19.12.2024
Andrew Jones jakožto prominentní vývojář reprosoustav, mající nesmírně snadno čitelný rukopis, nepotřebuje pravděpodobně představovat. Pracoval pro firmy jako KEF, Pioneer, TAD nebo ELAC, momentálně zakotvil u MoFi – a všude kam vstoupil vsadil primárně na koaxiální měniče a konstrukce, které mají vysoké ambice, ale přitom racionální cenovky.
V současnosti pro MoFi vyrobil už troje reprosoustavy – největší podlahovky SourcePoint 888, velké regálovky SourcePoint 10 a pro ty, kdo mají menší prostory SourcePoint 8, variaci na dané téma s (relativně) menším měničem.
Když jsme mluvili o nepřehlédnutelném designérském rukopisu pana Jonese, je jasně vidět právě i u SourcePoint 8, aniž by se ovšem prvoplánově opakoval. Základ tvoří zdánlivě nejklasičtější možný kvádr, ovšem vpředu je deska výrazně lomená, aby se minimalizovaly odrazné plochy a ještě k tomu se centrální osmipalcový koncentrický měnič, po němž je model pojmenován, dostal do popředí. Vlastně tak trochu SourcePoint 8 připomínají nějaké studiové odposlechy, než běžné domácí reprosoustavy – nicméně ne ke své škodě, to vůbec ne. Bližší pohled pak odhalí, že lom najdete i v bočních stěnách, stejně jako v horní desce, jde ale o úhly tak malé, že je snadno přehlédnete.
Tak jak jde zepředu o reprosoustavy nezaměnitelné, tak jsou zezadu vlastně úhledně nenápadné. Doprostřed výšky výrobce zasadil obdélníkovou destičku s popisem a jedním párem reproduktorových terminálů. Symetricky pod ní a nad ní se otevírá nevelký výdech bassreflexu.
Dvojitý reproduktor pochází přímo od Andrew Jonese a je vyroben na míru. Kónická osmipalcová membrána z papíru na trojjediném nízkém závěsu obepíná do středu zasazenou měkkou kalotu o průměru jednoho a čtvrt palce. Toto uspořádání automaticky pracuje jako zvukovod a usměrňuje také vyzařovací charakteristiku. Každý z reproduktorů má neodymový magnetický systém, u silnějšího středobasového řešení jsou použity navíc měděné zkratovací kroužky.
MoFi Electronics říkají, že SourcePoint 8 hrají dle propozic v rozsahu 47 – 30 000 Hz, mají osmiohmovou deklarovanou impedanci s propadem na minimum 6,7 ohm a citlivost je v zásadě standardních 87 dB / 2,83 V / m. Dělící frekvence dvoupásmového systému leží na 1 600 Hz.
Ačkoliv jde ve firemní hierarchii o nejmenší dostupné řešení, stále to nejsou úplně malé reprosoustavy. Mají na šířku 29 cm, do výšky 45,6 cm a hloubka dosahuje 32 cm (plus případně 1,5 cm v případě nasazené magnetické krycí mřížky). Váha jednoho kusu je 12,7 kg.
Poslouchali jsme v showroomu dovozce ve společnosti EMM Labs PRE, EMM Labs NS1 a EMM Labs DA2, dále pak koncových stupňů AW 300 M a AW 800 M od Electrocompaniet či reprosoustav Gauder Akustik Berlina RC7 Diamond a Estelon X Diamond. Propojeno bylo kabely Acrolink a Shunyata Research, kterážto značka dodala i napájecí filtr.
Ačkoliv jsou SourcePoint poměrně veliké, jdou ve svém basovém rozsahu spíše „přirozeně“ nežli „subwooferově“ dolů, elegance a kvalita jsou tu důležitější, než nejhlubší dosah. Infrasonické frekvence v „I Am No One“ (Gemini Killer | „The Worst of Gemini Killer Vol. 8“ | 2012 | Army of Darkness) tu jsou naznačené co do ohraničení, ale ne přítomné tělem – což je plně v souladu s celou koncepcí a v pořádku. Přesto jsme měli pocit, že reprosoustavám rozhodně pocit dostatečnosti v basu nechybí, navíc jsou hloubky v duchu díla Andrew Jonese příjemně samozřejmě, uvolněné a obsažné, přiměřené a kultivované ze všech úhlů pohledu. Zvukopis autora poznáte naprosto jednoduše. SourcePoint 8 budou ideální do menší místnosti a poblíž stěny, tedy v očekávaném „normálním“ ustavení.
Střední rozsah v „Pigeon“ (Cloth | „Secret Measures“ | 2023 | Rock Action Records) vykazoval zjevné monitorové kvality – soustředěnost, konkrétnost, jasné a prokreslené podání, ne přímo dominantně orientované právě na středy, ale nechávající je vyznít takříkajíc v hlavní roli. Hlas s kytarou jsou tu jako na dlani, ne analytické, avšak organicky propojené a moc pěkně plné. Je to takový uhlazený, nenucený zvukový projev, reflektuje připojené komponenty, nicméně za každých okolností zůstává přednes kultivovaný a snadný, bezmála tekutý.
Také výšky v „The Look of Love“ (Ronald Isley & Burt Bacharach | „Here I Am“ | 2003 | SKG Records | 00600445050075) zněly čisťoučce, ne tak významně jako středy, ale přesto jasně a s výborným pocitem jednotnosti s nimi – ostatně, to je nakonec účel koaxiálního uspořádání. Nečekejte akcent na mikrodetail nebo jednotlivosti, prim hraje přirozené uspořádání a pocit celistvosti. Zdá se to být klidná pohoda s hezkými detaily, které však vyplývají nestrojeně.
Notně energické a dynamické momenty v moderním mixu skladby „Lamp Lady“ (Sevdaliza | „Shabrang“ | 2010) ustály reprosoustavy s nadhledem. Koaxiální reproduktory mají občas tendenci k jisté jemnosti, ale ne tak SourcePoint 8, které se umí do důrazu docela položit, přitom na druhou stranu zůstávají stále bez efektů a zdůraznění. Je to vyrovnaný, jistý zvuk – opět vychází na povrch hlavně vyšší bas se středy, rytmická úroveň nízkých tónů je sebejistá a hudba tak „šlape“.
Nosné středo-výškové pásmo ve skladbě „Hello“ (Hania Rani | „Ghosts“ | 2023) má skutečně až monitorové náznaky z pohledu množství detailů a čistoty, na rozdíl od studiových věcí tu ale není vůbec tvrdost nebo suchost, naopak přesně v duchu konstrukcí páně Andrew Jonese zažíváte uhlazený, nekonfliktní, neagresivní projev při jakékoliv úrovni hlasitosti. Dalo by se říct, že jde o již vlastně dospěle uspořádaný zvuk v poměrně velkém formátu – hi-fi klasického střihu s prémiovou kvalitou.
Koaxiální konstrukce a dobře promyšlená čelní stěna vedou k velice solidnímu, plastickému podání prostoru. „Solkverv: I. Skrida“ (Henning Sommerro | „BORDERS“ | 2023 | nahráno 2021 | 2L | 2L-173-SABD) byla skvěle soudržná, přehledně poskládaná v pravolevé i předozadní ose, s přirozenými proporcemi a taková všeobecně hladce čistá, nekomplikovaně čitelná. Mezi reprosoustavami je svým způsobem trochu nenápadná scéna, která má ale dost prostoru pro jednotlivé nástroje i pro vjem zcela civilizované lokalizace. Ani stopa po technice v duchu studiových monitorů, ale ne nějak menší zřetelnost toho, co se kde nachází.
Rocková „Number 149“ (Rosalie Cunningham | „Two Pieces Puzzle“ | 2022 | Esoteric Antenna) tepala moc hezky díky subjektivně vnímanému mírnému akcentu na rytmické basové pásmo kolem 80 Hz, vnímáte takový nonšalantní, příjemně měkký a maličko možná i vřelejší zvukový charakter, ovšem v oblastech, kde je naše ucho nejcitlivější velmi konkrétní a přehledný. Tedy nejen, ale zejména tam. Není to zvuk, kterým byste se měli chtít nechat ohromit v první vteřině, ale jenž si lze užívat i po pár hodinách bez únavy nebo jiné nectnosti.
Andrew Jones je mimořádný konstruktér a jeho dílo má zřetelný typický charakter, ať už je na těch kterých reprosoustavách libovolný štítek výrobce. Nejinak tomu je i u MoFi SourcePoint 8, které jsou jistou variací na studiový monitor z pohledu prostorovosti, čistoty a „lidské“ prezentnosti hlasů a akustických nástrojů, ovšem na rozdíl od profi nástrojů jsou MoFi zcela nenáročné na poslech, uhlazené a kultivované. Do menších místností představují výtečné řešení s darem organičnosti a pohodovosti.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Cena: 74 990,- Kč, pár stojanů: 8 990,- Kč
KLADY
ZÁPORY
Článek Daniela Březiny jsme zkrátili o pasáž věnovanou měření reprosoustav, celý si jej můžete přečíst zde:
www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/5601-mofi-sourcepoint-8
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.