Regálovky MoFi SourcePoint 8

19.12.2024

MoFi SourcePoint 8

Andrew Jones jakožto prominentní vývojář reprosoustav, mající nesmírně snadno čitelný rukopis, nepotřebuje pravděpodobně představovat. Pracoval pro firmy jako KEF, Pioneer, TAD nebo ELAC, momentálně zakotvil u MoFi – a všude kam vstoupil vsadil primárně na koaxiální měniče a konstrukce, které mají vysoké ambice, ale přitom racionální cenovky.

V současnosti pro MoFi vyrobil už troje reprosoustavy – největší podlahovky SourcePoint 888, velké regálovky SourcePoint 10 a pro ty, kdo mají menší prostory SourcePoint 8, variaci na dané téma s (relativně) menším měničem.

Když jsme mluvili o nepřehlédnutelném designérském rukopisu pana Jonese, je jasně vidět právě i u SourcePoint 8, aniž by se ovšem prvoplánově opakoval. Základ tvoří zdánlivě nejklasičtější možný kvádr, ovšem vpředu je deska výrazně lomená, aby se minimalizovaly odrazné plochy a ještě k tomu se centrální osmipalcový koncentrický měnič, po němž je model pojmenován, dostal do popředí. Vlastně tak trochu SourcePoint 8 připomínají nějaké studiové odposlechy, než běžné domácí reprosoustavy – nicméně ne ke své škodě, to vůbec ne. Bližší pohled pak odhalí, že lom najdete i v bočních stěnách, stejně jako v horní desce, jde ale o úhly tak malé, že je snadno přehlédnete.

Tak jak jde zepředu o reprosoustavy nezaměnitelné, tak jsou zezadu vlastně úhledně nenápadné. Doprostřed výšky výrobce zasadil obdélníkovou destičku s popisem a jedním párem reproduktorových terminálů. Symetricky pod ní a nad ní se otevírá nevelký výdech bassreflexu.

Dvojitý reproduktor pochází přímo od Andrew Jonese a je vyroben na míru. Kónická osmipalcová membrána z papíru na trojjediném nízkém závěsu obepíná do středu zasazenou měkkou kalotu o průměru jednoho a čtvrt palce. Toto uspořádání automaticky pracuje jako zvukovod a usměrňuje také vyzařovací charakteristiku. Každý z reproduktorů má neodymový magnetický systém, u silnějšího středobasového řešení jsou použity navíc měděné zkratovací kroužky.

MoFi Electronics říkají, že SourcePoint 8 hrají dle propozic v rozsahu 47 – 30 000 Hz, mají osmiohmovou deklarovanou impedanci s propadem na minimum 6,7 ohm a citlivost je v zásadě standardních 87 dB / 2,83 V / m. Dělící frekvence dvoupásmového systému leží na 1 600 Hz.

Ačkoliv jde ve firemní hierarchii o nejmenší dostupné řešení, stále to nejsou úplně malé reprosoustavy. Mají na šířku 29 cm, do výšky 45,6 cm a hloubka dosahuje 32 cm (plus případně 1,5 cm v případě nasazené magnetické krycí mřížky). Váha jednoho kusu je 12,7 kg.

Poslouchali jsme v showroomu dovozce ve společnosti EMM Labs PRE, EMM Labs NS1 a EMM Labs DA2, dále pak koncových stupňů AW 300 M a AW 800 M od Electrocompaniet či reprosoustav Gauder Akustik Berlina RC7 Diamond a Estelon X Diamond. Propojeno bylo kabely Acrolink a Shunyata Research, kterážto značka dodala i napájecí filtr.

Ačkoliv jsou SourcePoint poměrně veliké, jdou ve svém basovém rozsahu spíše „přirozeně“ nežli „subwooferově“ dolů, elegance a kvalita jsou tu důležitější, než nejhlubší dosah. Infrasonické frekvence v „I Am No One“ (Gemini Killer | „The Worst of Gemini Killer Vol. 8“ | 2012 | Army of Darkness) tu jsou naznačené co do ohraničení, ale ne přítomné tělem – což je plně v souladu s celou koncepcí a v pořádku. Přesto jsme měli pocit, že reprosoustavám rozhodně pocit dostatečnosti v basu nechybí, navíc jsou hloubky v duchu díla Andrew Jonese příjemně samozřejmě, uvolněné a obsažné, přiměřené a kultivované ze všech úhlů pohledu. Zvukopis autora poznáte naprosto jednoduše. SourcePoint 8 budou ideální do menší místnosti a poblíž stěny, tedy v očekávaném „normálním“ ustavení.

Střední rozsah v „Pigeon“ (Cloth | „Secret Measures“ | 2023 | Rock Action Records) vykazoval zjevné monitorové kvality – soustředěnost, konkrétnost, jasné a prokreslené podání, ne přímo dominantně orientované právě na středy, ale nechávající je vyznít takříkajíc v hlavní roli. Hlas s kytarou jsou tu jako na dlani, ne analytické, avšak organicky propojené a moc pěkně plné. Je to takový uhlazený, nenucený zvukový projev, reflektuje připojené komponenty, nicméně za každých okolností zůstává přednes kultivovaný a snadný, bezmála tekutý.
Také výšky v „The Look of Love“ (Ronald Isley & Burt Bacharach | „Here I Am“ | 2003 | SKG Records | 00600445050075) zněly čisťoučce, ne tak významně jako středy, ale přesto jasně a s výborným pocitem jednotnosti s nimi – ostatně, to je nakonec účel koaxiálního uspořádání. Nečekejte akcent na mikrodetail nebo jednotlivosti, prim hraje přirozené uspořádání a pocit celistvosti. Zdá se to být klidná pohoda s hezkými detaily, které však vyplývají nestrojeně.

Notně energické a dynamické momenty v moderním mixu skladby „Lamp Lady“ (Sevdaliza | „Shabrang“ | 2010) ustály reprosoustavy s nadhledem. Koaxiální reproduktory mají občas tendenci k jisté jemnosti, ale ne tak SourcePoint 8, které se umí do důrazu docela položit, přitom na druhou stranu zůstávají stále bez efektů a zdůraznění. Je to vyrovnaný, jistý zvuk – opět vychází na povrch hlavně vyšší bas se středy, rytmická úroveň nízkých tónů je sebejistá a hudba tak „šlape“.

Nosné středo-výškové pásmo ve skladbě „Hello“ (Hania Rani | „Ghosts“ | 2023) má skutečně až monitorové náznaky z pohledu množství detailů a čistoty, na rozdíl od studiových věcí tu ale není vůbec tvrdost nebo suchost, naopak přesně v duchu konstrukcí páně Andrew Jonese zažíváte uhlazený, nekonfliktní, neagresivní projev při jakékoliv úrovni hlasitosti. Dalo by se říct, že jde o již vlastně dospěle uspořádaný zvuk v poměrně velkém formátu – hi-fi klasického střihu s prémiovou kvalitou.

Koaxiální konstrukce a dobře promyšlená čelní stěna vedou k velice solidnímu, plastickému podání prostoru. „Solkverv: I. Skrida“ (Henning Sommerro | „BORDERS“ | 2023 | nahráno 2021 | 2L | 2L-173-SABD) byla skvěle soudržná, přehledně poskládaná v pravolevé i předozadní ose, s přirozenými proporcemi a taková všeobecně hladce čistá, nekomplikovaně čitelná. Mezi reprosoustavami je svým způsobem trochu nenápadná scéna, která má ale dost prostoru pro jednotlivé nástroje i pro vjem zcela civilizované lokalizace. Ani stopa po technice v duchu studiových monitorů, ale ne nějak menší zřetelnost toho, co se kde nachází.

Rocková „Number 149“ (Rosalie Cunningham | „Two Pieces Puzzle“ | 2022 | Esoteric Antenna) tepala moc hezky díky subjektivně vnímanému mírnému akcentu na rytmické basové pásmo kolem 80 Hz, vnímáte takový nonšalantní, příjemně měkký a maličko možná i vřelejší zvukový charakter, ovšem v oblastech, kde je naše ucho nejcitlivější velmi konkrétní a přehledný. Tedy nejen, ale zejména tam. Není to zvuk, kterým byste se měli chtít nechat ohromit v první vteřině, ale jenž si lze užívat i po pár hodinách bez únavy nebo jiné nectnosti.

Andrew Jones je mimořádný konstruktér a jeho dílo má zřetelný typický charakter, ať už je na těch kterých reprosoustavách libovolný štítek výrobce. Nejinak tomu je i u MoFi SourcePoint 8, které jsou jistou variací na studiový monitor z pohledu prostorovosti, čistoty a „lidské“ prezentnosti hlasů a akustických nástrojů, ovšem na rozdíl od profi nástrojů jsou MoFi zcela nenáročné na poslech, uhlazené a kultivované. Do menších místností představují výtečné řešení s darem organičnosti a pohodovosti.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Cena: 74 990,- Kč, pár stojanů: 8 990,- Kč

KLADY

  • skvělý prostor přesně v souladu s očekáváním koaxiální koncepce
  • uhlazený, kultivovaný projev á la Andrew Jones
  • férová cenovka s ohledem na výkony
  • organičnost projevu

ZÁPORY

  • SourcePoint 8 jsou spíše větším monitorem, než generátorem ultra hlubokých oktáv

Článek Daniela Březiny jsme zkrátili o pasáž věnovanou měření reprosoustav, celý si jej můžete přečíst zde:

www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/5601-mofi-sourcepoint-8

» zpět na přehled

Diskuze

Vložit nový příspěvek

Novinky

16.12.2024

Sloupovky MoFi Sourcepoint 888

Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.

... více

24.04.2024

Cambridge EVO 150 DeLorean

Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.

... více

01.02.2024

Cambridge Audio CXN 100

Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.

... více


HI-FI studio TYKON s.r.o.
Sirotčí 58
703 00 Ostrava 3
e-mail: tykon@tykon.cz
© 2011 Hifi studio Tykon
Webdesign: Typo&design
redakční systém Ibis CMS
loga