02.09.2023
REPROUKTOROVÉ SOUSTAVY GAUDER AKUSTIK BERLINA RC 7 BLACK EDITION od 859 9902,- Kč
Reprosoustavy z řady Berlina RC mají v katalogu německé značky Gauder Akustik nad sebou ještě referenční modely ze série DARC, využívají však už veškeré firemní technologie, které určují jejich výjimečný zvuk. Ze dvou sloupových modelů jsou relativně dostupnější třípásmovky RC 7 v aktuální inkarnaci Black Edition.
Název Berlina odkazuje ke jménu německé metropole, jejíž osídlení zahájili polabští Slované kolem 8. století. Zatímco kmen „berlo“ tak pochází ze slovanského označení pro močály a bažiny, přípojka „in“ znamenala „být zevnitř“. Bažiny už dávno vyschly a Berlín leží na píscích, které si se stabilitou spojuje málokdo. Šéfkonstruktér značky Roland Gauder zjevně sáhnul po národní symbolice, aby v highendovém světě podtrhnul německou důkladnost. Ozvučnice reprosoustav z řady Berlina RC (Rib Construction) se totiž originálně vyrovnávají s vertikálními vibracemi, jež občas generují neharmonické zkreslení i u drahé produkce vyhlášených značek.
Řešení nabídly ozvučnice složené z dílčích segmentů z polotvrdých dřevovláknitých desek, oddělených tlumícím materiálem. U referenční série DARC (Dynamic Aluminium Rib Construction) MDF desky vystřídal hliník, ale s tuhostí konstrukce vzrostly i koncové ceny, které zatíží rozpočet domácí aparatury už v případě soustav ze základní řady Arcona. Ostatně vlajkové lodi z druhé nejvyšší série Berlina RC 11 Black Edition v plné výbavě pořídíme za více než sedm milionů korun. Přívlastek Black Edition, který spojuje reprosoustavy Gauder Akustik z aktuální nabídky, odkazuje k černé barvě keramických membrán nejmladší generace měničů Accuton.
Jak jsme už zmínili v testu sloupků DARC 80 Diamond DV Bigfoot (S&V 8/22), obchodní strategie značky ze švábského Renningenu si nezadá s automobilkami: za vybraný model se všemi vymoženostmi je třeba sáhnout hlouběji do kapsy. Jestliže třípásmovky Berlina RC 7 Black Edition v základní verzi s keramickými membránami či kalotami vyjdou na 859 990 Kč, úprava Double Vision (DV), která zahrnuje elektrické výhybky osazené mj. kondenzátory Mundorf z řady Supreme, investici navýší o 39 990 Kč a v jednom balíčku s diamantovými tweetery (Diamond DV, této verzi odpovídaly testované soustavy) stojí 1 084 990 Kč. Nejnáročnější audiofilové si dále mohou pořídit antivibrační hliníkové základny BigFoot (184 990 Kč/pár), které ke hmotnosti 62 kg u každé reprosoustavy přidávají 12,5 kg. Provedení lze vybírat ze dvou barev klavírního laku (černý, bílý).
Akusticky netečné kabinety mezi základnou na čtyřech odhmotňovacích hrotech a horní deskou tvoří 27 žeber z MDF desek o tloušťce 38 mm, oddělených vrstvami tlumicího materiálu z měkkých vláken o tloušťce 3 mm (při montáži ještě dotěsněnými silikonem), které navzájem spojuje šest závitových tyčí. Dílčí žebra mají parabolický tvar, takže absence velkých rovnoběžných ploch u kabinetů vylučuje riziko vzniku vnitřního stojatého vlnění. Každá ozvučnice se skládá z dvanácti různých typů žeber, z nichž každý má specifický úkol, což platí i pro dvě plné přepážky, jež oddělují uzavřené komory měničů středovýškové sekce od bassreflexových ozvučnic tří wooferů, resp. fixují trubice bassreflexových rezonátorů, směřujících kolmo k zemi. Výškově polohovatelné odhmotňovací hroty, fixované robustními kontramatkami, tak mají kvůli vyústění bassreflexu krajní polohu, zajišťující nezbytný odstup od podlahy (stejnou podmínku splňují volitelné základny BigFoot).
Osazení zahrnuje měniče Accuton, opatřené standardně keramickými membránami či kalotami na bázi oxidu hlinitého. Tweeter s inverzní diamantovou kalotou (ø 19 mm), vyrobenou depozicí z plynné fáze (Chemical Vapor Deposition), má kvůli „upgradu“ shodné rozměry, ale standardní typ užívá větší keramickou kalotu (ø 25 mm). Kaloty u obou tweeterů však pohání neodymový magnet. Na středotónovém postu následuje měnič (ø 170 mm) s vydutou keramickou membránou, který s tuhými litinovými košem se štíhlými žebry spojuje pryžová vlnka. Stejný průměr a navenek obdobné provedení mají také tři woofery, které se liší jak „motorem“, tak zdvihem pryžových závěsů, spojujících membrány s koši. Vyjma tweeterů jsou magnety feritové. Difrakce zvukových vln na čelních stěnách omezují celulózové vrstvy, které jsou u obou provedení černé a strukturou na pohled připomínají břidlicové desky. Keramické membrány jsou velmi křehké, což platí i pro diamantové kaloty s choulostivými závěsy, měniče proto chrání napevno instalované reliéfní hliníkové mřížky se sítěmi hexagonálních otvorů. Odnímatelné rámečky s průzvučnou tkaninou jsou tudíž zbytné a v příslušenství je ani nenajdeme. Dodejme, že relevantní měniče jsou u každé dvojice soustav ručně párované.
Elektrické výhybky se u sérií Berlina RC a DARC vyznačují mimořádnou strmostí -60 dB/oktávu. Kompetence jsou tak mezi měniče rozděleny s větší přesností, než u obou nižších řad, a reprodukci nezatěžují změny fáze signálu, jež ústí v rozostření hudební scény. Dělicí kmitočty stejně jako většinu dalších parametrů německá značka tradičně neuvádí. Složitější zapojení, které u soustav Berlina RC 7 Black Edition čítá 45 pasivních součástek na třech deskách plošných spojů, jež omezují interference na minimum, si nárokuje výběrové součástky, což vzduchové cívky a vesměs také svitkové kondenzátory firem Audyn a Mundorf splňují. Výhodou výhybek je navíc jejich „symetrické“ zapojení, kdy jsou reproduktory ve výhybkách zařazeny uprostřed jednotlivých větví: nevzniká tak tvrdá zpětná vazba jako v případě běžných výhybek se společným zeměním a zvuk je celkově „čistší“. Audiotuning Double Vision, který zahrnuje kromě dražší vnitřní kabeláže i bez výjimky svitkové kondenzátory Mundrof z nejvyšší řady Supreme, sice investici prodraží, ale je slyšitelný. K propojení se zesilovačem slouží dva páry německých terminálů WBT-0703 nexgen s těly z čisté mědi, které akceptují reproduktorové kabely s libovolným zakončením a po odstranění zkratovacích kabelových propojek umožňují bi-amping či bi-wiring. Najdeme je v na malém panelu vzadu nad základnou ve společnosti pozlacených „kramliček“, jež po přepojení umožňují basy zdůraznit či potlačit o 1,5 dB.
Z technických parametrů jsou k dispozici pouze jmenovitá impedance 4 Ω a vysoká zatížitelnost 510 W.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo
Test se uskutečnil v Ostravě v poslechové místnosti společnosti Tykon, kde soustavy doplnily výkonové monobloky Electrocompaniet AW 800 M, předzesilovač EMM Labs DV2 a streamer EMM Labs NS1. Kabely byly značky Shunyata Research a napětí ošetřil síťový filtr Everest stejné značky. Jako testovací jsem vybral skladby z vyššího tarifu Tidal HiFi Plus z alb Collegium musicum: Speak, Memory (Pavian Records, 2010), Petra Haden And Bill Frisell (Songline/Tone Field, 2004), Georg Friedrich Händel: Messiah / Le Concert des Nations, dir. Jordi Savall (Alia Vox, 2019), King Crimson: In The Court Of The Crimson King / Expanded Edition (Discipline Global Mobile, reed. 2014), Brad Mehldau: Jacob’s Ladder (Nonesuch, 2022), Sepultura: Roots (Roadrunner, 1996) a V.A.: Audiophile Volume 4 (Spin Twist Records, 2013).
Netopýří ucho
Přirozený a vyvážený zvuk třípásmových sloupků má na své straně jak mimořádnou čistotu, tak dynamiku. Basy už zasahují do nejhlubších oktáv, vynikají přesnou artikulací a věrně zprostředkují akustickou energii nahrávek v nejexponovanější části akustického spektra, kterou si žádá symfonická hudba stejně jako thrash metal nebo třeba progresivní techno. Barvotvorné střední pásmo je filigránsky prokreslené do nejmenších detailů, takže žádné alikvótní tóny či zázněje „nespadnou pod stůl“. Průzračné výšky jsou všudypřítomné, lehké, bez sebemenšího zdůraznění. K přehledné lokalizaci na trojrozměrné hudební scéně přispívají oddělení nástrojů a vokálů i transparentnost napříč celým akustickým spektrem. Analytičnost stále ještě kompaktních soustav není prvoplánová, hudba drží pohromadě a netříští se na jednotlivosti, celkový projev je navýsost muzikální. Nad členitými nahrávkami si udržují nadhled bez ohledu na nastavenou úroveň hlasitosti, naopak právě reprodukce podobných snímků se zdá být jejich „parketou“.
HODNOCENÍ
PRO: vyvážený zvuk s výjimečnou čistotou a dynamikou; akusticky netečné kabinety; praktické vyústění bassreflexu
PROTI: až na cenu vůbec nic
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)
PARAMETRY
www.gauderakustik.com/en/index.php/loudspeaker/berlina-series/models-berlina-series
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.