09.10.2022
INTEGROVANÝ ELEKTRONKOVÝ ZESILOVAČ AUDIO RESEARCH I/50 164 990,- Kč
Vloni na podzim představila americká značka Audio Research integrovaný zesilovač I/50, který otevírá zbrusu novou řadu. Nejmladší přírůstek katalogu zaujme nejenom netradiční hybridní konstrukcí, ale také sympatickým důrazem na design.
Společnost Audio Research, kterou v roce 1970 v Minneapolisu ve státě Minnesota založil William Z. Johnson, předloni k abrahámovinám získala po letech nezávislost, když ji zaměstnanci za vydatného přispění investora Trenta Suggse, který je severoamerickým obchodním ředitelem přepravní společnosti TWS Enterprises, „vykoupili“ z portfolia McIntosh Group. Kreativitě najednou nikdo meze neklade a nová produkce dává zapomenout na někdejší nevýrazný zevnějšek svých elektronkových zesilovačů, jež začaly dostávat bezmála lifestylový punc (v rámci objektivity je třeba dodat, že design se začal měnit už v roce 2008, kdy značku Audio Research získala italská společnost Fine Sounds, stojící za výrobcem reprosoustav Sonus faber).
Model I/50 je vizuálně výrazný díky hliníkové základní desce, zpevněné keramickým polymerem Cerakote, který jí zároveň propůjčuje širokou barevnou škálu šesti provedení (černá, bílá, červená, světle modrá, stříbřitá a nazlátlá). Zesilovače vyrábějí s vysokým podílem ruční práce v domovském závodě v šedesátitisícovém Maple Grove poblíž Minneapolisu, každý dokončený komponent sluchem kontroluje sám konstruktér Warren Gehl.
Pojetí šasi I/50 je originální. Zmíněná hliníková základní deska spojuje „podběh“ naohýbaný z hustě perforovaného ocelového plechu, který trůní na pěti pryžových patkách (vzhledem k nerovnoměrnému rozložení hmotnosti přibyla v exponovanější zadní části jedna lichá), s obdobným krytem tří transformátorů v provedení EI: centrálního síťového a po stranách dvou výstupních. Hliníková deska je ve střední části intarzovaná černým lesklým akrylátem, kde jsou rozmístěny nejenom všechny elektronky, ale i většina ovládacích prvků. U krytu transformátorů nejsou v zadní řadě k přehlédnutí čtyři párované výkonové tetrody 6550WE (ty lze nahradit i ekvivalenty KT88, výměnu výkonových elektronek návod doporučuje po 2000 hodinách provozu), předzesilovač je osazený třemi duálními triodami 6922 v přední řadě.
Zesilovač v plně symetrickém zapojení dokáže do osmi- i čtyřohmových reprosoustav trvale dodávat výstupní výkon 2x 50 W, protože díky odbočkám ze sekundárních vinutí výstupních transformátorů lze zvolit optimální výstupní impedanci. Mezi hybridní konstrukce I/50 počítáme kvůli obvodům sluchátkového zesilovače a v plné výbavě rovněž volitelných modulů phono předzesilovače a D/A převodníku (stojí 29 990 Kč, resp. 22 990 Kč) i dvěma mikroprocesorům, jež slouží elektronické regulaci hlasitosti, přepínání vstupů a dalším funkcím. Mezi ně patří třeba odpočet padesáti sekund „nečinnosti“ po zapnutí, než se elektrody lamp alespoň částečně nažhaví (zesilovač pak přechází do pohotovostního režimu Standby, když se zapnutím komponentu doporučuje návod ještě další tři minuty posečkat), nebo automatické nastavení předpětí elektronek (auto-bias), jež reflektuje změnu parametrů elektronek v delším časovém horizontu i kolísání napětí v síti.
Úroveň hlasitosti ovládáme knoflíkem na základní desce vpravo, vstupy volíme identickým otočným přepínačem na protilehlé straně. Mezi oběma točítky jsou v symetrických rozestupech rozmístěny ještě tlačítkový vypínač a atypicky orientovaný výstup sluchátkového zesilovače pro 6,35mm jack. Displej velice originálně suplují dvě patentované „lampy“ LexieTube, evokující v popředí znakové výbojky, zvané digitrony; ve skutečnosti však nejde o plynem plněné výbojky se studenými katodami, jež sloužily k zobrazování číslic či jiných symbolů, ale o efektní alfanumerické zobrazovače z pětatřiceti zelených LED diod, umístěné ve skleněných válečcích (více než „oranžové“ digitrony tak připomínají barevné maticové positrony). Buď jak buď, plusové body za starosvětský šarm jsou na místě.
Zadní panel soustřeďuje většinu přípojek. Standardně zde najdeme tři vstupy (symetrický a dva nesymetrické a dva zaslepené sloty pro dva zmíněné moduly, jimiž lze konektivitu podle potřeby rozšířit. Modul Phono disponuje korekčním předzesilovače se ziskem 42 dB, který vyhovuje MM i vysokoúrovňovým MC přenoskám; je opatřený párem zdířek pro konektory cinch a zemnící svorkou pro gramofon. Podrobnosti k modulu DAC zatím chybí (oba moduly aktuálně představují horké novinky), ale k dispozici jsou dva digitální vstupy (koaxiální, optický) a port USB typu B pro připojení PC. K připojení páru reprosoustav slouží šest šroubovacích terminálů. Zbývá zmínit třípólovou zásuvku pro napájecí kabel a pouzdro trubičkové pojistky. Výbava kromě silového kabelu zahrnuje dálkové ovládání v kovovém těle, jež tlačítky pamatuje i na potřeby obou modulů. Volitelným příslušenstvím pro domácnosti, kde se poblíž zesilovače pohybují malé děti nebo domácí zvířata, je ochranná klec na křehké a rozhodně nijak levné elektronky.
Pavel Víšek
Na čem se testovalo
Test proběhl v poslechové místnosti společnosti TelSat v Benešově, kde zesilovač doplnily hornové poloaktivní soustavy Avantgarde Acoustic Uno Fino a pro posouzení basů i Gauder Akustik Arcona 100 MKII, D/A převodník s předzesilovačem a streamerem Meitner MA3 a výkonový zesilovač Audia Flight Strumento No 4. Kabely. Napájení bylo důkladně ošetřeno síťovými filtry IsoTek aquarius EVO3, Nordost Qx2 (3x) a Qx4. Kabely pocházely z produkce značek Nordost, Shunyata Research a Stealth Audio, vyjímám reproduktorové Acrolink Leggenda. Testovací skladby jsem vybral z nabídky síťové služby Qobuz z alb Jeff Beck: There And Back (Epic, 1980; 96 kHz/24 bitů), Lester Bowie’s Brass Fantasy (Atlantic, 1999; 44,1/16), Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016; 44,1/24), Eliane Elias: Made In Brazil (Concord, 2015; 96/24), Pavel Haas Quartet: Shostakovich / String Quartets 2, 7, 8 (Supraphon, 2019; 192/24), My Bloody Valentine: Loveless (Creation, 1991; 96/24), Meshell Ndegeocello (Naïve, 2014; 48/24), Radiohead: A Moon Shaped Pool (XL, 2016; 48/24) a Paul Simon: Still Crazy After All These Years (Columbia, 1975; 96/24).
Netopýří ucho
Zesilovač Audio Research hraje s obdivuhodnou lehkostí a nabízí živý, transparentní zvuk, který počínaje pevnými basy výsostně kontroluje. Zvláště v barvotvorném středním pásmu prokresleném do nejmenších detailů vyniká odlišné spektrum harmonického zkreslení, kterým elektronkové zesilovače „zneklidňují“ náš sluch nepoměrně méně, než jejich tranzistorová konkurence. Zeširoka otevřená hudební scéna zasahuje hluboko, je víceméně třírozměrná, což přispívá k přesné lokalizaci jednotlivých nástrojů. K muzikálnímu projevu přispívá fenomenální dynamika, byť se zbytečně nepředvádí a sleduje požadavky originální nahrávky. Autoritu neztrácí ani při reprodukci hodně členitých nahrávek. Drobné úskalí představuje snad pouze výběr vhodných, dostatečně citlivých reprosoustav „na míru“ poslechové místnosti.
HODNOCENÍ
PRO: automatické nastavení předpětí; precizní provedení; dálkové ovládání; podle mého soudu originální design
PROTI: limitovaná výkonová rezerva vyžaduje pečlivý výběr reprosoustav
VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), výbava (9), obsluha (10), provedení (10)
PARAMETRY
Pěkný kousek.Slyšel jsem ve studiu v Ostravě.Zvuk byl skvělý, vypadá perfektně.Vážně o něm uvažuju.Ještě musím prodat svůj zesilovač.
Moc pěkný kousek klasiky.
Souhlasím s oběma příspěvky. V dnešní době záplavy déčkových srač.k je to 100% návrat ke klasické konstrukci se všemi moderními fintami.
Po poslechu musím uznat, že Audio Research jsou legendou zcela oprávněně????.
24.04.2024
Cambridge Audio představilo limitovanou edici oblíbeného a oceňovaného All-in-One přehrávače EVO 150, inspirovanou designem ikonického sportovního vozu DeLorean DMC-12, kterou nabídne v omezené sérii 1000 ks.
01.02.2024
Obvody nového přehrávače byly přepracovány tak, aby mohly využívat 32bitový D/A převodník ESS ES9028Q2M SABRE32.Konstruktérům se podařilo významně zjednodušit signálovou cestu a vyladit kvalitu reprodukce tak, aby mezi posluchačem a originální nahrávkou nestálo nic v cestě.
29.11.2023
Zesilovač poskytuje výkon 300 W do 8 ohmů. Zajišťuje tak bezkonkurenční kvalitu reprodukce, v elegantním a kompaktním provedení, s nezaměnitelným designem společnosti Electrocompaniet.