03.05.2018
INTEGROVANÝ ZESILOVAČ AUDIA FLIGHT FLS10 249 990,- Kč
Audiofilskou nirvánu na doslech vyhlášených dělených zesilovačů z řady Strumento nabízí italská značka v podobě modelu FLS10, který je aktuálním vrcholem mezi firemními integrovanými zesilovači a uspokojí i majitele „hladových“ reproduktorových soustav.
Dlužno poznamenat, že dělený zesilovač lze sestavit z dalších komponentů řady FLS, předzesilovače FLS1 a výkonového zesilovače FLS4, z nichž také integrovaný model FLS10 přímo vychází, ale kromě rozdílového příplatku 120 990 Kč je třeba investovat ještě do fortelnějšího hudebního nábytku, protože tento tandem už patří do těžké „váhové kategorie“. Kompaktnější i dostupnější řešení jménem FLS10, dostupné ve dvou provedeních s anodizovaným hliníkovým panelem v přírodní barvě kovu nebo černé (šasi je nastříkané polomatným lakem, šedým, resp. černým), spojují s FLS4 také hmotnost a rozměry, FLS1 naopak evokuje podle mého soudu velice elegantní čelní panel. Tuhé šasi na čtyřech patkách tvoří masivní hliníkové desky a čelní panel vytvořila z hliníkového bloku o tloušťce 24 mm CNC fréza, která do horní desce vyhloubila i reliéfní grafické logo. Radost na zesilovač je už pohledět.
Více než třetinu prostoru uvnitř šasi zaujímá napěťově tvrdý zdroj s velkým toroidním transformátorem (2000 VA) ve stínícím kovovém válci, zalitým epoxidovou pryskyřicí, na jehož horní nástavbě trůní pomocný toroidní transformátor (12 VA) pro oddělené napájení osmibitového řídícího mikroprocesoru a dalších digitálních obvodů. Usměrněné napětí filtruje baterie, sestávající z šestnácti paralelně řazených válcových elektrolytů Rubycon s celkovou kapacitou 288 000 µF, jež vykazuje nižší vnitřní impedanci i vyšší vybíjecí proud, než by tomu bylo v případě nižšího počtu kondenzátorů s větší kapacitou. Bočnice šasi tvoří hustě žebrované hliníkové chladiče, o něž se v každém kanále dělí osm galvanicky izolovaných komplementárních dvojic výkonových tranzistorů Motorola. Je nasnadě, že tady bude podíl lidské práce při výběru (párování) aktivních součástek značný. FLS10 v plně symetrickém zapojení odpovídá koncepci dual mono, pracuje ve třídě AB a do osmiohmových soustav dokáže trvale dodávat výstupní výkon až 2x 200 W, což představuje více než solidní výkonovou rezervu i pro „hladovější“ reproduktorové soustavy. Problémy nebudou ani při spojení s reprosoustavami s nízkou hodnotou minimální impedance, protože zesilovač navrhli Massimiliano Marzi a Andrea Nardini tak, aby pracoval stabilně i se zátěží 2 ohmy. Desku plošných spojů předzesilovače se čtyřmi zapouzdřenými (diskrétně osazenými) firemními moduly FLS CFA15, jež pracují ve třídě A, najdeme poblíž zadního panelu, aby byla vzdálenost k přípojkám vstupů, jež přepínají miniaturní relé, minimální. U zesilovače chybí tónové korekce, puristické konstrukci se vymyká pouze přítomnost sluchátkového zesilovače, jehož parametry sice v dokumentaci chybí, ale pokud jsou obvody z předzesilovače FLS1 převzaté kompletně, pak je na přípojce pro 6,35 mm jack k dispozici (pro osmiohmovou zátěž) obrovský výstupní výkon 2x 12 W, který lze využít pouze zčásti u starších generací magnetoplanárních sluchátek, na jejichž vybuzení většina moderních sluchátkových zesilovačů pohoří.
Velký kovový multifunkční knoflík na čelním panelu slouží především elektronické regulaci hlasitosti (od -90 do +10 dB, s jemným krokem 0,5 dB). Vše potřebné zobrazuje modrý fluorescenční displej do dvou řádků. Pro ovládání komponentu máme k dispozici v jedné linii dole šest malých zahloubených tlačítek, jež slouží jako vypínač, volič vstupů, dále umožňují jejich nastavení (u každého vstupu lze měnit zisk a fázi, případně ho ještě personifikovat) i krátkodobé umlčení zesilovače. Většinu funkcí lze ovládat komfortněji z „dálky“ v masivním hliníkovém těle. Zadní panel soustřeďuje většinu přípojek, pět vstupů (dva symetrické a tři nesymetrické), a tři výstupy (symetrický a dvě nesymetrické včetně výstupu pro monitorovací smyčku rekordéru). Pozlacené konektorové zdířky cinch zde najdeme v provedení s dlouhými krčky pro robustnější highendové konektory, stejnou povrchovou úpravu samozřejmě dostaly i piny zásuvek pro konektory XLR. Na rozšíření konektivity pamatují pod krytkami dva sloty pro firemní „boardy“, jejichž nabídka zahrnuje mj. desku korekčního MM/MC předzesilovač pro gramofony či D/A převodníku s asynchronním portem USB, jež zvládá signály PCM do 768 kHz/32 bitů a jednobitové streamy DSD až do DSD256 (každá z desek vyjde na 9 990 Kč). Výčet prvků na zadním panelu uzavírají systémová sběrnice Audia-Link pro propojení více firemních komponentů do sestavy a kombo kolébkového síťového vypínače s třípólovou zásuvkou pro síťovou šňůru. Zmínku si zaslouží i také poctivý napájecí kabel, jehož transparentní izolací je dobře vidět silný stínící oplet.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo
Test se uskutečnil v poslechové místnosti společnosti Tykon v Ostravě, kde zesilovač doplnily SACD/CD přehrávač EMM Labs XDS1 v2 a reproduktorové soustavy Gradient Revolution MkIV. Kabelaž byla značky Acrolink. Jako testovací jsem vybral SACD Mahavishnu Orchestra: Birds Of Fire (Audio Fidelity-Columbia, reed. 2015), Chick Corea: Rendezvous In New York (Stretch, 2003), CD Jeff Beck: Who Else! (Epic, 1999), k. d. lang: All You Can Eat (Warner Bros., 1995) a Robert Schuman: Concerto for Piano and Orchestra in A Minor, Op. 54 / Murray Perrahia, Berlin Philharmonic (Sony Clasical, 1997).
Netopýří ucho
Zesilovač Audia Flight FLS 10 hraje živě s muzikální lehkostí, za což vděčí už tradičně vysoké rychlosti přeběhu, byť její hodnotu tentokrát dokumentace neuvádí. Výborně kontrolovaný dynamický zvuk staví na pevném basovém základu, jemuž ostatně napomáhá vysoký činitel tlumení. Pásmo středních kmitočtů je čitelné do nejmenších zvukových nuancí, výšky se otevírají vzhůru. Excelentně vykreslený prostor nahrávek i přesná lokalizace jednotlivých nástrojů nahrávek svědčí o krátkých proudových drahách. Pokud připočteme ještě značnou výkonovou rezervu, která ještě vzroste u soustav s nižší jmenovitou impedancí, je zřejmé, že máme tu čest s hodně povedeným highendovým zástupcem vyšší střední třídy, který dokáže „zatopit“ i konkurenci zvučných jmen včetně značek jako Mark Levinson a McIntosh.
HODNOCENÍ
PRO: symetrické přípojky; možnost nastavení vstupů; kvalitní sluchátkový zesilovač; modulární koncept
PROTI: není co vytknout
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), výbava (10), obsluha (9), provedení (10)
PARAMETRY
www.audia.it/products/fls-8/integrated_amplifiers-11/f_l_s_10
16.12.2024
Americké MoFi představilo své nejnovější, tentokrát sloupové reprosoustavy SourcePoint 888. Název reprosoustav odkazuje na použití tří 8palcových měničů. Jednoho středotónového, v němž je koncentricky umístěn výškový reproduktor, a dvou zcela nových basových reproduktorů, umístěných pod ním.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.