29.07.2019
REPRODUKTOROVÉ SOUSTAVY GRADIENT 1.4 159 990,- Kč
Čestné místo v katalogu finské highendové značky Gradient patří „jedničkám“, tedy nekonvenčním třípásmovým podlahovkám. Jejich aktuálnímu modelu Gradient 1.4, který je už pátou reinkarnací, pomohly na svět zkušenosti, získané vývojem firemních reprosoustav za poslední čtvrtstoletí.
Pod pojmem gradient rozumíme obecně směr růstu a proto stojí za vysvětlení, jak je to vlastně s typovým číslem 1.4. Kdo sleduje produkci malé rodinné firmy z města Porvoo nedaleko finské metropole už nějaký čas, určitě zaregistruje, že předchozí generací byly sloupky Gradient 1.5. Zpětný chod v číslování má ovšem železnou logiku, protože konstruktér Jorma Salmi se pro novou definici věrného zvuku vrátil k inspiracím z poslední dekády 20. století, konkrétně soustavám Revolution a Gradient 1.3, jež premiéry absolvovaly v letech 1993, resp. 1997. Design může čistými tvary oslovit i bytové architekty, kteří hledají pro moderní interiér nadčasové soustavy. Podobnost s krédem funkcionalistických architektů „forma následuje funkci“ není ostatně náhodná. Volit lze z provedení v grafitově černé nebo bílé.
Kabinety soustav jsou dvoudílné. Kónickou základnu s ozvučnicí pro woofer tvoří dolní část vysokého kužele, který na pohled připomíná spíše válec. Nadstavbou pro koaxiální měnič je ozvučnice sférická, jež může tvary evokovat třeba francouzské dvoupásmovky Elipson Planet L (S&V 10/10): iluzi takřka dokonalé kuloplochy napomáhají průzvučné vrchlíky z hustě perforovaného plechu v přední a zadní části, výhodu představuje možnost pohodlného směrování koaxiálních reproduktorů, kterou limituje pouze délka krátkého propojovacího kabelu s atypicky využitým konektorem XLR (jeho výrobcem je stejně jako v případě konektorové zásuvky v základní části lichtenštejnská firma Neutrik). Oba díly ozvučnic tvoří přesné výlisky z houževnatého dvousložkového technopolymeru s hladkým polomatným povrchem, který značka Gradient využila už u modelu 1.3: je tuhý i lehký (hmotnost 15 kg u nevelkých, ale vizuálně robustních soustav usnadňuje experimenty s optimálním ustavením v poslechové místnosti), dobře odolává rezonancím a v neposlední řadě se velmi dobře udržuje. Oba typy měničů vyrábí na zakázku norská firma SEAS. Středovýškový modul s kardioidní vyzařovací charakteristikou (tj. směrem dopředu, dozadu „uniká“ pouhé procento z celkové akustické energie) je osazený koaxiálním reproduktorem s centrální kalotou z hliníku zpevněného hořčíkem (ø 25 mm) a středotónovou kónickou membránou (ø 176 mm) z papíroviny; jde o patentovanou ozvučnici s akustickým odporem, jež končí v zadním "řezu" kuloplochy deskou se sítí malých odporů, potaženou černou tkaninou.
Ozvučnici wooferu (ø 220 mm) s kónickou papírovou membránou ve stříbřitém laku, která ve střední části ustupuje pevnému fázovému difuzoru, tlumí syntetické rouno. Dlouhá trubice bassreflexového rezonátoru směřuje shodně s reproduktorem směrem k zemi, na což pamatuje zajímavá alternativa odhmotňovacích hrotů: vysoké pryžové válečky s tenkou filcovou podložkou, opatřené šroubem se závitem M8, mohou vybíraví audiofilové nahradit kupříkladu „superspiky“ norské značky Soundcare, neméně šetrnými k choulostivým podlahám, jež splňují podmínku minimálního odstupu od podlahy (36 mm) s dostatečnou rezervou. O zapojení pasivních elektrických výhybek se dokumentace nezmiňuje, známe jen jejich dělicí kmitočty 200 Hz a 2500 Hz, na němž si „předávají kompetence“ sekce koaxiálního měniče. K propojení se zesilovačem slouží dva jednotlivě montované šroubovací terminály vzadu nad základnou, které si poradí s holými vodiči větších průřezů i banánky. Jak jsme už zmínili úvodem, u soustav Gradient 1.4 je vše účelné a ve službách zvuku, což respektuje také provedení. Kmitočtový rozsah pokrývá velkou část akustického pásma a v basech už zasahuje do nejhlubší kontra oktávy. Průměrnou hodnotu charakteristické citlivosti kompenzuje jmenovitá impedance 4 ohmy, ale vyšší výkonová rezerva je žádoucí, což naznačuje i doporučený výkon zesilovače v širokém intervalu 50 až 250 W na kanál. Na závěr je dobré připomenout jednu z hlavních výhod vyšších modelů podlahovek finské značky. Jejich konstrukce z velké části vylučuje odrazy zvukových vln, což přijde vhod zvláště v poslechových místnostech, které nejsou akusticky právě optimální.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo
Soustavy Gradient na sestavu doplnily integrovaný zesilovač Electrocompaniet ECI-6 a univerzální BD přehrávač Cambridge Audio CXU. Kabeláž byla značky XSymphony, signálová Pure Silver Fantasy a reproduktorová Omega Hybrid. Jako testovací jsem vybral skladby z SACD Chick Corea: Rendezvous in New York (Stretch, 2003), Peter Gabriel: Up (Virgin, 2003), Henryk Górercki: Symphony No. 3 (Naïve/Classic, 2005) i alb ve formátu FLAC Avishai Cohen: Duende (Parlophone France, 2012; 96 kHz/24 bitů) a Brad Mehldau: 10 Years Solo Live (Nonesuch, 2015; 44,1/16).
Netopýří ucho
Soustavy Gradient 1.4 nabízejí mimořádně čistý zvuk, který má dar oslovit posluchače vynikajícím zobrazením prostoru, oddělením jednotlivých nástrojů i prokreslením nahrávek do sebemenšího detailu, což je markantní zvláště v klíčovém pásmu středních kmitočtů. Přesné hluboké basy představují jistotu. Nepředvádějí se, ale v reprodukované hudbě o nich vždy víme. Zvláštní zmínku si zasluhuje flexibilita soustav, která je nezávislá na umístění v poslechové místnosti. Projevem evokují highendové sloupy s hornovými reproduktory, u nichž k celkovému akustickému tlaku přispívají odražené zvukové vlny jen okrajově. Podmínku nutnou však představuje dobře zvolený integrovaný zesilovač: tyhle seveřanky totiž nejdou s každým.
HODNOCENÍ
PRO: koherentní zvuk; minimální nároky na poslechovou místnost; kompaktní rozměry
PROTI: spartánský design nesedne každému
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (9)
PARAMETRY
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.