16.12.2024
REPROUKTOROVÉ SOUSTAVY GAUDER AKUSTIK CAPELLO 80 od 319 990 Kč
Řada Capello, která v katalogu značky Gauder Akustik střídá sérii Ceramic, nabízí reprosoustavy s atraktivnějším poměrem výkon/cena. Hrají lépe a stojí pořád hodně, ale už ne tolik jako starší modely. Nejdostupnější podlahovky představují dvouapůlpásmové sloupky Capello 80.
Německý high-end není levný a příkladem jsou třeba právě reprosoustavy společnosti ze švábského Renningenu poblíž Stuttgartu. Po základní sérii Arcona následovala řada Ceramic se podlahovkami Vescova a Cassiano (testy jejich posledních verzí Black Edition přinesla čísla S&V 10/21 a 12/21). Se čtyřmi modely – dvoupásmovými monitory Capello 40, zmíněnými sloupky Capello 80, třípásmovými vlajkovými loděmi Capello 100 a „nepárovými“ dvouapůlpásmovkami Capello Center, z nichž lze skompletovat ozvučení špičkového domácího kina, odpovídá Capello spíše sérii Arcona, ale při vyšší užitné hodnotě střídá řadu Ceramic.
Cestu ukázala aktuální generace reprosoustav Arcona, jež (nejen kvůli výrobním nákladům) už docela opustila drahé měniče Accuton další německé společnosti Thiel & Partner; v řadě, z níž jsme zatím testovali sloupky Arcona 80 MKII SD (S&V 2/24), je už totiž osazení „jednobarevné“, výhradně s reproduktory, které na zakázku vyrábí podle návrhů šéfkonstruktéra Rolanda Gaudera slovinská firma jednoho z bývalých konstruktérů Thiel & Partner. Nadále lze samozřejmě podle kapsy i audiofilského apetitu soustavy Capello 80 personifikovat. Konverze tweeterů s hliníkovými kalotami za beryliové vyjde na 129 990 Kč a „upgrade“ elektrických výhybek Double Vision stojí 49 990 Kč. Kromě dvou provedení ve vícevrstvém lesklém laku (černý, bílý) lze vybírat ještě ze tří dýhovaných verzí (oliva, ořech a palisandr), nově už bez příplatku.
Stěny ozvučnic, které jsou uvnitř zatlumené syntetickým rounem, tvoří silné MDF desky, zpevněné podle potřeby vnitřními výztuhami. Zaoblené bočnice se svažují dozadu, s pravoúhlou geometrií tak zmizely i podmínky pro vznik stojatého vlnění. Trubice bassreflexových rezonátorů vyzařují kolmo k zemi, takže kabinety jsou na dolních stěnách opatřeny kovovými lůžky pro čtyři odhmotňovací hroty, které zároveň vymezují potřebný odstup od podlahy, nemluvě o tom, že metrové sloupky tak vykazují nepoměrně lepší stabilitu. Srovnáváme-li soustavy Capello 80 se sloupky Vescova Black Edition, na než počtem pásem a víceméně také rozměry navazují, vycházejí kabinety poněkud subtilnější, ale 24 kg na jednu soustavu působí stále poctivě, Vescovy jsou těžší jen o 2 kg.
Zbrusu nový tweeter s hliníkovou kalotou (ø 25 mm), kterou pohání magnet ze slitiny neodymu, železa a bóru, lze za příplatek nahradit typem s kalotou beryliovou, jež vykazuje menší hmotnost i vyšší tuhost, ale nadstandard celkovou investici citelně navýší. Kalotu tweeteru včetně choulostivého uchycení chrání proti poškození nízký, hustě perforovaný hliníkový vrchlík s voštinovou strukturou, instalovaný napevno, s jehož minimální akustickou impedancí už návrh počítá. Na postech středobasového měniče a podpůrného wooferu figurují identické typy (ø 180 mm), jejichž vyduté membrány XPulse z černě anodizovaného hliníku (tlumeného na zadní straně polymerem) s tuhými litinovými koši spojují pryžové závěsy s velkým zdvihem. Magnety obou měničů jsou feritové. Soustavy Gauder Akustik napříč všemi řadami jsou vyráběny v párech a měniče jsou u každého modelu ručně párované.
Elektrické výhybky, jejichž součástky se s ohledem na vyloučení interferencí dělí o tři desky plošných spojů, se vyznačují extrémní strmostí -60 dB/oktávu, kterou jinak z celého katalogu donedávna využívaly jen soustavy z referenční série DARC. Kompetence mezi jednotlivé měniče rozdělují s ještě větší přesností, kdy reprodukce není zatížena změnami fáze signálu, jež způsobují rozostření hudební scény. Dělicí kmitočty německá značka už tradičně neuvádí, ale složitější zapojení vyžaduje výběrové součástky, i když kvality součástek ve výhybkách referenčních soustav DARC už samozřejmě nedosahují, což platí i pro slyšitelný „upgrade“ Double Vision, který má vždy úzkou vazbu na konkrétní řadu. Mezi 38 součástkami však převažují svitkové kondenzátory a vzduchové cívky, jež patří do výrobních programů německých firem Mundorf a Intertechnik (pod tu jinak patří rovněž kondenzátory Audyn). Tradiční výhodu představuje „symetrické“ zapojení výhybek, kdy jsou měniče zapojené uprostřed jednotlivých větví, nevzniká tvrdá zpětná vazba jako u běžných výhybek se společným zeměním a výsledkem je subjektivně „čistší“ zvuk.
Důležitou inovací je technologie TDC (Time Delay Control), která zpožďuje signál na vstupu tweeterů tak, aby vyzařovaly současně se středobasovými měniči (signál v elektrických výhybkách zpožďují úměrně své hodnotě cívky, které samozřejmě ve větvi tweeterů chybí). Vnitřní propojky tvoří kabely Clearwater od nizozemské firmy Van den Hul.
K propojení se zesilovačem slouží dva páry německých šroubovacích terminálů WBT-0703 nexgen, které si poradí s libovolně zakončenými kabely a po odstranění zkratovacích propojek umožňují bi-wiring či bi-amping. Nad terminály najdeme ještě pozlacenou „kramličku“, kterou lze z nulové střední polohy přepojit do poloh -1,5 dB a +1,5 dB, což basy operativně potlačí, resp. zdůrazní. Příslušenství odpovídá třídě soustav, kromě manuálu zahrnuje bílé rukavičky jako do tanečních, čtyři podložky pod odhmotňovací hroty a vodováhu, u klavírních laků navíc i dózu s leštěnkou a k ní příhodný hadřík z mikrovlákna. Z technických parametrů se značka omezuje jako vždy na úplné minimum, uvádí pouze jmenovitou impedanci 4 Ω a zatížitelnost, jak trvalou (190 W), tak maximální (330 W).
Pavel Víšek
Na čem se testovalo
Test se uskutečnil v poslechové místnosti společnosti Tykon v Ostravě, kde soustavy doplnily výkonové monobloky Electrocompaniet AW 300 M a dále už komponenty EMM Labs: předzesilovač DV2 a streamer NS1. Vše propojily kabely Shunyata Research a napětí ošetřil síťový filtr Everest téže značky. Jako testovací jsem z tarifu Tidal HiFi Plus vybral skladby z alb Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Dr. John: In A Sentimental Mood (Warner Bros., 1989), Charlie Haden & Pat Metheny: Beyond The Missoury Sky (Verve, 1997), Georg Friedrich Händel: Messiah / La Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations, dir. Jordi Savall (Alia Vox, 2019), Magdalena Kožená: Il giardino dei sospiri / Collegium 1704, dir. Václav Luks (Pentatone, 2019), Kronos Quartet: Folk Songs (Nonesuch, 2017), Brad Mehldau Plays The Beatles / Your Mother Should Know (Nonesuch, 2023), Radiohead: A Moon Shaped Pool (XL Recordings, 2016), Sepultura: Roots (Roadrunner, 1996) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).
Netopýří ucho
Vyvážený transparentní zvuk překvapí suverénními pevnými basy, jež bychom v této řadě očekávali spíše od větších vlajkových lodí Capello 100. Basový základ má při vyšších hladinách hlasitosti bezmála fyzický rozměr a tvoří oporu výtečné, bezmála koncertní dynamiky (funguje synergie s naddimenzovanými norskými monobloky, s nimiž reprosoustavy dosáhnou na své maximum). V brilantně prokresleném středním pásmu, kterému je vlastní tonální neutralita, vyniknou nejenom nahrávky s převažujícím akustickým instrumentářem, u nichž není o barvotvorné alikvótní tóny nouze. Hladké přirozené výšky plynule navazují. Hudební scéna je prakticky trojrozměrné, nástroje a vokály jsou výborně oddělené, ale zůstávají ve vzájemné symbióze. Hudba tvoří celek a netříští se na jednotlivosti. Nechybí ani dostatek indícií o akustice prostoru, v němž ta která nahrávka vznikla, ať už jde o koncertní síň nebo studio. Nelekejte se však žádné chladné analytičnosti, celkový projev je náležitě muzikální.
HODNOCENÍ
PRO: vyvážený zvuk s pevným basovým základem; už v základu povedené vlastní měniče
PROTI: pokud neřešíte cenu, kterou je tahle značka pověstná, pak asi nic
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)
PARAMETRY
www.gauderakustik.com/en/index.php/loudspeakers/capello-series.html
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.