02.05.2018
STOJANOVÉ REPROSOUSTAVY DO 10 TISÍC KORUN
Jaké jsou nejprodávanější reprosoustavy? Stojanové dvoupásmovky, protože na ty obvykle nechybí doma místo ani peníze na účtu. Oblíbená kategorie do deseti tisíc korun, kde narazíme nezřídka na modely se zajímavým poměrem užitné hodnoty k ceně, necílí ještě na hifisty, ale všímá si zájemců o kvalitní zvuk všeobecně. O tom, že je v ní živo, netřeba pochybovat. Vracíme se k cenovému stropu testu ze S&V 6/16 a všech šest modelů, na něž jsme změřili pozornost tentokrát, se na trhu objevilo během posledního roku.
Mezi šesti páry v tomto testu nenajdeme jinou značku nežli evropskou. Mocně vede Velká Británie, přesněji Anglie (Acoustic Energy, Mission, Monitor Audio a Wharfedale), kde od rozmachu hifi v sedmdesátých letech považují konstruktéři návrh malých dvoupásmovek za výzvu. Starý kontinent zastupují pouze Česká republika (AQ) a Dánsko (DALI). Jak jsme už zmínili, jde o soustavy, jejichž řady, resp. nové generace oblíbených modelů přišly na trh během posledních dvanácti měsíců. Mezi nejmladší přírůstky patří série Diamond 11 (Wharfedale) a zvláště letošní Monitor (Monitor Audio). Na úvod je třeba ještě vysvětlit, jak je to s „desítkami“ v hodnocení tří premiantek, které k absolutoriu přišly bez výjimky zaokrouhlováním. Psát o referenčním zvuku základní kategorie by bylo u kterékoli ze soustav odvážné, výslednou reprodukci ovlivňuje cena. Pro vítězky Wharfedale Diamond 11.1 hovoří vyvážený zvuk, který za svou čistotu vděčí i nejfortelnějším kabinetům v celém testu. Solidnímu standardu testu se vymykaly i soustavy Monitor Audio Monitor 100, jež ostatní „přehrály“ objemem vyšších basů, ale ty nejenom vítězky, ale i další soustavy dokázaly zdolat jejich přesností. Snad největším „allrounderem“ byly další Angličanky Acoustic Energy AE100, které sice mají rezervy vůči hlubším oktávám i dynamice, na druhou stranu bez chybičky si poradí s reprodukcí nahrávek libovolného hudebního žánru; nezapřou prostě „příbuznou DNA“ s firemními profesionálními minimonitory.
Základní model z „reinkarnované“ série 100 nabízí anglická značka ve dvou provedeních s povrchovou úpravou polomatnou vinylovou fólií: saténově černou nebo imitací ořechové dýhy. Odnímatelné ochranné rámečky, jež v rozích aretují malé magnety, jsou u obou verzí potažené černou průzvučnou tkaninou. Příruby středobasových měničů kryjí plastové manžety. Čisté linie kabinetů ozvláštňují zaoblené delší hrany nahoře a kratší dole. Přes kompaktní rozměry tvoří stěny tuhých ozvučnic, které jsou uvnitř zatlumené syntetickým rounem, MDF desky o tloušťce 18 mm. Konstrukci navíc ještě zpevňují vnitřní přepážky obdélníkového bassreflexového rezonátoru, který ústí vzadu nahoře; vzhledem ke štěrbinovému provedení bassreflexu však podle údajů výrobce soustavám postačuje za „zády“ jen 15 cm volného prostoru, což představuje velmi dobrý kompromis i v menší poslechové místnosti.
Osazení soustav vychází tradičně z firemní reproduktorové základny. Tweeter s technologií Wide Dispersion, který má impregnovanou textilní kalotou (ø 28 mm) v širokém závěsu, vyzařující do mělkého eliptického zvukovodu, doplňuje středobasový měnič (ø 110 mm) s kónickou papírovou membránou, u níž fázový difuzor ve tvaru nízkého kužele ve střední části optimalizuje její vyzařování. Účinné magnetické obvody jsou ze slitiny neodymia, železa a boru. Pasivní elektrické výhybky pracují s dělicím kmitočtem 3600 Hz, který leží vysoko nad kritickou částí pásma středních kmitočtů, kde je každé zvlnění charakteristiky nežádoucí, ale další informace o jejich zapojení už v dokumentaci chybí. K propojení se zesilovačem slouží pár pozlacených šroubovacích terminálů na plastovém subšasi vzadu nad základnou, jež zvládají silnější holé vodiče i banánky. I hodnota maximálního akustického tlaku (100 dB) naznačuje, že soustavy s vnitřním objemem cca 5 litrů jsou určeny do malých místností. AE 100 mají sice jen průměrnou charakteristickou citlivost, ale při jmenovité impedanci 4 ohmy je bez problémů dokáže vybudit snad každý integrovaný zesilovač.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo a jak hodnotilo
Reprosoustavy byly testovány ve středně zatlumené místnosti o výměře 16 m2. Na sestavu je doplnily komponenty Cambridge Audio, integrovaný zesilovač CXA80 a univerzální BD přehrávač CXU. Kabely byly značky XSymphony, signálové Pure Silver Fantasy a reproduktorové Alpha Hybrid (2x 2 m). Jako testovací jsem vybral skladby z CD The Beatles: Abbey Road (Apple, reed. 2009), Luigi Boccherini: Fandango, Sinfonie & La Musica Notturna di Madrid / Rolf Lislevand, Le Concert des Nations, dir. Jordi Savall (Alia Vox/Classic, 2005) a Carly Simon: Boys In The Trees (Elektra/Warner Music, reed. 2008; HDCD). O vítězi testu a hodnocení Doporučujeme rozhodoval pouze zvuk.
Netopýří ucho
Dvoupásmovky Acoustic Energy AE100 potěší až nebývale sympatickým objemem přesných středních basů i dynamickým projevem, který však nestaví nijak na odiv. Zvuk je čistý napříč celým přenášeným kmitočtovým pásmem a pochválit musíme i zobrazení prostoru nahrávek. Malé monitory se neleknou ani členitějších nahrávek, byť fyzikální zákony jsou neúprosné a hlubší basy ve zvukovém obrazu chybějí.
PRO: čistý design; tuhé ozvučnice; nízká impedance
PROTI: bassreflex ústí vzadu
VYNIKAJÍCÍ (10)
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.
29.11.2023
Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.