect Control pro smartphony a mConnect HD pro tablety, dostupné vždy pro operační systémy Android a iOS: jejich grafika je přehledná a ovládání interaktivních menu intuitivní. Vestavěný, blíže nespecifikovaný procesor zajišťuje rychlé odezvy. Přímou podporu mají účty u nejdůležitějších síťových služeb, z těch, které jsou v České republice lokalizované, stačí zmínit TIDAL, Deezer a Spotify.
Minimalisticky uspořádaný čelní panel se omezuje na tři indikační LED diody. První zleva je bílá a signalizuje připojení k síti, druhá informuje o (de)aktivaci komponentu (modrá, v pohotovostním režimu Standby zčervená) a třetí hlásí komunikaci komponentů EMM Labs přes sériový port RS-232C, kudy putují třeba informace o nahrávkách. Zadní panel je rozdělený do tří sekcí. Digitální výstupy reprezentují profesionální AES/EBU, standardní optický pro konektor TosLink a firemní EMM Optilink, umožňující vysokorychlostní přenos dat ve formátu DSD z disků SACD při galvanickém oddělení od přehrávače. Sekce Media se omezuje na port USB typu A pro přehrávání audia z flashek či externích paměťových disků a pod „hlavičkou“ Network najdeme ethernetový vstup LAN, druhý port USB-A vyhražený pouze pro volitelný wifi adaptér (EMM Labs jednoznačně preferuje stabilnější propojení po kabelu) a zmíněný „komunikační“ sériový port RS-232C; dvě miniaturní tlačítka zde slouží uvedení přístupového bodu do továrního nastavení (AP), resp. specifikaci rozhraní wifi (WPS), kdy můžeme k routeru připojit zařízení bez jinak nezbytného zadání hesla sítě. Vzadu zbývá zmínit už pouze kolébkový síťový vypínač a třípólovou zásuvku pro napájecí kabel.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo
Test proběhl v Ostravě v poslechové místnosti společnosti Tykon, kde streamer doplnily reprosoustavy Estelon Forza, předzesilovač s D/A převodníkem EMM Labs DV2 a výkonový zesilovač Audia Flight Strumento No. 4. Kabelaž byla značky Acrolink. Jako testovací jsem vybral skladby z alb na USB flashce v různých formátech Nikol Bóková: Inner Place (Animal Music, 2019; WAV 48 kHz/24 bitů), Avishai Cohen: Duende (EMI France, 2012; FLAC 96/24), David Elias: The Window (Sketti Sandwich Productions, 2003; DSD64), Ota Petřina: Super-robot (Supraphon, 1978, reed. 2020, WAV 192/24), Radiohead: A Moon Shaped Pool (XL Recordings, 2016; ALAC 48/24), Rush: Hemispheres (Mercury, 1978, reed. Audio Fidelity, 2013; DSD64) a Richard Strauss: Eine Alpensinfonie / London Symphony Orchestra, dir. Bernard Haitink (LSO, 2010; FLAC 96/24).
Netopýří ucho
EMM Labs NS1 nabízí bezchybný transport dat, vysoký uživatelský komfort i rychlou odezvu systému. V tandemu s firemním D/A převodníkem DV2 zprostředkovává vyvážený, filigránsky prokreslený zvuk, kdy zvláště u nahrávek ve vysokém rozlišení dostávají hojně frekventované termíny jako mikrodynamika či transparentnost reprodukce nový rozměr. Mimořádné analytické schopnosti přitom komponenty EMM Labs nestaví nijak do popředí, pomáhají z multimediálních dat „vytáhnout“ podstatu hudby.
HODNOCENÍ
PRO: podpora platformy Roon i kodeku MQA; stabilní aplikace; konektivita zahrnuje i EMM Optilink; precizní zpracování
PROTI: kompatibilita EMM Optilink jen u firemních komponentů
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), výbava (10), ovládání (10), provedení (10)
PARAMETRY
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.